- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Vacanţe 2023. Mai mult de 4 din 10 români au trei vacanţe pe an. O parte lucrează remote şi în concedii

14 Jul, 17:45 • Dobran Viorel
Vacanţe 2023. În perioada iunie – iulie 2023, Cult Research  a realizat un studiu referitor la preferințele, obiceiurile și provocările întâmpinate de români în vacanță. Acesta s-a desfășurat online, prin intermediul panelului CultIO, care adună peste 1700 de respondenți. Eșantionul a fost format din persoane cu vârste cuprinse între 18 – 55 de ani, din mediul urban, cu acces la Internet.
Vacanţe 2023. Mai mult de 4 din 10 români au trei vacanţe pe an. O parte lucrează remote şi în concedii

Vacanţe 2023. Cât de des merg românii în vacanță într-un an?

Vacanța reprezintă un moment de relaxare și bună dispoziție pentru toată lumea. Studiul Cult Research arată că mai mult de 4 din 10 români aleg să-și încarce bateriile în vacanță o dată pe an (42%). În plus, în proporție asemănătoare, 41% dintre respondenți se bucură de concedii de două-trei ori pe an. Pe de altă parte, persoanele care nu merg niciodată în vacanță reprezintă 2%.

Vacanţe români 2023: Peste 80% dintre români folosesc telefonul pentru a-şi programa concediul

Vacanţe 2023.

 

Vacanţe 2023. Durata de timp petrecută în vacanță este între 4 – 7 zile pentru aproximativ peste o treime dintre respondenții panelului CultIO (65%). Pentru 14% dintre români, o vacanță durează 2 – 3 zile, pe când, în aceeași proporție, concediul se desfășoară între o săptămână și două săptămâni.

Vacanţe 2023.

Vacanţe 2023. Top destinații de vacanță

Destinațiile de plajă se află pe prima poziție în clasamentul destinațiilor preferate pentru vacanță. Astfel, aproape o treime dintre români sunt atrași de locațiile de pe litoral și în aproape aceeași măsură, 31% aleg destinații urbane. În plus, mai mult de 2 din 10 români aleg stațiunile montane.  În schimb, persoanele care sunt nehotărâte cu privire la destinația de vacanță sau nu au o destinație favorită reprezintă 16% dintre români.

În vacanță, românii preferă să-și petreacă timpul în compania familiei în proporție de aproape jumătate (47%). De asemenea, un sfert (25%) optează pentru o escapadă romantică alături de partener, pe când 14% călătoresc împreună cu prietenii, potrivit studiului Cult Research. De remarcat este faptul că un procent de 14% de români merg singuri în vacanță. O posibilă explicație a acestei decizii de a pleca singur în vacanță poate fi legată de dorința de a gestiona singur activitățile, programul și traseul călătoriei. De asemenea, creșterea ponderii persoanelor active (25-60 de ani) care nu sunt căsătorite poate fi o altă explicație a optiunii acestora de a merge în vacanță neînsoțite.

Principalele activități desfășurate de români în timpul vacanței sunt: vizitarea de obiective turistice, relaxarea pe plajă sau realizarea de drumeții și trasee pe munte. Cea mai îndrăgită activitate în vacanță este vizitarea obiectivelor turistice, menționată de 4 din 10 români, oferindu-le ocazia de a explora istoria și cultura destinațiilor lor de vacanță. De asemenea, relaxarea pe plajă este o altă activitate dorită de peste un sfert dintre români. Mai  mult, pe poziția a treia în topul activităților desfășurate în vacanță se află drumețiile și traseele pe munte (13%).

Vacanţe 2023.

 

Vacanţe 2023. Workation, un trend din ce în ce mai răspândit printre români

Un fenomen în creștere, cunoscut sub numele de „workation”, se face remarcat în rândul românilor. În ultimul an, aproape 4 din 10 dintre respondenți (39%) au declarat că au lucrat frecvent sau ocazional în timpul călătoriilor lor. Granițele dintre muncă și relaxare devin mai fluide, astfel angajații au posibilitatea de a se bucura de vacanță și de a rămâne conectați în același timp la responsabilitățile lor profesionale.

Vacanţe 2023.

”Fenomenul s-a extins în perioada pandemiei, când angajații și angajatorii au înțeles că este posibil să călătorești și să lucrezi, în aceeași perioadă. Astfel, angajații pot beneficia de timpul liber de după orele de program pentru a vizita orașe sau pentru a se relaxa în alte locuri departe de casă. Fie că lucrează în zilele de vacanță, sau călătoresc în timpul zilelor de muncă, angajații văd mai degrabă beneficii ale acestui fenomen, atâta timp cât opțiunea este una personală și nu se confundă cu obligativitatea din partea angajatorului de a lucra în timpul concediului” – Paul Acatrini, managing Partner Cult Research.

Vacanţe 2023. Surse de informare cu privire la vacanțe

Când vine vorba de informații despre vacanțe, românii se informează cel mai des din social media sau de pe internet, în proporție de 70%. De asemenea, recomandările de la prieteni și agențiile de turism completează clasamentul în topul surselor de informare. Tinerii, cu vârste cuprinse între 18-25 de ani, preferă în special primele două surse de informare. Pe de altă parte, persoanele cu vârste cuprinse între 56 și 65 de ani, dar și antreprenorii apelează mai frecvent la agențiile de turism, beneficiind de expertiza lor în planificarea vacanțelor.

