- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Ce butoane sunt interzise la bordul maşinii din 1 ianuarie. Sunt periculoase în timpul condusului, șoferii nu vor mai avea acces la ele

30 Dec, 18:00 • Cornel Ghimeșan
Șoferii care dețin mașini nou echipate cu tot felul de sisteme moderne trebuie să știe ce butoane de pe bordul mașinii vor fi interzise din 1 ianuarie 2026.
Ce butoane sunt interzise la bordul maşinii din 1 ianuarie. Sunt periculoase în timpul condusului, șoferii nu vor mai avea acces la ele

Șoferii nu vor mai avea voie să folosească aceste comenzi fiindcă s-a constatat că pe timpul condusului sunt foarte periculoase.

Programul European de Evaluare a Mașinilor Noi (NCAP) a luat această decizie. Începând din 1 ianuarie 2026, se va implementa un sistem de rating revizuit şi care va penaliza vehiculele care au anumite comenzi pe volan sau pe bordul acestora.

Iată ce butoane nu vei mai putea folosi din 1 ianuarie

Modernizarea continuă a vehiculelor a dus la înlocuirea unor comenzi clasice, fizice cu unele tactile care, însă, pun în pericol viaţa şoferilor şi pasagerilor. Drept urmare, butoanele de pe bordul maşinii care vor fi interzise de la 1 ianuarie 2026 sunt cele de pe ecrane.

Citește și Cât va costa să-ți parchezi mașina în București anul viitor. Tarifele au fost majorate, însă există și gratuitate pentru două categorii de autoturisme

Cu toate că ele economisesc spațiu și costuri, pot fi o sursă majoră de distragere pentru șoferi, a spus Matthew Avery, directorul de dezvoltare strategică al NCAP. Potrivit unui studiu recent, numărul accidentelor cauzate de șoferii distrași de ecrane este în creștere.

E ușor să folosești butoane fizicem sunt mai simplu de utilizat, mai ales în situații critice. În acest fel, șoferii nu sunt nevoiți să-și ia ochii de la drum și să-și piardă concentrarea. Așadar, vehiculele care nu au butoane fizice esențiale vor primi un rating mai scăzut în cadrul testelor NCAP.

Ecranele tactile vor fi interzise pentru unele funcții. Printre acestea se numără luminile de avarii, claxonul, apelurile de urgenţă şi ştergătoarele de parbriz. În cazul în care producătorii europeni nu vor ţine cont de această regulă, ratingul maşinilor pe care le produc va scădea drastic, ceea ce înseamnă că şi încrederea clienţilor în aceste vehicule va fi afectată. Companii precum Tesla, Volvo, Volkswagen și BMW ar fi cele mai afectate, dat fiind că folosesc ratingurile NCAP pentru a-și promova autovehiculele ca fiind printre cele mai sigure de pe piață.

Citește și Șoferii români în alertă! Prețurile RCA explodează. Cine va plăti peste 1000 de euro în următoarele luni

Marii producători vor fi obligați să renunțe la varianta tactilă a butoanelor și să revină la cele clasice, fizice în următorul an. Belgienii de la NCAP insistă de ani de zile ca tehnologia să joace un rol esenţial în modernizarea maşinilor, însă fără a renunţa la siguranţa şoferilor şi pasagerilor din întreaga lume.

Urmărește Daily Business pe Google News
Trăim în secolul vitezei, în secolul în care ORICE este la un click distanța, iar diferențele sunt dictate de calitatea “ambalajului”. Trăim în secolul în care suntem victimele dezinformării ... citește mai mult