Turism

2015, cel mai bun an pentru Litoral: Rezultate record în turism, transport și construcții

15 Sep, 13:44 • Redactia DailyBusiness
Vara lui 2015 a fost cel mai bun sezon de business pentru afacerile de pe Litoral, anunțând un 2016 cu rezultate record în turism, transport și construcții, arată o analiză KeysFin, realizată pe baza datelor financiare ale firmelordin zona Dobrogea.
2015, cel mai bun an pentru Litoral: Rezultate record în turism, transport și construcții

2015 a fost cel mai bun
an pentru turismul de pe Litoral, arată datele hotelierilor, care au raportat un număr record de turiști. Au fost
weekend-uri în care în stațiunile de la Marea Neagră s-au aflat peste 400.000
de turiști, număr fără precedent în istoria Litoralului.
 

Rezultatele au fost
influențate, deși pare secundar, de dezvoltarea infrastructurii HORECA de pe
Litoral. Iar un cuvânt greu de spus în acest sens l-a avut sectorul
construcțiilor, care a adunat roadele investițiilor semnificative din ultimii
ani, mai ales ale micilor întreprinzători.
 

Potrivit analizei
Keysfin, Litoralul a atras în ultimii patru ani afaceri în construcții de peste
15,7 miliarde de lei, în creștere cu peste 50% față de perioada precedentă.
 

Datele de la Institutul
Național de Statistică arată, de exemplu, că în luna iulie 2015 erau obținute
autorizații de construcție pentru 493 de clădiri cu destinație rezidențială (în
principal hoteluri și pensiuni), într-o creștere sensibilă față de cele 446 de
autorizații emise în perioada similară din 2014.
 

Interesul investitorilor
în construcții pentru zona litorală este dovedit și de evoluția numărului de
firme cu acest obiect de activitate. Astfel, dacă în 2010 erau înregistrate
2775 de societăți specializate în construcții, în 2014, numărul acestora a
crescut cu mai mult de o treime, la 3416 firme.
 

Așa s-a ajuns ca
afacerile din acest sector să evolueze semnificativ, în ciuda crizei, de la
2,21 miliarde lei în 2010 la 3,29 miliarde lei în 2014, iar perspectivele lui
2015 se îndreaptă spre depășirea pragului de 4 miliarde de lei.
 

De unde acest interes,
mai ales într-o perioadă plină de provocări? Potrivit analiștilor de
la KeysFin,  investițiile majore în dezvoltarea urbană se datorează, în mod paradoxal,
oportunităților create de criză.
 

„Din 2009, dar cel mai
puternic în 2010, am asistat la o ieftinire semnificativă a terenurilor de pe
Litoral, dar și din Deltă. În plus, multe dintre afacerile speculative din
perioada de boom economic s-au închis pe fondul crizei, astfel că pentru cei cu
lichidități au apărut oportunități de investiții importante. Pe de altă parte,
asistăm la o dezghețare a apetitului investițional al celor care dețineau
terenuri și clădiri în zona litorală”, afirmă analiștii KeysFin.  

”Un alt argument care
susține pe val sectorul imobiliar îl constituie, potrivit acestora,
reorientarea românilor către turismul de la Marea Neagră.
 

„După anii negri 2010-2011,
din 2012 asistăm la o creștere susținută a numărului turiștilor de pe Litoral
și din Delta Dunării. Românii și-au reorientat cheltuielile de concedii,
căutând soluții alternative, iar asta s-a tradus, mai ales, prin afluența
foarte mare de turiști de weekend.
 
Acest fapt a determinat
investitorii să își facă curaj și să deschidă șantiere, să preia unități
hoteliere, să le modernizeze și, poate cel mai important, să construiască
altele noi”, explică specialiștii.
 

Mamaia, raiul
constructorilor de pe litoral

 

Poate cel mai elocvent
exemplu privind boom-ul construcțiilor de pe Litoral îl reprezintă stațiunea
Mamaia, acolo unde în ultimii patru ani s-au construit câteva zeci de hoteluri
cu mai mult de 2000 de camere, majoritatea cu confort de 4-5 stele.
 

O evoluție spectaculoasă
a marcat-o și stațiunea Năvodari, acolo unde, potrivit autorităților locale,
s-au deschis peste 100 de pensiuni și hoteluri și asta numai în ultimii doi
ani.
 

Arabesque, principalul
jucător de pe piața materialelor de construcții, estimează că business-ul în
sectorul construcțiilor din zona Dobrogei are un potențial semnificativ în
următorii ani.
 

„Asistăm la o crestere a
cererii de materiale de construcții pe toate segmentele, de la elemente de
structură, la instalații și dotări sanitare. Este vorba, în primul rând, de
investitori privați care construiesc hoteluri, restaurante și alte facilități
turistice la un standard superior celui existent”, afirma Laurențiu Leca,
directorul filialei Arabesque Constanța.
 

Pe fondul creșterii
business-ului regional, Arabesque a investit, la rândul ei 4,000,000 lei în
modernizarea și extinderea platformei sale comerciale deschisa în Constanța încă din anul 1998.
 

„Oportunitățile
investiționale în zonă ne-au determinat să extindem paleta de servicii și
produse și să ne orientăm oferta către o gamă extinsă de clienți”, a mai
declarat Laurentiu Leca.
 

Potrivit KeysFin,
evoluția mixului de business din zona Dobrogei nu se bazează doar pe marii
investitorii, un cuvând greu de spus avându-l micii dezvoltatori.
 

„Alături de investițiile
de anvergură, unul dintre motoarele care a dus la această situație de fapt îl
reprezintă inițiativa particularilor, cei care au înțeles acest trend și îl
fructifică prin dezvoltarea în regie proprie a unor spații HORECA în regie
proprie – restaurante, fast-food-uri, magazine alimentare, unități de servicii
– toată infrastructura necesară unui turism care tinde către standarde cel
puțin decente în turism”, au mai declarat experții KeysFin.
 

Perspective pozitive
pentru Litoral

 

Pe fondul evoluției
afacerilor din construcții, profiturile înregistrate de firmele care activează
în Dobrogea au crescut exponențial, de la 169 milioane lei în 2010 la 239
milioane lei în 2014, iar perspectivele lui 2015 se anunță a fi pe măsură.
 

„Datele preliminare din
primul semestru, coroborate cu semnalele din vara acestui an indică un avans al
cifrei de afaceri din acest sector cu 25-30% și al profitabilității cu cel
puțin 20 de procente”, afirmă analiștii KeysFin.
 

Potrivit experților de la
Arabesque, rezultatul pozitiv al sezonului estival 2015, temperarea efectelor crizei, creșterea
gradului de încredere în economie, dezghețarea relativă a finanțărilor bancare
și implicațiile noului Cod Fiscal – mai ales reducerea TVA-ului – fac ca
perspectivele lui 2016 să fie  unele pozitive.
 

„Litoralul, cu cei doi
vectori de creștere ai săi, turismul și transporturile (Portul Constanța,
Autostrada Soarelui etc.) are toate șansele să devină al doilea pol de creștere
economică a României. Noi suntem și vom fi prezenți acolo pentru a susține
eforturile dezvoltării unei infrastructuri de tip modern absolut necesare”, a
mai declarat Laurențiu Leca.
 

Informațiile din
materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului
românesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare de la
societățile comerciale și PFA-urile active din România, comunicate de
instituțiile statului.