- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Primele semne din retail despre inflaţia de până la finalul anului 2025. Guvernul a pasat responsabilitatea comercianţilor

06 Aug, 22:25 • Cornel Ghimeșan
Inflația deja ridicată, cea mai mare din Europa, și perspectivele pesimiste privind evoluția prețurilor complică situația din econmia românească. În acest context, rolul comercianților devine esențial: dacă aceștia acceptă un profit mai mic, ar putea contribui direct la stabilizarea inflației și sprijinirea economiei.
Primele semne din retail despre inflaţia de până la finalul anului 2025. Guvernul a pasat responsabilitatea comercianţilor

Cum va arăta inflaţia până la final de an.Economia României dă semne clare de încetinire, iar pentru a se putea redresa rapid, este nevoie de o scădere a dobânzii de politică monetară stabilite de BNR. De la 1 august 2025, TVA la produse alimentare a crescut de la 9 la 11%, iar la produse nealimentare s-a dus de la 19 la 21%, decizie care este de aşteptat să alimenteze inflaţia, care este deja cea mai mare din Europa, scrie Ziarul Financiar.

Ce ne spun primele date de la retaileri despre cum va arăta inflaţia până la finalul lui 2025

Această creștere a TVA vine într-un moment delicat. În iunie, România a înregistrat o inflație de 5,8%, în timp ce media din zona euro a fost de doar 2%. Chiar și țările din regiune au evoluții mai bune: Polonia – 3,4%, Cehia – 2,8%, Bulgaria – 3,1%, Ungaria – 4,6%. Majorarea TVA riscă să alimenteze și mai mult inflația, forțând BNR să mențină dobânda la 6,5%. Pe de altă parte, acest nivel ridicat al dobânzii frânează creditarea, investițiile și consumul, afectând astfel redresarea economiei.

Deşi situaţia este complicată, unii retaileri aleg să își asume o parte din costuri. Mobexpert, Lidl și Paco Supermarket au anunțat că nu vor crește prețurile, cel puțin pentru moment. Lor li se alătură și mai mulți antreprenori locali, de la gelaterii și patiserii până la saloane de înfrumusețare.

Citește și:  Românii vor plăti mai puțin la energie electrică. Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, anunță trei măsuri care vor determina scăderea facturilor

Totuşi, efectele majorării TVA se văd în tot lanțul comercial: în restaurante, farmacii, benzinării, magazine de bricolaj, oriunde au loc tranzacții cu bunuri sau servicii. O analiză realizată de Ziarul Financiar în patru mari rețele – Lidl, Mega Image, Carrefour și Kaufland – a urmărit 25 de produse de bază: doar trei au rămas cu același preț în primele zile din august!

Datele de la INS privind consumul arată o frânare tot mai evidentă. În primele cinci luni ale anului, consumul a crescut cu doar 2,6% în termeni bruti, iar vânzările de alimente au scăzut cu 1,2%. Se așteaptă ca lunile de vară și de toamnă să confirme o tendință de scădere și mai accentuată.

Citește și: Auchan România a redus la jumătate emisiile generate de consumul de energie: „Anul 2024 a reprezentat un moment de referinţă”

Practic, deciziile comercianților vor fi esențiale pentru ce se va întâmpla cu inflaţia în lunile următoare. Dacă vor alege să mențină prețurile cât mai stabile, acest lucru ar putea contribui la relaxarea politicii monetare și la impulsionarea economiei. În schimb, dacă vor transfera integral costurile către consumator, presiunea inflaționistă se va accentua, cu efecte în lanț asupra dobânzilor și creșterii economice.

Urmărește Daily Business pe Google News
Trăim în secolul vitezei, în secolul în care ORICE este la un click distanța, iar diferențele sunt dictate de calitatea “ambalajului”. Trăim în secolul în care suntem victimele dezinformării ... citește mai mult