CARIERE

Cat de mult "cantareste" un MBA pentru postul de manager. Topul domeniilor cu sefi absolventi

20 ianuarie 2013, ora 10:03, autor(i): Andreea Radu 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
business.jpg
Cererea pentru obtinerea unei diplome de masterat in administrarea afacerilor a crescut in ultimii ani, in situatia in care lupta dintre candidatii pe un post de top sau middle management este mai stransa, iar un absolvent de MBA are, de cele mai multe ori, un avantaj. Vezi in ce domenii intalnim cei mai multi directori absolventi de astfel de cursuri.

Loredana Vladareanu, executive & career coach in cadrul Tack International, a declarat ca a constatat ca cerinta unui MBA este des intalnita pentru pozitii de top management, mai ales in companiile multinationale. Tot in astfel de companii exista pozitii cheie de middle management in care un MBA este considerat ca fiind un avantaj important, desi nu este o cerinta eliminatorie.

„Asadar, indiferent ca este vorba despre o pozitie de top sau middle management, candidatii care au deja un MBA sunt considerati mai valorosi deoarece vin cu o alta perspectiva asupra rolului lor si asupra business-ului. Aceasta perspectiva este mult mai business-oriented, iar cei care au un MBA sau un Executive MBA (EMBA) se presupune ca au cunostintele necesare pentru a contura premisele unei performante ridicate, cu atat mai mult cu cat rolul respectivului manager este unul strategic in companie”, a adaugat Loredana Vladareanu.

De asemenea, Marius Emanuel Domil, head of research la Advice Executive Search Romania, considera ca, daca pozitia pe care o va ocupa viitorul manager solicita cunostinte solide de leadership sau business, MBA-ul poate deveni o conditie obligatorie.



„Expunerea la un mediu profesionist de business si la un network academic, face profilul absolventului de MBA unul complex care il recomanda pentru pozitii de top management. Relatiile inter-umane si expunerea la un mediu academic profesionist aduce plus valoare carierei dar si companiei in care absolventul de MBA isi va aduce contributia”, a spus Domil.

Potrivit acestuia, trebuie neaparat sa facem diferenta de „greutate” ale MBA-urilor. Diferenta este data de complexitatea domeniului, tipul MBA-ului si in ce scoala de business a fost terminat. El poate fi absolut inutil daca pozitia pe care managerul o ocupa este una simpla, cu o expunere limitata, putine arii de interventie, fara echipe in subordine si care nu negociaza proiecte complexe. Dar in general MBA-ul este util si, deci, apreciat acolo unde pozitia (industria in care activeaza firma, dimensiunile firmei, rolul detinut in diverse proiecte) presupune manipularea unei varietati mari de date, informatii, functiuni, decizii, oameni si se impletesc aspectele financiare cu cele logistice, cu cele strategice, cu cele comerciale si de marketing, cu cele de leadership. Astfel se creaza un raport de forte intre managerii cu MBA si cei fara.

Corina Diaconu, managing director ABC Human Capital, apreciaza ca in luarea unei decizii cu privire la angajarea unui manager (si nu numai) trebuie sa tinem cont de cat mai multe aspecte. „Conteaza in egala masura experienta intr-un domeniu similar, studiile de specialitate, cunostintele dobandite precum si soft skills-urile noului angajat. Uneori toate acestea conteaza in egala masura, alteori, procentele sunt diferite si tindem sa punem accent pe experienta mai degraba decat pe studiile candidatului (postuniversitare in special)”.

„Cu siguranta, o diploma de MBA conteaza si ii confera candidatului un bagaj suplimentar de cunostinte si il ajuta sa contribuie cu o alta viziune la dezvoltatea business-ului. Insa cu siguranta, nu vom angaja un candidat doar pentru ca are un MBA insa fara a i se dovedi experienta practica. Este un element in plus insa nu definitoriu. In actualul context economic, angajatorii sunt interesati sa coopeteze in companii oameni capabili sa dezvolte business-ul rapid si nu doar sa dovedeasca ca detin un teanc de diplome, fara a-si demostra si aplicabilitatea practica”, a precizat Diaconu.

Totodata, Leslie Szamosi, directorul Academic MBA Sheffield, a subliniat ca un MBA devine o „procedura standard de operare” pentru multe functii de conducere in cadrul organizatiilor. Tot mai multe companii inteleg valoarea suplimentara adusa de un astfel de curs si insista ca acest nivel de educatie sa faca parte din portofoliul unui canditat la functia de director. De asemenea, sunt multi manageri care inteleg necesitatea unui MBA, chiar daca sunt deja „angajati”.

In momentul de fata majoritatea pozitiilor manageriale cheie mentioneaza printre cerinte existenta unei diploma MBA sau EMBA ca fiind un avantaj suplimentar. Obiectivul oricarui program EMBA este acela de a pregati managerii nu numai in a valorifica oportunitatile dar si sa faca fata si sa gaseasca solutii problemelor cu care se confrunta”, au declarat oficialii Asebuss.

Acestia au explicat ca intr-un program MBA pot aplica cei care au un numar minim de ani experienta in munca  (de regula minim 3 ani) si au ca obiectiv profesional specializarea pe un anumit domeniu (marketing, HR, finante, logistica) sau industrie, precum si start-upul unei afaceri proprii, intr-un program EMBA pot aplica cei care au un numar minim de ani de experienta manageriala sau antreprenoriala (de regula minim 3 ani) si au ca obiectiv atingerea unei pozitii executive la nivel national sau regional, fie cu schimbarea industriei, fie a organizatiei urmarind mereu un nivel de complexitate crescut fata de experienta de business pe care deja o detin, precum si dezvoltarea afacerii pe care o detin.

