Plenul Parlamentului a votat marți modificarea Statutului deputaților și senatorilor, introducând o nouă obligație menită să crească transparența în procesul legislativ: parlamentarii trebuie să facă publice întâlnirile pe care le au cu terțe persoane sau organizații care vor să influențeze inițiative legislative.
Te-ar mai putea interesa și: Cărți de vizită cu foiță de AUR, plătite din banii publici: Radu Mihaiu dezvăluie cât îi costă pe români opulența parlamentarilor
Propunerea legislativă, care modifică articolul 12 din Legea nr. 96/2006, a fost adoptată cu un sprijin larg, dar nu unanim: 236 voturi „pentru”, 13 „împotrivă” și 105 abțineri, potrivit Agerpres.
De acum, deputații și senatorii sunt obligați să mențină un dialog transparent și echitabil cu cetățenii și terții interesați, iar toate întâlnirile legate de modificarea sau completarea unor proiecte de lege vor fi publicate în Registrul unic al transparenței intereselor – RUTI, o platformă publică online gestionată de Secretariatul General al Guvernului.
Legea definește „persoane terțe” ca reprezentanți mandatați ai societăților comerciale, firmelor de advocacy și public affairs, ONG-urilor, federațiilor, sindicatelor, patronatelor sau camerelor de comerț care manifestă interes pentru o inițiativă legislativă.
Întâlnirile trebuie anunțate în RUTI cu 48 de ore înainte, iar dacă au loc neplanificat, trebuie publicate în termen de 48 de ore de la finalizare.
Informațiile publice vor include: numele participanților, entitățile reprezentate, data și locul întâlnirii și scopul discuției.
Atât parlamentarii, cât și persoanele terțe trebuie să își creeze conturi în RUTI, datele urmând să fie actualizate anual.
Întâlnirile pot avea loc în Parlament, la birourile parlamentare din circumscripții sau în alte locații stabilite, inclusiv online. Important este că doar persoanele înscrise în RUTI pot avea discuții oficiale cu parlamentarii pentru influențarea procesului legislativ.
Platforma va fi administrată de secretarii generali ai Camerei Deputaților și Senatului, iar anual va fi publicat un raport privind funcționarea registrului și date statistice despre întâlnirile raportate.
În cazul în care parlamentarii nu respectă obligația de publicare, vor primi un avertisment scris, sancțiune prevăzută de Statutul deputaților și senatorilor.
Te-ar mai putea interesa și: Victor Ponta, luat prin surprindere de reacția parlamentarilor USR: „Nu au vrut să știe de ce s-au anulat alegerile, deși aveau candidat în turul doi”