- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

ARF trântește vorbe grele României! Riscăm să pierdem fonduri europene de 70 de milioane euro. Care sunt condițiile necesare

11 Aug, 17:02 • Constantin Cristina
Președintele ARF, Roșeanu, a anunțat că dacă România nu va pune în funcțiune primul tren nou de la Alstom, riscăm să pierdem fonduri europene în valoare de peste 70 de milioane de euro. Livrările încep din noiembrie.
ARF trântește vorbe grele României! Riscăm să pierdem fonduri europene de 70 de milioane euro. Care sunt condițiile necesare

România riscă să piardă fonduri europene de 70 de milioane de euro dacă nu se va pune în funcțiune primul nou tren de la Alstom, pentru care s-a semnat contractul, a informat președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) Ștefan Roșeanu, pentru B1TV.

Citește și: Lucrările de la Gara Simeria au luat avânt. Trenurile vor putea circula cu peste 160km/h începând cu anul 2024

ARF trântește vorbe grele României! Riscăm să pierdem fonduri europene de 70 de milioane euro. Care sunt condițiile necesare

Așadar, producătorul a transmis că trenurile vor fi livrate în noiembrie, cu estimarea de punere în circulație a trenurile undeva la jumătatea lunii decembrie. Contractul a fost semnat la începutul lunii curente, fiind în valoare de 2 miliarde de lei. Este primul tren pe care România îl achiziționează după 20 de ani și care va circula pe ruta București-Constanța, potrivit programului oficial.

„O condiție a fost ca o parte a contractului de achiziție a acestor trenuri să fie finanțat prin POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare) astfel încât fondurile europene nerambrusabile aferente perioadei anterioare să poată fi folosite și pentru aceste trenuri și banii aceștia, 70 de milioane de Euro să-i putem folosi și pentru altceva pentru feroviar după 1 ianuarie 2024. Altfel, înseamnă că 70 de milioane de Euro ne vor fi tăiați, fie de la proiecte de material rulant, fie de la infrastructură feroviară …sunt 70 de milioane de Euro. Trenul există și este în diferite faze de testare.

În baza discuțiilor și a contractelor cu autoritățile de omologare din România și Italia s-a convenit că programul de teste include zona fabricii din Polonia și un inel de teste din Franța unde opt mecanici români vor merge pentru autorizare. În jurul datei de 1 decembrie, la momentul recepție trebuie să fie și actele de autorizare pentru circulație pe rețeaua din România. Sfârșit de noiembrie se livrează trenul, dar este un produs complex, nu e ca o mașină când o cumperi din showroom. O echipă trebuie să ia și să verifice toate actele.”, a explicat Roșeanu.

Mai mult, ministrul Transporturilor a semnat prin ARF pe 2 august 2023 contractul pentru achiziționarea celor 37 de trenuri electrice noi.

„Semnarea contractului de finanțare aferent proiectului “Achiziţie material rulant nou, 37 de rame electrice interregionale RE-IR”. Astăzi, 02 august, la sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a fost semnat contractul de finanţare pentru realizarea proiectului “Achiziţie material rulant nou, 37 de rame electrice interregionale RE-IR””., conform ARF.

Obiectivul principal al proiectului îl reprezintă conectarea capitalei cu principalele centre urbane ale țării, contribuind la asigurarea mobilității, scăderea timpilor de călătorie şi îmbunătățirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată.

ARF, trenuri electrice
ARF, trenuri electrice

Proiectul îndeplinește obiectivele specifice ale Axei Prioritare (AP) 1 ”Cresterea mobilității pe rețeaua feroviară TEN-T centrală”, Obiectivul Specific (OS) 1.2 – ”Cresterea mobilității pe rețeaua feroviară TEN-T centrală”, ce vizează promovarea investițiilor în achiziția de material rulant. Valoarea totală a proiectului este de 2.058.873.685,65 lei, finanțarea fiind distribuită după cum urmează: 257.456,992,17 lei – 85% contribuția Uniunii Europene, 45.433.586,82 lei – 15% contribuţia Guvernului României, 1.755.983.106,66 lei, cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA, sumă finanțată prin Programul Transport (PT) 2021-2027.

Rutele pentru trenurile ALSTOM, de lung parcurs:

București Nord – Constanța

București Nord – Brașov – Arad – Timișoara

București Nord – Brașov – Cluj

Brașov – Deda – Cluj

București Nord – Brașov

București Nord – Iași

București Nord – Suceava

București Nord – Galați

București Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroșani- Simeria

București Nord – Craiova – Timișoara – Arad

Cluj – Timișoara

Cluj – Suceava – Iași.

„Reamintim că viteza maximă de rulare a ramelor electrice este 160 km/h, acestea fiind compuse din șase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere și patru vagoane intermediare) și asigură 351 locuri pe scaune. Unitățile dispun de un sistem de semnalizare și siguranță ERTMS nivel 1 și 2, sistem național PZB90 și sunt prevăzute cu sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, spații pentru bar/bistro și pentru călători cu dizabilități, precum și o zonă destinată distribuirii automate de bilete și aparate de compostat.

Ramele electrice RE-IR vor conecta capitala cu principalele centre urbane ale țării, dar vor facilita și conexiunile inter-regionale, contribuind la asigurarea mobilității, scăderea timpilor de călătorie şi îmbunătățirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată”, a transmis ARF.

Alte articole: ARF a semnat contractul. Capitala va avea 37 de trenuri electrice, care vor circula cu 160 km/h. De când vor intra în circulație