- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Operatorii de transport trag un semnal de alarmă. România va fi pusă în dificultate de încheierea acordului pentru transportul cerealelor. „Costurile vor crește semnificativ”

19 Jul, 15:46 • Lupu Alexandra
Operatorii de transport, avertisment de ultim moment. România ar putea ajunge să fie strânsă cu ușa dacă se rupe acordul pentru transportul cerealelor.
Operatorii de transport trag un semnal de alarmă. România va fi pusă în dificultate de încheierea acordului pentru transportul cerealelor. „Costurile vor crește semnificativ”

Infrastructura rutieră din România va fi supusă unei presiuni incredibile, dacă se încheie acordul pentru transportul cerealelor în Marea Neagră, informează economedia.ro. Portul Constanța este deja aglomerat din cauza camioanelor de cereale ucrainene, într-un moment în care se încarcă pe nave și recolta românească, avertizează Federația Operatorilor Români de Transport (FORT).

Încheierea acordului pentru transportul cerealelor pune presiune pe România

În aproximativ două săptămâni va fi atins vârful de sezon, declară pentru G4Media Viorel Panait, președintele operatorilor portuari din Constanța. El spune că la ora actuală se iau măsuri pentru îmbunătățirea timpilor de tranzit. Anul trecut, camioanele din Ucraina așteptau și câte o săptămână să treacă granița.

Citește și despre: Fermierii locali vor avea acces prioritar în portul Constanța. Măsura aplicată pe timpul recoltei ar putea restricționa livrările de cereale din Ucraina

O cursă România-Odesa-Constanța putea dura și două săptămâni. Au fost înregistrate zile întregi de întârziere la încărcarea cerealelor pe nave. Infrastructura rutieră rămâne de bază în acest moment. Transportul pe cale ferată implică importante provocări logistice.

„Cu trenul durează foarte mult, transbordarea mărfii e mai complicată, Portul Constanța încă nu e pregătit așa cum trebuie pentru a prelua volume mai mari pe feroviar. Pe șosea, anul trecut dura până la 12 zile să pleci cu camion din România, să încarci undeva în jurul orașului Odessa și să te întorci până la Constanța sau la granița cu Bulgaria. Am avut și situații de 14 zile. Tranzitul punctului de frontieră putea să dureze și cinci-șapte zile. Nu se știa niciodată când treci, cum treci”, a explicat Augustin Hagiu, președinte FORT, pentru G4Media.

Cereale
Cereale

Transportul rutier implică costuri semnificativ mai mari și blocarea punctelor de frontieră, deja supraaglomerată, pe lângă creșterea timpului de tranzit.

„Fluxurile ce pot fi urmate în cazul acestei măsuri radicale, nu pot fi decât transportul rutier până în Portul Constanța și apoi plecarea mai departe pe cale maritimă, caz în care, costurile vor crește semnificativ, timpul de tranzit se va dubla, punctele de trecere a frontierelor se vor bloca, iar presiunea va fi pusă pe același Port Constanța, prin care la momentul acesta este exportată recolta românească din acest an”, a declarat Mihaela Șerban.

Vârful de sezon va fi atins în următoarele două săptămâni, cel mai probabil. Tocmai din acest motiv se iau măsuri urgente convenite cu Comisia Europeană, pentru îmbunătățirea timpilor de tranzit.

„Contextul general este de îngrijorare, toată lumea a fost interesată de îmbunătățirea timpilor de tranzit și de a sprijini acest flux de marfă”, a rezumat Viorel Panait atmosfera de la ultima întâlnire organizată de Comisia Europeană.

Una dintre măsuri se referă la trecerea la proceduri electronice simplificate de tranzit. Acestea ar urma să reducă procesul de la 48 de ore la 30 de minute. Se ia în considerare creșterea capacității de tranzitare în vămile Siret și Giurgiulești, precum și consolidarea condițiilor de acostare pentru reducerea perioadei de preluare a barjelor și managementul cozilor de camioane.

Citește și despre: Portul Constanţa, punct cheie din ”Drumul Mătăsii”. Ruta comercială propusă de Kazahstan ar înjumătăţi timpul de trasport al produsele asiatice în Europa