- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Cod rutier 2023. Şoferii vor fi amendaţi „de la distanţă”. Când vor fi puse în funcţiune sistemele de monitorizare inteligente

16 Nov, 23:35 • Stefan Simion
Cod rutier 2023. Conducătorii auto vor putea primi amenzi ”de la distanță”, prin vizionarea imaginilor din trafic. Guvernul a adoptat miercuri proiectul de lege privind măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier.
Cod rutier 2023. Şoferii vor fi amendaţi de la distanţă. Când vor fi puse în funcţiune sistemele de monitorizare inteligente

Cod rutier 2023. Este vorba despre Sistemul integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România, denumit e-SIGUR.

Prin intermediul acestuia, printre altele, polițiștii pot da amenzi rutiere ”de la distanță”, prin vizionarea imaginilor audio-video și cu proces-verbal electronic.

De asemenea, vor putea fi montate și operaționalizate și camere fixe de înregistrare a vitezei. Sistemul integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România va avea 1000 de sisteme de verificare a vitezei, alte 300 de radare mobile și 500 camere de luat vederi, a precizat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, la finalul ședinței de miercuri.

Implementarea sistemului este un jalon asumat prin PNRR și va asigura ”procesarea automată a datelor de monitorizare a traficului rutier, urmând să semnalizeze încălcările normelor de circulație pe drumurile publice, să identifice autovehiculele supuse procesului de confiscare sau căutate de autorități sau care circulă fără achitarea rovinietei”, potrivit sursei citate.

Actul normativ reglementează monitorizarea traficului rutier pe drumurile publice din România, într-un sistem integrat, și condițiile în care pot fi utilizate datele colectate cu ocazia monitorizării. Noul Sistem integrat de monitorizare se va numi e-SIGUR și va fi complementar sistemelor inteligente de transport.

Sistemul e-SIGUR va procesa automat datele de monitorizare a traficului rutier

Prin sistemul e-SIGUR se vor procesa automat datele de monitorizare a traficului rutier, acesta urmând să semnalizeze încălcări ale normelor de circulație pe drumurile publice, să identifice vehiculele supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care circulă fără achitarea tarifului de utilizare/trecere a rețelei de drumuri sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară, Sistemul va fi parte integrantă a centrului care asigură monitorizarea traficului rutier pe drumurile de interes național, administrate de către CNAIR, și va permite procesarea manuală, de către polițiștii rutieri din cadrul Poliției Române, a datelor colectate, aceștia având competență teritorială generală de constatare a contravențiilor și de aplicare a sancțiunilor contravenționale.

Totodată, actul normativ reglementează și întocmirea procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, constatate cu ajutorul e-SIGUR, în format electronic, sub semnătură electronică calificată. Prin proiectul de lege se va modifica Codul rutier (OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu modificările și completările ulterioare), astfel încât să fie posibilă comunicarea procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, întocmit ca înscris în formă electronică, cu ajutorul unor platforme informatice.
Prin instituirea sistemului e-SIGUR, se întărește colaborarea între instituțiile responsabile cu managementul traficului, în vederea creșterii nivelului de siguranță rutieră. De asemenea,  prin intermediul e-SIGUR, bazele de date ale mai multor instituții devin interoperabile, ceea ce contribuie la procesul de digitalizare a României.

Sistemul e-SIGUR va fi operaționalizat în termen de 24 de luni de la data intrării în vigoare a proiectului de lege. Cheltuielile pentru dezvoltarea, după caz instalarea, administrarea şi operarea e-SIGUR se asigură de la bugetul de stat, din fonduri externe și alte surse de finanțare constituite potrivit legii. Actul normativ reprezintă îndeplinirea unui jalon asumat prin PNRR.

Citeste si Cod rutier 2023. Amenzi duble de la 1 ianuarie 2023. Cât vor ajunge să scoată din buzunar conducătorii auto care încalcă regulile de circulaţie

Cod rutier 2023. Cum se face monitorizarea traficului rutier prin sisteme inteligente

Monitorizarea traficului rutier pe drumurile publice se face prin sistemele de transport inteligente, cu următoarele scopuri:

  • supravegherea și controlul respectării normelor de circulație pe drumurile publice, inclusiv constatarea încălcării acestora
  • identificarea unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară
  • stabilirea măsurilor necesare desfășurării fluente și în siguranță a circulației rutiere
  • reducerea factorilor de risc care pot afecta transporturile cu caracter special sau care pot conduce la tulburarea gravă a ordinii publice, constituirea și adaptarea dispozitivelor de pază și ordine publică
  • administrarea drumurilor publice prin identificarea timpurie a factorilor care pot afecta starea părții carosabile și stabilirea unor măsuri preventive pentru diminuarea consecințelor
  • protejarea spațiilor de servicii și a parcărilor amplasate de-a lungul drumurilor publice
  • limitarea fenomenului de degradare a părții carosabile.

Cod rutier 2023. Cum  va funcţiona sistemul e-SIGUR

Sistemul e-SIGUR este parte integrantă a centrelor de management al traficului pe drumurile de interes național, administrate de către CNAIR.

CNAIR asigură în cadrul centrelor dezvoltarea, funcţionarea, mentenanța și orice alte activități legate de administrarea e-SIGUR, cu excepția capabilității și/sau a serviciilor de imprimare masivă și comunicare a documentelor.

e-SIGUR asigură în mod automat și preluarea, respectiv afișarea datelor și informațiilor din cadrul sistemelor de transport inteligente gestionate de fiecare centru în parte.

Citeste si Polițiștii locali vor avea dreptul să ceară datele de identificare ale șoferilor care încalcă Codul Rutier și să aplice amenzi usturătoare. Legea a fost adoptată azi

 

 

 

Urmărește Daily Business pe Google News
Numele meu este Ștefan Simion și sunt absolvent al Facultății de Jurnalism din București. În ultimii ani am lucrat pe postul de redactor în mai multe instituții de presă din România, iar acum ... citește mai mult
Alte articole
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu caracter electoral ilegal”
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu ...
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ar putea revitaliza zona
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ...
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români mai mulţi bani
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români ...
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre averea familiei mele”
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre ...
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive pentru presă
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive ...
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO pentru fraudă
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO ...
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile și amante”
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile ...
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”
Scandal în Senat pe tema crizei de apă. Ședință transformată în duel politic între PSD și USR
Scandal în Senat pe tema crizei de apă. Ședință transformată în duel politic între PSD și USR
Ucraina-Rusia: Vladimir Putin afirmă că unele propuneri din planul american de a pune capăt războiului din Ucraina sunt inacceptabile pentru Kremlin
Ucraina-Rusia: Vladimir Putin afirmă că unele propuneri din planul american de a pune capăt războiului ...
România va avea 100.000 de acceleratoare AI la Cernavodă și Doicești. Guvernul a aprobat ca Ministerul Energiei să devină coordonator principal al proiectului de 5 miliarde de euro
România va avea 100.000 de acceleratoare AI la Cernavodă și Doicești. Guvernul a aprobat ca Ministerul ...
Un livrator de mâncare a rămas fără loc de muncă după ce și-a tuns barba
Un livrator de mâncare a rămas fără loc de muncă după ce și-a tuns barba