Diferența uriașă dintre prețul unui pachet de unt de pe rafturile magazinelor Lidl din Germania și cel din aceleași magazine aflate în România are două cauze principale. În primul rând, producția de lapte mare, cu un procent de grăsime ridicat, înregistrată în acest an în Germania. Apoi, război dur al prețurilor pe care îl poartă magazinele de tip discount din această țară.
Astfe, în prezent, s-a ajuns ca prețul untului în magazine Lidl din Germania să fie sub un euro pe pachet, adică 5 lei! Mult mai puțin decât costă untul la Lidl în România, remarcă economica.net.
În imaginea de mai jos este prezentată oferta actuală a lanțului Lidl din Germania. Prețul unui pachet de unt de 250 de grame – sub un euro, mai precis 99 de eurocenți, ceea ce înseamnă cam 5 lei.
“În decurs de un an, prețul s-a înjumătățit, dar în spatele acestei aparente oferte se ascunde o luptă dură pentru putere în sectorul german de retail alimentar. Iar nemulțumirea fermierilor crește”, scria cotidianul ziar german Bild.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/12/unt-01.jpg)
În acest context, Asociația Fermierilor Germani invocă un ”război al prețurilor” purtat în comerțul german. ”Lidl vrea să scoată Aldi din joc – pe spinarea fermierilor. Fermierii germani nu vor accepta ca aceste prețuri de dumping să fie transferate către ei. Oricine vinde unt cu 99 de cenți devalorizează produse alimentare locale de înaltă calitate”, a declarat președintele diviziei de lactate din Asociația Fermierilor Germani, Karsten Schmal.
Jurnaliștii de la Bild mai spun că Lidl și Aldi, pentru a vinde pachetul de unt cu 99 de eurocenți, renunță parțial la marja de profit obișnuită.
”Prețul este menit în primul rând să atragă clienți în magazine. Untul este un produs de atracție majoră, mai ales în perioada premergătoare Crăciunului. Cei care cumpără unt își umplu de obicei coșul și cu restul cumpărăturilor. Cu toate acestea, fermierii sunt profund preocupați. Pentru a produce un singur pachet de unt sunt necesare aproximativ 5 kilograme de lapte crud. În prezent, fermierii primesc în medie 50 de cenți pe litru. Asta înseamnă că un pachet de unt ar trebui să coste cel puțin 2,50 euro. Pentru fermieri, acest lucru înseamnă că materia lor primă își pierde valoarea, în timp ce discounterii luptă pentru cotă de piață cu prețuri agresive”, scrie cotidianul german.
Fermierii avertizează că deși nu sunt anunțate proteste în perioada imediat următoare, asta nu înseamnă că acestea sunt excluse. Astfel, s-ar putea repeta situația de acum cinci ani, când sute de tractoare au blocat depozitele centrale ale marilor discounteri.
În România, prețul unui pachet de unt similar (250 de grame, 65% grăsime) este 8 lei.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/12/unt-02-1-1024x653.jpeg)
Untul german marcă proprie de 82%, care în oferta Lidl din Germania este de 1,49 de euro pachetul, adică undeva la 7,5 lei, are un corespondent în oferta din România. Într-un magazin Lidl de la noi, el costă 10 lei pachetul (9,9 lei, mai exact) redus. Scrie că este ambalat în România, dar originea untului este, de fapt, Germania, fiind doar ambalat aici. Și aceasta pentru că legislația interzice folosirea denumirii de ”unt german” dacă produsul nu este efectiv fabricat în Germania, scriu cei de la economica.net.
Untul irlandez cu 82% grăsime are același ambalaj în magazinele Lidl din Germania și din România. Dacă acolo el este acum 1,89 de euro pachetul (adică circa 9,6 lei), în magazinele Lidl din România, prețul este de 12 lei. Pe etichetă scrie că este produs în Irlanda cu lapte din Irlanda.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/12/unt-03-1024x664.jpg)
Deși fac parte din același grup, companiile care operează lanțurile de magazine Lidl funcționează ca entități comerciale distincte. Asta înseamnă că fiecare derulează propriile negocieri privind prețurile de achiziție. Or, având în vedere numărul superior de magazine din Germania, țara mama a retailerului (peste 3.300 în Germania vs 380 de magazine în România), puterea de negociere a companiei pe piața germană este mult mai mare. În plus, partenerii de negociere sunt mult mai numeroși în Germania, cel mai mare producător de unt din Europa, ccea ce duce la o competiție pe piață mult mai dură decât în România. În perioada octombrie 2024- septembrie 2025 de pildă, Germania a produs 507.400 de tone de unt, iar România, doar 13.500 de tone.
Un alt posibil motiv pentru care prețul din România este mare decât cel din Germania se referă la strategia comercială a retailerului pe fiecare dintre cele două piețe. În funcție de cererea din piața, untul poate fi sau nu un aliment folosit pentru a atrage clienți în magazin, la un anumit moment. În România, spre exemplu, fructele și legumele sunt adesea vândute cu marje spre zero tocmai pentru a genera trafic.
Nu în ultimul rând, un preț mai mare la raft în România ar putea fi explicat prin costurile de transport. Untul german, spre exemplu, poate fi produs doar în Germania. În România este posibilă doar ambalarea lui.
Pe de altă parte, trebuie remarcat că untul se ieftinește în toată Europa.Prețul la nivelul UE a atins, în 30 noiembrie, pragul de 500 de euro suta de kilograme, un minim al ultimilor doi ani, potrivit ultimelor date disponibile consultate tot de Economica.
Aceasta după o scădere cu 9,3% față de luna anterioară și de 36% raportat la perioada similară a anului trecut. Este un trend dictat de piață care reacționează la cantitățile mai mari produse în perioada ianuarie – septembrie față de anul anterior.
Citește și Cozonacul românesc în 2025- între tradiție, inovaţie şi echilibru nutrițional