Știri interne

Rețeaua de restaurante „La Plăcinte” nu va pune lacătul pe ușă, susțin reprezentanții companiei. „De închis, nu mai închidem nimic”

09 Dec, 17:07 • Gabriela Andreescu
Lanţul de restaurante La Plăcinte, intrat pe piaţa locală în toamna lui 2013, mai operează astăzi doar patru unităţi, toate în Bucureşti. Oficialii companiei, care ies pentru prima dată în prim-plan şi acordă un interviu ZF, spun că nu mai au în plan nicio altă închidere, urmând o perioadă de stabilizare a businessului deja existent
Rețeaua de restaurante „La Plăcinte” nu va pune lacătul pe ușă, susțin reprezentanții companiei. „De închis, nu mai închidem nimic”

Lanţul de restaurante La Plăcinte, concept originar din Republica Moldova şi adus pe plan local în toamna lui 2013, mai numără astăzi patru restaurante proprii în Bucureşti şi o franciză la Iaşi după ce îl ultimii ani compania a restructurat reţeaua din România. În cel mai bun moment pentru business, în perioada 2016-2017, reţeaua număra de trei ori mai multe localuri

Afacerea, originară din Republica Moldova, a venit pe plan local acum aproa­pe un deceniu și s-a extins accelerat atât pe piaţa din Bucureşti, cât şi în alte oraşe mari din ţară. Compania a mizat pe un model mixt de dez­voltare – deschideri proprii şi franciză

Încurajaţi de rezultatele primului concept, La Plăcinte, oficialii businessului au adus în România şi un al doilea brand – Andy’s Pizza, şi acesta originar tot de peste Prut. Dacă în Republica Moldova sunt funcţio­na­le peste 20 astfel de unităţi, în Româ­nia conceptul nu a prins, aşa că singu­rul local a fost închis şi înlocuit tot cu La Plăcinte. Între timp însă, şi acesta a tras obloanele, astfel că spaţiul din centrul Capitalei – de la intrarea în centrul istoric – stă astăzi gol.

Compania a închis, de altfel, mai multe restaurante centrale, inclusiv pe cel din zona Piaţa Romană. La Plă­cinte nu a renunţat doar la loca­lurile vechi, ci şi la cele noi. Conform celor mai recente date ZF, în 2019, pe final de an, compania urma să meargă cu un restaurant la parterul clădirii de birouri Day Tower din zona Unirii. Acesta nu figurează astăzi pe harta reţelei.

Rețeaua de restaurante „La Plăcinte” nu se va închide, ci își va consolida businessul deja existent, susțin reprezentanții companiei

Deşi în perioada imediat următoare La Plăcinte nu are în plan reluarea expansiunii, creşterea va fi asigurată prin dezvoltarea de parteneriate cu lanţuri de cafenele, cofetării şi benzinării, spune Vitalie Postu, administrator şi acţionar al reţelei, in cadrul unui interviu pentru ZF.

Restaurantele La Plăcinte nu se vor închide, susțin reprezentanții companiei
Restaurantele La Plăcinte nu se vor închide, susțin reprezentanții companiei

„Noi astăzi livrăm plăcinte învârtite către 165 de benzinării Rompetrol. Mai avem şi alţi parteneri mai mici, dar negociem acum cu un lanţ de cafenele care vrea să ia de la noi tot plăcinte, dar şi alte produse de patiserie. Vrem să dezvoltăm genul acesta de parteneriate. Spre exemplu, discutăm cu un lanţ de cofetării ca să le producem torturi, dat fiind că noi avem propriul atelier de producţie în Bucureşti”, explică Vitalie Postu.

Omul de afaceri a venit la Bucureşti în mai 2022 şi afirmă că este administratorul şi acţionarul lanţului de restaurante din luna iulie a acestui an. Numele lui nu apare însă pe platforma de analiză a companiilor confidas.ro nici la acţionari, nici la administratori, scrie sursa citată.

„La final de 2021 am început să port discuţii cu acţionarii La Plăcinte pe care îi ştiam pentru că mai colaborasem cu ei în Republica Moldova. Eu la bază sunt economist, iar în Republica Moldova am avut o firmă de consultanţă. Acum opt ani m-am mutat în Rusia, unde am lucrat pentru o reţea de retail, unde m-am ocupat de dezvoltarea unei reţele de hipermarketuri (Lenta – n.red.).” a mai declarat antreprenorul Ziarului Financiar.

Vitalie Postu spune că s-a întors în Moldova în aprilie 2022, iar în mai a venit în România. El adaugă că nu există nicio legătură între aceste mutări şi războiul dintre Rusia şi Ucraina.

„Voiam să mă mut la Bucureşti, să fiu mai aproape de casă, plus că eu sunt cetăţean român şi am venit aici de foarte multe ori. Îmi doream un concept al meu în zona HoReCa în România, iar acţionarii La Plăcinte m-au contactat şi mi-au propus să preiau businessul”, spune omul de afaceri despre modul în care s-a desfăşurat venirea lui în România la cârma reţelei de restaurante.

