- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Ce se întâmplă pe piața de băuturi răcoritoare. Vânzările în volum scad vertiginos, dar veniturile sunt ţinute pe plus de scumpiri

22 Aug, 10:01 • Cornel Ghimeșan
Piața băuturilor răcoritoare a întâmpinat în acest an noi provocări. În primele şase luni ale acestui an, vânzările în volum de sucuri, acidulate şi neacidulate, de bere, vin şi apă minerală au scăzut pe linie, față de aceiași perioadă a anului anterior.
Ce se întâmplă pe piața de băuturi răcoritoare. Vânzările în volum scad vertiginos, dar veniturile sunt ţinute pe plus de scumpiri

Ce se întâmplă pe piața de băuturi răcoritoare. Un studiu realizat de compania de cercetare de piaţă Market Vector arată că  declinul vânzărilor se situează între 2% şi aproape 10%.

Citește și Alimentele pe care trebuie să le consumi pe timp de caniculă. De ce să te ferești de înghețată și de băuturile reci

Ce se întâmplă pe piața de băuturi răcoritoare

Vânzările în volum sunt cel mai bun indicator pentru apetitul de consum, dat fiind că în valoare scumpirile singure pot ţine piaţa pe plus, fapt ce de altfel se şi întâmplă, scrie ZF.ro.

În primul trimestru din acest an, vânzările de bere au scăzut cu 6% în volum, dar au crescut cu 17,4%, versus perioada similară a anului trecut, semn că preţurile au crescut cu peste 23%. Cea mai mare scumpire apare la sucuri cu acid, de 27,4%, acestea fiind urmate îndeaproape de apa minerală, unde preţurile au crescut tot cu peste 27%. Este astfel interesant de observat că declinul în volum nu este indirect proporţional cu plusul în valoare. Mai exact, nu produsele care s-au scumpit cel mai mult au de suferit cel mai tare când vine vorba de apetitul de consum.

Specialiștii spun că această evoluţie ţine de cât de elastică este cererea la preţ. Mai mult, studiile arată că românii sunt mai puţini dispuşi să renunţe la sucuri carbonatate, deşi acestea s-au scumpit cel mai mult, în timp ce vinul este mai uşor de scos din coşul de cumpărături.

Românii vor plăti cu 50% mai mult pentru băuturile răcoritoare, după suprataxarea propusă de Guvern

Suprataxarea propusă de Guvern riscă să scumpească băuturile răcoritoare cu zahăr cu 20 – 25% și băuturile în ambalaje cu 50%. ANBR, avertisment oficial.

Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare (ANBR) trage un semnal de alarmă. Posibila suprataxare a băuturilor răcoritoare cu zahăr printr-o acciză ar duce la creșterea prețului cu până la 20 – 25% pentru un litru de suc, și totodată, băuturile în ambalaje la peste 2.5l ar fi cu 50% mai scumpe, informează economica.net.

Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare avertizează că taxa pentru băuturile răcoritoare aduce multe efecte adverse. Consumatorii vor ajunge să fie taxați de acciza pe zahăr, în condițiile în care acest sector economic este un bun contribuabil la bugetul de stat și asupra economiei în ansamblu.

Suprataxarea propusă de Guvern ar duce la o creștere directă a prețului mediu pe litru la raft între 20 și 25%. Totodată, scumpirea ar fi cu până la 50% pentru băuturile în ambalaje la peste 2.5l. Creșterea directă a costurilor înseamnă +14 puncte procentuale față de rata medie actuală a inflației din România, respectiv, +5 peste rata medie a inflației din industria alimentară, potrivit sursei citate.

Răcoritoarele s-au mai scumpit odată în ianuarie, atunci când cota de TVA a crescut în cazul industriei de la 9% la 19%. Decizia a dus la o contractare a pieței cu 6%. ANBR a transmis printr-un comunicat oficial că, în ciuda faptului că sectorul a fost afectat de o serie de măsuri discriminatorii, el este vizat din nou.

„Privim cu îngrijorare cum sectorul nostru este din nou vizat, deși am fost afectați în ultimul an de o serie de măsuri discriminatorii, care au dus la o scădere graduală a pieței. Cea mai recentă măsură de acest gen, introdusă cu doar 6 luni în urmă, este mărirea cotei de TVA de la 9 la 19% și care se aplică doar pentru băuturile răcoritoare, cu sau fără zahăr.

Această măsură profund discriminatorie a determinat deja o scădere a pieței de aproximativ 6% și o nouă taxă adresată doar producătorilor de băuturi răcoritoare pune o presiune greu de gestionat de către orice companie.

Credem că un set de măsuri eficiente și sustenabile pe termen lung se poate adopta doar prin consultarea sectoarelor implicate, ținând cont de impactul măsurabil al fiecărei inițiative  Doar în felul acesta ar aduce beneficii tuturor, inclusiv consumatorilor, asigurând în același timp condiții de concurență echitabile pentru întregul lanț valoric al industriei agroalimentare și mediul de afaceri”, a declarat Alice Nichita, președinte ANBR.

ANBR avertizează că volumele de vânzări în scădere ar duce la pierderea a 52 milioane de euro a TVA-ului achitat la bugetul de stat. Odată cu suprataxarea băuturilor răcoritoare impusă de Guvern, efectele negative vor fi resimțite chiar și la nivelul întregului lanț de valoare. Producătorii anunță că nivelul investițiilor implementate în ultimii ani nu va mai fi susținut.

„Nivelul investițiilor implementate în ultimii ani nu va mai putea fi menținut. Mai mult, forța de muncă va fi adaptată conform constrângerilor pieței.

Amintim, totodată, faptul că întreaga industrie a băuturilor răcoritoare realizează deja investiții semnificative de ordinul sutelor de milioane de euro, pentru a dezvolta în parteneriat cel mai mare proiect de sustenabilitate din România – Sistemul de Garanție Returnare (SGR) – un sistem organizat și finanțat integral de către industria responsabilă”, avertizează ANBR.

„O astfel de taxare continuă să aibă un caracter profund discriminatoriu, în raport cu alte categorii de produse care conțin zahăr – atât timp cât nu adresează tot aportul de zahăr din dietă. Cantitatea de zahăr și aportul caloric adus de acesta în dietă este același, indiferent de forma solidă sau lichidă a produsului.

Nu există nicio diferență între zahărul din băuturi și zahărul din alimente sau zahărul care este pe lista alimentelor esențiale în OUG de combatere a creșterii excesive a prețurilor la alimente. Totodată, s-ar mări și mai mult dezechilibrul concurențial în piață, unde categorii de produse direct concurente au rămas la cota redusă de TVA de 9% și fără taxare suplimentară.

Această măsură nu ține cont de recomandările instituțiilor internaționale cu privire la măsurile de reformă fiscală necesare în România, în special în ceea ce privește regimul de TVA (eliminarea/reducerea categoriilor care beneficiază de cote reduse; creșterea ratei de conformare/colectare TVA)”, completează ANBR.

Citește și România, cel mai ieftin stat din UE la alimente, băuturi nealcoolice și articole de mobilier. Țările cu cele mai „usturătoare” prețuri

 

Trăim în secolul vitezei, în secolul în care ORICE este la un click distanța, iar diferențele sunt dictate de calitatea “ambalajului”. Trăim în secolul în care suntem victimele dezinformării ... citește mai mult