Situația a devenit îngrijorătoare, mii de persoane din întreaga lume raportând pierderi de bani – uneori chiar de ordinul milioanelor de euro. Ce face acest tip de atac atât de periculos este faptul că nu implică viruși sau aplicații malițioase, ci doar înșelarea psihologică a victimei.
Tot mai frecvent, escrocii trimit mesaje scurte precum „Bună, mamă” sau „Bună, tată”, pretinzând că sunt copiii destinatarului și că se află într-o situație urgentă. Sub pretextul unei crize, cer bani rapid, profitând de dorința firească a părinților de a ajuta.
Citește și Școala ia din nou pauză! Zilele libere din iunie care aduc o nouă minivacanță
„Vedem tot mai multe cazuri în care infractorii folosesc tehnologia AI pentru a crea mesaje vocale convingătoare, ce imită vocea unui membru al familiei. Este o formă de înșelătorie tot mai sofisticată”, avertizează Chris Ainsley, expert în prevenirea fraudelor la Santander.
Această strategie manipulează instinctele emoționale ale victimelor, iar introducerea inteligenței artificiale face înșelătoria și mai credibilă – mesajele vocale ajung să semene izbitor cu cele reale.
Pentru a nu cădea în plasă, e important să nu trimiteți bani în baza unui simplu mesaj. Apelați imediat persoana respectivă sau verificați printr-un alt canal dacă solicitarea este reală. În plus, activarea autentificării în doi pași și a altor setări de securitate poate aduce un plus de protecție.
Citește și Românii peste 14 ani pot obține de azi noul buletin electronic gratuit