Segmentul de livrări vu plata ramburs nu înregistrează, în acest moment, o creștere semnificativă, dar situația s-ar putea schimba complet în cazul în care retailerii chinezi Temu și Shein vor introduce această opțiune pentru clienții din România, potrivit lui Cosmin Neculiță, șef serviciu Antifraudă.
ANAF colectează datele prin formularul 395, depus în fiecare lună de firmele de curierat. Acesta include doar expedițiile efectuate cu plata ramburs în numerar, direct la livrare.
„Dimensiunea faţă de anul trecut nu o văd prea mult crescută, tocmai din cauza jucătorilor din Asia, unde aceste expediţii se realizează prin plăţi electronice şi expediţiile nu sunt raportabile în acest formular”, a explicat Cosmin Neculiță, potrivit News.
Până în iulie 2025, valoarea rambursurilor încasate a fost de 18,5 miliarde de lei, față de 31 de miliarde de lei pentru anul 2024. În privința volumelor, s-au raportat 69 de milioane de expediții, față de 111 milioane în 2024.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/10/shein-temu-livrari-1-1024x576.jpg)
O schimbare majoră ar putea apărea în cazul în care Temu și Shein ar decide să introducă plata ramburs în numerar.
„Vom avea o creştere dacă ştirile pe care le tot vedem cum că Temu, Shein şi alţii, principalii concurenţi ai platformelor din România, vor implementa plata ramburs cu numerar la momentul livrării, se confirmă. Atunci vom avea o creştere exponenţială, pentru că aceste expediţii din totalul expediţiilor sunt foarte mari. Dar, în momentul de faţă, se realizează strict prin instrumente bancare, ceea ce nu le cataloghează drept raportabile”, a mai spus Cosmin Neculiță.
Așadar, intrarea celor doi giganți din China pe segmentul ramburs ar putea reseta echilibrul acutal al pieței de curierat din România și ar genera un val de tranzacții suplimentare monitorizate de ANAF.