Turism

CE investighează măsuri adoptate de România pentru aeroporturile din Cluj-Napoca și Târgu Mureș

31 Jul, 15:15 • Redactia DailyBusiness
Comisia Europeană a inițiat două investigații aprofundate separate pentru a stabili dacă măsurile adoptate în favoarea a două aeroporturi din Transilvania, Cluj-Napoca și Târgu Mureș (aflate în proprietatea statului) și a transportatorilor aerieni care le utilizează (în principal Wizz Air) sunt conforme cu normele Uniunii Europene privind ajutoarele de stat, potrivit unui comunicat al Executivului comunitar.
CE investighează măsuri adoptate de România pentru aeroporturile din Cluj-Napoca și Târgu Mureș

Investigațiile vizează îndeosebi taxele de marketing plătite
companiei Wizz Air de către Aeroportul Internațional Cluj-Napoca și tarifele
aeroportuare reduse oferite de Aeroportul Transilvania Târgu Mureș
transportatorilor aerieni care operează zboruri de pe aeroportul respectiv.

În plus, în cadrul investigației, Comisia va examina și
subvențiile primite, la rândul lor, de aeroporturi din partea autorităților
locale. Inițierea procedurilor le oferă părților interesate posibilitatea de a
prezenta observații privind măsurile evaluate, fără a aduce atingere
rezultatului investigației.

„În sectorul aerian, se înregistrează o concurență puternică
la nivel paneuropean. Prin urmare, Comisia trebuie să se asigure că tarifele
aeroportuare și alte condiții oferite de aeroporturile publice regionale pentru
a atrage transportatori aerieni nu denaturează condițiile de concurență
echitabile de pe piață. Investigațiile noastre vor arăta dacă măsurile luate de
România în favoarea celor două aeroporturi și a unor transportatori aerieni
sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat”, a afirmat comisarul UE
responsabil cu politica în domeniul concurenței, Margrethe Vestager, potrivit Agerpres.

Aeroportul Internațional Cluj-Napoca, al doilea aeroport din
România ca importanță, este exploatat de o întreprindere deținută integral de
Consiliul Județean Cluj. În 2014, a deservit aproximativ 1,2 milioane de
pasageri.

Comisia a primit o plângere potrivit căreia aeroportul a acordat un
ajutor de stat ilegal operatorului aerian Wizz Air, prin intermediul unor
condiții avantajoase în cadrul anumitor acorduri încheiate între companie și
aeroport, în timp ce aeroportul a beneficiat, la rândul său, de un ajutor de
stat de la Consiliul Județean Cluj, sub formă de finanțare publică.

Prin urmare, Comisia a examinat o serie de acorduri
încheiate de Aeroportul Cluj-Napoca cu Wizz Air între 2007 și 2010. În temeiul
acestor acorduri, Wizz Air este remunerat pentru servicii de publicitate prestate
județului Cluj, în schimbul unor condiții diverse legate de prezența și
amploarea operațiunilor companiei Wizz Air pe Aeroportul Cluj-Napoca.

De
asemenea, aceste acorduri stabilesc condițiile aplicabile serviciilor de
handling la sol pe care aeroportul le furnizează companiei Wizz Air.

În acest stadiu, CE își exprimă îngrijorarea în legătură cu
posibilitatea ca unele dintre clauzele acordurilor să acorde companiei Wizz Air
un avantaj economic nejustificat față de concurenții săi, deoarece acest transportator
aerian beneficiază de condiții excesiv de favorabile și niciun operator privat
nu ar fi acceptat să-i acorde condiții similare în împrejurări similare.

De asemenea, Comisia va examina în detaliu dacă diversele
subvenții primite din partea autorităților locale în perioada 2010-2014 au
acordat Aeroportului Cluj-Napoca însuși un avantaj economic nejustificat față
de alte aeroporturi.

Comisia va încerca să verifice dacă eventualul ajutor este
conform cu normele UE privind ajutoarele de stat, mai precis dacă aduce
într-adevăr o contribuție reală la accesibilitatea Transilvaniei și la
mobilitatea locuitorilor acestei regiuni și dacă utilizarea fondurilor publice
este limitată strict la minimumul necesar.

Comisia va lua în considerare, de
asemenea, relativa proximitate a Aeroportului Târgu Mureș, aflat la o distanță
de 103 kilometri, care poate fi parcursă în aproximativ 1,5 ore cu mașina.
În cadrul unei investigații separate, inițiate tot în urma
unei plângeri, Comisia va examina în detaliu dacă tarifele aeroportuare
practicate la Aeroportul Târgu Mureș, care par anormal de scăzute și prevăd
reduceri semnificative în funcție de nivelul de trafic, sunt conforme cu
normele UE privind ajutoarele de stat.

În 2014, Aeroportul Transilvania Târgu
Mureș a deservit aproximativ 350.000 de pasageri. Este exploatat de o societate
deținută integral de Consiliul Județean Mureș.
De aceste tarife reduse a beneficiat în principal Wizz Air,
principalul transportator aerian care operează pe Aeroportul Târgu Mureș, dar
este posibil să fi beneficiat și alți operatori aerieni care utilizează acest
aeroport. În acest stadiu, Comisia își exprimă îngrijorarea în legatură cu
posibilitatea ca nivelul tarifelor aeroportuare să le fi oferit acestor
transportatori aerieni un avantaj economic nejustificat față de concurenții
lor.

De asemenea, Comisia va examina în detaliu dacă diversele
subvenții primite din partea autorităților locale începând din 2011 au acordat
Aeroportului Târgu Mureș însuși un avantaj economic nejustificat față de alte
aeroporturi. Comisia va încerca să verifice dacă eventualul ajutor este conform
cu normele UE privind ajutoarele de stat, mai precis dacă aduce într-adevăr o
contribuție reală la accesibilitatea Transilvaniei și la mobilitatea
locuitorilor acestei regiuni (având în vedere relativa proximitate a
Aeroportului Cluj-Napoca) și dacă utilizarea fondurilor publice este limitată
strict la minimumul necesar.