Vacanţe 2023.

Experiența petrecerii vacanțelor în afara României

Rezultatele studiului Cult Research arată că mai mult de trei sferturi dintre români (77%) au trăit experiența de a călători în afara granițelor țării. Cu toate că vacanța reprezintă un moment de relaxare și distracție, aceasta implică uneori și anumite provocări. Bariera lingvistică, precum și problemele legate de transport și orientare, reprezintă principalele probleme cu care se confruntă călătorii români în străinătate. În schimb, pentru 7% dintre respondenții panelului CultIO, această experiență nu a fost însoțită de nici un fel de provocări.

Vacanţe români 2023. Peste 64% au bagajele făcute, majoritatea au ales Europa. Costul mediu al biletului de avion 100-300 de euro

Preocuparea de a rămâne protejat în vacanță în cazul unor experiențe neplăcute (precum apariția unor afecțiuni medicale), dar și riscul pierderii unor bunuri sunt alte preocupări ale românilor care călătoresc. Astfel, mai mult de jumătate dintre aceștia își achiziționează de obicei asigurări de călătorie înainte de a pleca în concediu.

Vacanţe 2023.

Vacanţe 2023. Cheltuieli dedicate vacanțelor

În privința cheltuielilor de vacanță, peste o treime dintre români (35%) cheltuie, în medie, pe zi, între 500 – 1000 de lei pentru o persoană. Aceste cheltuieli acoperă inclusiv aspectele legate de cazare, mâncare, transport și plata biletelor pentru obiective turistice. Pe de altă parte, o treime dintre români încearcă să se încadreze cu sub 500 de lei pe zi de persoană într-o vacanță.

O parte dintre aceste cheltuieli din vacanță sunt dedicate și ieșirii la restaurante sau la terase. Conform studiului realizat de Cult Research, atunci când ies la restaurant, peste trei sferturi dintre români (78%) oferă tips, de cele mai multe ori, în cuantum de 10% din valoarea bonului.

Vacanţe 2023.

 

Studiul realizat de Cult Research oferă o perspectivă nouă asupra preferințelor și tendințelor în vacanțele românilor. În ciuda provocărilor și dificultăților întâmpinate, românii rămân dedicați explorării și descoperirii unor noi destinații, îmbrățișând cu entuziasm libertatea pe care o oferă călătoriile, inclusiv prin îmbinanarea activității profesionale cu vacanța.

 

Industria turismului în 2022

În anul 2022, conform Eurostat, industria turismului s-a aflat într-un trend ascendent, comparativ cu anul 2021. Acesta a înregistrat creșteri în ceea ce privește numărul de nopți petrecute în vacanță, comparativ cu anii 2020 și 2021, la nivelul Uniunii Europene. Cele mai ridicate valori în funcție de acest criteriu sunt în statele: Danemarca (+12,3%), Olanda (+3,9%) și Belgia (0,5%).

La nivel național, se observă o creștere a numărului de nopți petrecute în structuri de cazare turistică, față de anul anterior. În anul 2022, au fost semnalate un număr de 4.296.810 de nopți de cazare mai ridicat față de anul 2021.

 

Despre Cult Research

Cult Research este o companie românească de cercetare de piață înființată în urmă cu 14 ani. Agenția oferă soluții de consultanță prin cercetare agilă ajutând companiile, instituțiile și organizațiile neguvernamentale (inclusiv internaționale) să-și crească performanța adaptându-se mereu în funcție de nevoile consumatorului. Serviciile oferite se adresează unor domenii cât mai variate: agribusiness, banking, auto, comunicare, administrație publică, FMCG, retail etc.

Pentru conectarea cu consumatorii din diverse medii folosim cele mai noi tehnologii de cercetare: comunități online (MROC), paneluri online de consumatori, call center remote, video online focus grupuri, agile & instant surveys.

Cult Research își dorește să contribuie la buna funcționare a societății prin oferirea de analize și informații cu privire la diferite teme de interes național. Ne folosim expertiza  pentru a oferi informații ce pot contribui la realizarea schimbărilor pe care le doresc românii. Astfel participăm la conturarea unei societăți în care calitatea vieții este îmbunătățită constant.

 

Vacanţe 2023. Obiectivele studiului au constat în:

  • Identificarea proporției românilor care merg în vacanță pe parcursul unui an;
  • Perioada petrecută în vacanță;
  • Top locații de vacanță;
  • Persoanele cu care călătoresc;
  • Activitățile preferate în vacanță;
  • Sursele de informare cu privire la vacanțe;
  • Provocări întâmpinate de românii care merg în vacanță în afara României;
  • Achiziționarea de asigurări de călătorie;
  • Proporția persoanelor care au posibilitatea de a lucra de la distanță, din vacanță;
  • Identificarea cheltuielilor de călătorie;
  • Oferirea de tips la restaurant și valoarea acestuia.