- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

CODUL RUTIER 2025. Care este amenda pentru staţionarea neregulamentară. Diferenţe faţă de oprire

23 Jun, 22:01 • Cornel Ghimeșan
Codul Rutier 2025 prevede sancțiuni mai aspre pentru oprirea și staționarea neregulamentară, odată cu majorarea punctului de amendă la 202,5 lei. Aceste modificări vin în contextul în care autoritățile încearcă să reducă indisciplina în trafic și să îmbunătățească siguranța rutieră.
CODUL RUTIER 2025. Care este amenda pentru staţionarea neregulamentară. Diferenţe faţă de oprire

Codul Rutier 2025 prevede că oprirea reprezintă imobilizarea voluntară a unui vehicul pentru o durată de maximum 5 minute. În situația în care această manevră este efectuată într-un loc în care oprirea este interzisă prin indicatoare, marcaje rutiere sau reglementări legale, aceasta este considerată oprire neregulamentară, una dintre cele mai frecvente abateri în traficul urban. Deși mulți șoferi o tratează superficial, această manevră poate cauza blocaje, accidente și atrage amenzi considerabile, scrie ziarulunirea.ro.

Astfel, este interzisă oprirea:

    • pe trecerile de pietoni sau la mai puțin de 25 de metri înainte de acestea;
    • în stațiile de transport public (autobuz/tramvai);
    • pe trotuar, fără marcaje speciale;
    • în zona de acţiune a indicatorului „Oprirea interzisă”;
    • pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mică de 50 m înainte şi după acestea;
    • pe poduri, pe şi/sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
    • în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
    • în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mică de 25 m de colţul intersecţiei;
    • pe pistele obligatorii pentru pietoni şi/sau biciclişti ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
    • în locurile unde este interzisă depăşirea. pe trotuar, dacă nu se asigură spaţiu de cel puţin 1 m pentru circulaţia pietonilor.

CODUL RUTIER 2025. Ce amendă riscă un șofer dacă încalcă prevederile legale rutiere privind staționarea neregulamentară

Diferența dintre oprire și staționare constă în durata imobilizării. Dacă oprirea este limitată la cinci minute, staționarea presupune depășirea acestui interval fără un motiv obiectiv, cum ar fi o defecțiune tehnică sau o urgență. Staționarea este interzisă în toate cazurile în care oprirea este interzisă, dar și în zona indicatoarelor „Staționarea interzisă”, pe drumurile mai înguste de șase metri, în dreptul căilor de acces către proprietăți, în pante, rampe sau acolo unde este semnalizată staționarea alternantă.

Citește și : Economistul Radu Georgescu îl desființează pe Mugur Isărescu: „Salariul guvernatorului din România este de 3 ori mai mare decât salariul guvernatorului din Polonia”

Staționarea este interzisă în toate cazurile în care și oprirea voluntară este interzisă, dar și în:

  • zona de acțiune a indicatorului cu semnificația staționarea interzisă;
  • pe drumurile publice cu o lățime mai mica de 6 m;
  • în dreptul căilor de acces care deservesc proprietățile alăturate drumurilor publice;
  • în pante și în rampe, în locul unde este instalat indicatorul cu semnificația Staționare alternantă.

Cât este amenda pentru oprirea neregulamentară în 2025

  • oprirea neregulamentară se sancționează cu 2-3 puncte de amendă, echivalentul a 405–607,5 lei
  • staționarea interzisă atrage 4-5 puncte de amendă, adică între 810 și 1.012,5 lei, iar vehiculul poate fi ridicat de autoritățile locale.
  • oprirea pe trotuar, fără marcaje speciale, poate fi amendată cu până la 1.215 lei și poate duce, de asemenea, la ridicarea vehiculului.

Aceste sancțiuni pot fi aplicate atât de Poliția Rutieră, cât și de Poliția Locală. Ridicarea mașinilor se face de către administrațiile publice locale sau de administratorul drumului public.

Urmărește Daily Business pe Google News
Trăim în secolul vitezei, în secolul în care ORICE este la un click distanța, iar diferențele sunt dictate de calitatea “ambalajului”. Trăim în secolul în care suntem victimele dezinformării ... citește mai mult