Modificarea obiceiurilor de consum şi preocupările tot mai mari legate de sănătate au afectat câştigurile producătorilor de alcool, fiind agravate de tarifele americane, impactul dobânzilor ridicate asupra cheltuielilor de consum şi chiar şi de preţurile crescute ale materiilor prime.
În China, încrederea slabă a gospodăriilor şi interdicţia consumului de alcool pentru evenimente oficiale au alimentat tendinţa descendentă.
Rezultatul este un val de presiune cu care se confruntă companiile din spatele unora dintre cele mai populare băuturi din lume, care nu au profitat de creşterea record a acţiunilor globale. În schimb, aceste companii se luptă să se adapteze la noile dinamici comerciale care i-au luat pe mulţi prin surprindere.
„Avem o schimbare structurală în desfăşurare – oamenii beau mai puţin”, a declarat Sarah Simon, analist la Morgan Stanley.
Anul acesta, acţiunile giganţilor europeni Diageo Plc (care deţin mărcile Johnnie Walker şi Smirnoff), Pernod Ricard SA şi Remy Cointreau SA au atins cele mai scăzute niveluri din ultimul deceniu. Brown-Forman Corp., proprietarul Jack Daniel’s, şi Treasury Wine Estates Ltd. din Australia au înregistrat scăderi similare. Acţiunile gigantului chinez al băuturilor alcoolice Kweichow Moutai Co. se tranzacţionează cu peste 40% sub maximul din 2021.
Tendinţa de scădere a acţiunilor s-ar putea extinde şi mai mult, producătorii de alcool confruntându-se nu doar cu reduceri ale veniturilor, ci şi cu niveluri ridicate ale datoriilor şi cu fluctuaţia managementului, pe măsură ce se adaptează la un sector în continuă schimbare, potrivit lui Sarah Simon.
Citește și: Italia: cinci alpiniști germani morți, într-o avalanșă în Tirolul de Sud