În noua lege a pensiilor aprobată de Ministerul Muncii este prevăzut și faptul că începând cu 2024 certificatul de viață trebuie trimis de două ori pe an către casele teritoriale de pensii, după ce a fost semnat în fața unei autorități din țara de reședință. Regula este pentru românii care trăiesc în străinătate, pentru a-și menține dreptul la pensie.
Certificatul de viață este un document esențial pentru pensionarii români stabiliți în străinătate. Conform Legii nr. 360/2023, certificatul trebuie trimis semestrial, până la 31 martie și 30 septembrie, de fiecare an. Documentul trebuie semnat în fața unei autorități legale din țara de reședință a pensionarului.
„Certificatul de viață trebuie semnat de două ori pe an în fața unei autorități din țara de reședință”, precizează Casa Națională de Pensii Publice (CNPP).
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2024/08/Certificat-de-viata.jpg)
Cine poate semna certificatul de viață
Potrivit noii legi, „autorități legale” sunt considerate următoarele:
În lipsa prezentării certificatului de viață în termenul indicat, plata pensiei va fi suspendată din luna următoare expirării termenelor.
Modelul noului certificat de viață a fost aprobat prin Ordinul Președintelui CNPP nr. 874/26.06.2024. Acesta este disponibil în mai multe limbi (RO/DE, RO/EN, RO/ES, RO/FR, RO/HU, RO/IT) și poate fi accesat pe site-ul CNPP aici.
Beneficiarii nerezidenți aflați în plată pot utiliza și modelul anterior de certificat de viață, prevăzut în Ordinul Președintelui CNPP nr. 865/29.11.2023.
Procedura de transmitere a certificatului de viață este una destul de simplă. Mai exact, transmiterea certificatului de viață către casa teritorială de pensii se poate face prin diverse mijloace de comunicare:
Detalii de contact pentru fiecare casă teritorială de pensii se regăsesc pe site-urile oficiale ale instituțiilor respective și pe site-ul CNPP.
Citește și: Schimbare pentru beneficiarii de pensii, începând cu 1 martie 2025. Baciu: ”Cele mai semnificative creșteri”