Businessul La Plăcinte este operat prin două entităţi juridice – Andy’s Pizza, care administrează restaurantele, şi Trabo Factory, care se ocupă de relaţia cu furnizorii, de zona de depozitare şi logistică şi de producţia semipreparatelor sau de marinarea cărnii. Aceasta din urmă este cea care semnează şi parteneriatele cu companii precum Rompetrol.

Citește și: Cine este Razvan Nicolescu și de ce spune că Austria trebuie să platească daune Romaniei pentru refuzul aderării la Schengen

Până recent, compania Andy’s Pizza era controlată de Andrei Tranga, cunoscut drept proprietarul businessurilor La Plăcinte în România şi Republica Moldova. În 2019, el a fost reţinut de procurorii moldoveni pentru Combaterea Criminalităţii Organizate şi Cauze Speciale într-un dosar penal deschis pentru şantaj, transmite presa de peste Prut.

„Dosarul a fost clasat, au fost acuzaţii nefondate”, spune Vitalie Postu.

Acum, acţionarul companiei Andy’s Pizza, SRL-ul care operează businessul La Plăcinte din România, este firma Lumea Gustului din Chişi­nău, Republica Moldova, conform platformei de analiză a companiilor Confidas.ro. Nu există însă date despre cine se află în spatele ei.

„La Plăcinte a avut o expansiune accelerată în România la început, însă din motive ce ţin de management, nu toate spaţiile au fost bine alese. Primele închideri au fost prin 2017, dar au urmat şi altele până în 2019 inclusiv. E vorba de restaurante care nu erau rentabile. În pandemie, din cauza situaţiei din piaţă au fost închise alte trei.”

Pandemia a afectat puternic afacerile restaurantelor „La Plăcinte”, a spus administratorul companiei

„În pandemie am fost afectaţi şi noi, ca toţi jucătorii din HoReCa. Chiriile fiind foarte mari, am închis unele unităţi. Este important însă că am rezistat pandemiei. Pe viitor vom pune accentul pe calitate, nu pe cantitate (număr de localuri – n.red.). Spre exemplu, am schimbat trei meniuri anul acesta pentru a fi pe gustul consumatorilor.”

Businessul este astăzi pe plus faţă de anii de pandemie, dar Vitalie Postul spune că ţinta La Plăcinte e să ajungă din nou cu vânzările la nivelul din 2019 şi asta ca urmare a revenirii oamenilor în offline după doi ani în care comenzile online au fost motorul industriei HoReCa.

„Noi aveam livrare şi înainte de pandemie şi avem şi astăzi prin cele trei platforme existente în piaţă, însă punem accentul pe prezenţa oamenilor în restaurante. Vrem să organizăm şi evenimente în localuri.”

Pandemia se vede şi în cifra de afaceri a companiei ce operează La Plăcinte în România, care a ajuns la 15,5 mil. lei în 2021, aproape la jumătate faţă de maximele din 2016-2017. Totuşi, businessul a crescut cu 28% versus 2020, primul an de pandemie, când localurile HoReCa au stat mai mult închise. Businessul companiei Trabo Factory a crescut şi el cu peste 30% anul trecut, la peste 5 mil. lei. În această companie, Andrei Trangă apare încă acţionar cu 80% din titluri.

„Anii de pandemie au fost ani neprofitabili. Apoi, deşi pandemia a plecat, problemele au rămas, aşa că 2022 a fost un an de achitare a datoriilor şi de ieşit la mal.” În 2021, cele două firme ce administrează businessul au raportat zero lei profit, dar în 2020 au fost ambele pe pierderi.”

Vitalie Postu spune că după pandemie au venit războiul şi criza economică, şi ţinând cont de incertitudini e greu să faci planuri de expansiune.

„În prima parte din 2023 vrem să fim mai buni pe zona de servicii şi apoi abia ne vom uita să reluăm dezvoltarea. Sunt zone în Bucureşti unde nu suntem prezenţi. Pe viitor ne uităm doar la Capitală, dar suntem deschişi să ne dezvoltăm în franciză, avem exemplul localului din Iaşi care merge bine. De închis nu mai închidem nimic.”

În pofida restructurării reţelei, unii oameni au ales să rămână în companie, astăzi echipa numărând 135 de oameni. Vitalie Postu spune că 80% dintre salariaţi au cel puţin patru ani vechime şi asta cântăreşte greu în business, resursa umană fiind cea mai importantă.

Citește și: 20.223 de locuinţe au fost date în folosinţă în trimestrul III al acestui an. Care este zona unde s-au mutat cei mai mulți români

Cu mai mult de 15 ani experiență în domeniul jurnalismului și o pasiune pentru tot ce înseamnă actualități, știri, și tot ce se întâmplă relevant atât în țară, cât și pe plan extern. ... citește mai mult