Ministrul Educației, Daniel David, a tras un semnal de alarmă cu privire la consumul de droguri în rândul elevilor, subliniind că fenomenul nu este izolat în România, ci reflectă o problemă comună și altor state europene. Cu toate acestea, oficialul a insistat că acest fapt nu trebuie să justifice pasivitatea, ci să impulsioneze măsuri concrete și coordonate. În acest context, el a propus un plan structurat pe trei niveluri de intervenție, incluse în raportul recent privind educația națională.
Te-ar mai putea interesa și: Ministrul Educației: Fake news-ul lovește acolo unde gândirea critică lipsește
Primul nivel vizează intervențiile din jurul școlilor, implicând autoritățile locale și Ministerul de Interne pentru a reduce influența dealerilor de droguri în proximitatea unităților de învățământ. Printre măsurile recomandate se numără patrule mai frecvente ale Poliției Locale și antrenarea profesorilor și elevilor să semnaleze situații suspecte. Aceste intervenții sunt, potrivit ministrului, ușor de implementat și necesită resurse minime.
„Autorităţile locale, Poliţia Locală ar putea să aibă patrulele mai des în jurul şcolilor. Faptul că antrenezi profesorii, elevii, să semnaleze astfel de lucruri, iarăşi nu costă foarte mult. Sigur că ne-ar trebui mai mulţi consilieri în şcoală care să oferă intervenţii, dar şi măcar pe cei pe care avem să-i antrenăm în intervenţii validate ştiinţific”, a explicat Daniel David.
Al doilea nivel se referă la educația și prevenția în rândul elevilor și cadrelor didactice, cu accent pe instruirea acestora în identificarea comportamentelor asociate consumului de droguri. Ministrul a punctat necesitatea schimbării culturii organizaționale din școli, astfel încât semnalarea problemelor să fie privită ca un gest de responsabilitate și nu ca un act de „pâră”. Totodată, consilierii școlari existenți ar trebui instruiți în metode validate științific pentru intervenții eficiente, până la extinderea numărului acestora.
Al treilea nivel, mai complex și costisitor, vizează dezvoltarea infrastructurii pentru tratament specializat, prin înființarea unor centre dedicate tinerilor dependenți de droguri. Daniel David a menționat că aceasta este o investiție esențială pe termen lung, pentru a susține recuperarea tinerilor afectați de dependență.
„Trebuie schimbată cultura organizaţională, să nu rămâi în logica că dacă tu vorbeşti despre acest lucru, eşti cumva, în ghilimele, pârâciosul grupului. Nu!. Este un element de educaţie, un element de apreciere faptul că ai semnala astfel de lucruri problematice în cadrul şcolii. Odată ce sunt semnalate astfel de lucruri, acţiunile trebuie să fie, la nivelul şcolii, prin consilieri bine pregătiţi, inclusiv în terapii care se adresează consumului de droguri”, a spus ministrul.
Te-ar mai putea interesa și: Războiul uniformelor școlare. Ministrul Educației, Daniel David, și fosta ocupantă a funcției Ecaterina Andronescu au opinii diferite. ”De ce ar trebui să le impunem?”