Mașinile poluante sunt parte a unui plan de restricții pregătit de Primăria Capitalei pentru reducerea emisiilor. Principalul scop al planului este creșterea calității vieții și reducerea costurilor pentru sistemul sanitar în legătură cu tratarea bolilor respiratorii și cardiovasculare cauzate de emisiile de poluanți.
Municipalitatea pregătește proiectarea, promovarea și punerea în aplicare, pe durata a circa doi ani, a unei zone cu emisii reduse (low emission zone – LEZ) în întreaga zonă metropolitană a Bucureștiului, conform unui plan aflat în curs de aprobare, arată Profit.ro.
Astfel, LEZ va restricționa treptat accesul în oraș al celor mai poluante mașini, cu un calendar clar de eliminare treptată în funcție de tipurile de combustibil (motorină, benzină) și vârsta vehiculului. Conform planului, vehiculele diesel și cele mai vechi se vor confrunta cu restricții mai stricte și accelerate.
Planul elaborat acum de Primăria Capitalei, în colaborare cu BERD, în vederea implementării zonei cu emisii reduse, presupune un cost de 15 milioane de euro, fonduri din PNRR și împrumut prin InvestEU.
Conform planului, inițial se vor defini limitele LEZ, iar vehiculele vor fi clasificate în funcție de emisii. Cele cu emisii ridicate vor fi primele vizate restricții.
Planul vizează și modernizarea rețelei de stații de monitorizare a calității aerului în oraș așa încât să reflecte poluarea provemită de la vehiculele aflate în trafic și partajarea publică a datelor prin intermediul unor afișaje în timp real.
Apoi, mașinile neconforme care intră în zonele cu limitări vor primi amenzi, prin dezvoltarea unui sistem de camere de recunoaștere automată a plăcuțelor de înmatriculare.
LEZ vizează inițial o reducere de 10% a vehiculelor cu emisii ridicate, economisind 21.900 tCO2e pe an. Obiectivele pe termen mediu cresc acest obiectiv la o reducere de 20%, obținându-se 43.800 tCO2e pe an, iar planurile pe termen lung vizează o reducere de 30%, obținându-se 65.700 tCO2e pe an.
Reducerile costurilor de sănătate generate de un aer mai curat în zonele LEZ ar putea varia între 1,3 și 3,9 milioane euro/an, cu reduceri ale bolilor respiratorii și cardiovasculare datorate nivelurilor mai scăzute de poluanți și îmbunătățirii calității vieții.
Ideea introducerii unei taxe pentru mașinile care circulă în unele zone din București a fost avansată încă din 2006, în mandatul lui Adriean Videanu ca primar general. Taxa a fost intens criticată și nu a mai fost introdusă, dar revine din când în când ca potențială soluție pentru poluarea și traficul din București.