Media de varsta a  studentilor MBA este in medie de 30-32 ani, iar media de varsta a cursantilor EMBA este de aprox 35-36 aniAsebuss

Loredana Vladareanu, executive & career coach in cadrul Tack International, a mai observat, referitor la urmarea unui MBA, faptul ca tot mai multi manageri aleg acest mod de dezvoltare si pentru a-si asigura cariera pe care si-o doresc pe termen lung, indiferent ca este in cadrul companiei actuale sau ca vizeaza o schimbare in cariera. 

Trendurile anului 2013

„Stiind ca MBA-urile erau sustinute de companii iar bugetele acestora sunt reduse drastic, ma astept sa existe un declin al numarului de cursanti si absolventi MBA. In mod traditional scolile de MBA creau talente pentru companiile mari dar chiar si pentru IMM-uri.  Ma astept ca in perioada urmatoare talentele sa fie <pastrate> si nu neaparat dezvoltate”, a mentionat Marius Emanuel Domil.

„Ironic, situatia socio-economica actuala cred ca va forta candidatii sa isi dezvolte carierele si pentru asta vor investi in educatia lor, absolvind si MBA-uri. Astfel este posibil sa existe o crestere in zona MBA-urilor 'low-cost' si de scurta durata. Chiar asa, in top vor ramane, MBA-urile scumpe, oferite de scolile de business prestigioase”, a adaugat el.

In opinia lui Leslie Szamosi, unul dintre trendurile anului 2013 pe piata de MBA este internationalizarea. Tot mai multe universitati cauta sa imbunatateasca experienta MBA prin calatorii de studiu in alte tari in scopul de a oferi noi perspective in educatie. De asemena, exista o tendinta de educare a canditatilor MBA catre o cariera internationala.

La randul sau, Loredana Vladareanu, anticipeaza ca programele MBA vor fi intotdeauna targetate de orice manager care are ca si obiectiv un nivel ridicat de performanta in activitatea sa profesionala, dar care vine si cu o exprienta consistenta. Se stie faptul ca un program MBA are costuri ridicate, iar acestea pot fi suportate atunci cand si managerul ajunge la un anumit nivel salarial (meritat, evident).

Totodata, in contextul de business existent acum in Romania, in care companiile pun un accent din ce in ce mai semnificativ pe performanta, productivitate si mentinerea pozitiei pe piata, managerii fie se vor indrepta benevol catre programe de MBA, fie vor fi motivati din exterior (companie, piata) sa faca acest pas.”, a adaugat Loredana Vladareanu.

Reprezentantii Asebuss au aratat ca situatia economica dificila determina majoritatea companiilor sa amane investitia in oamenii cheie si cheltuielile cu traingul in general. 

„Nu trebuie scapat din vedere ca in special oamenii buni vor fi vanati in aceasta perioada, iar managerii buni vor dori sa <vada> semne de apreciere din partea companiei in aceasta perioada, oamenii cheie raman intotdeauna sensibili la respectarea angajamentelor pe care compania le-a luat fata de ei. In multe cazuri, sprijinul financiar pentru un program EMBA face parte din oferta companiei, din pachetul de retentie adresat angajatilor performanti”, au adaugat acestia.

In ce priveste segmentul de piata Asebuss, persoane aflate deja in pozitii de conducere sau avand propriile firme, aproximativ 60-65% dintre cursanti sint sprijiniti financiar de catre companii. A crescut numarul celor care isi platesc singuri cursurile, fapt ce le confera mai multa flexibilitate in luarea deciziilor si in relatiile cu angajatorii, tendinta care se va mentine si in 2013.

Domeniile cu cei mai multi directori cu MBA

„Domeniile in care intalnim cei mai multi manageri cu MBA sunt cele care tin de servicii financiare (banking, non-banking, audit, consultanta financiara), productie si consultanta”, a spus Loredana Vladareanu, executive & career coach in cadrul Tack International.

De asemenea, Marius Emanuel Domil, head of research la Advice Executive Search Romania, estimeaza ca cei mai multi directori absolventi de MBA sunt in serviciile financiar-bancare. 

„Este foarte probabil ca urmatoarea industrie care profita de absolventi de MBA sa fie industira farmaceutica, apoi in productie, consultanta. Oricum, aproape orice industrie are nevoie de absolventi de MBA, mai ales acum cand framework-ul economic este mai dificil, este nevoie de oameni cu pregatire temeinica si sustinuta de un background academic solid”, a adaugat  Domil.

El se asteapta ca in cel mai scurt timp academiile internationale de business ca si cele locale sa isi modifice oferta de servicii in favoarea antreprenorilor. Astfel absolventii de MBA pot face diferenta in zona antreprenoriala aducand plus valoare necesara acestui segment economic.

In acelasi timp, Corina Diaconu, managing director ABC Human Capital, a mentionat ca nu exista un domeniu predilect al celor care detin o diploma de MBA. „Am observat insa mai putini manageri cu MBA in domeniile foarte tehnice (industrie, inginerie, productie)”, a adaugat ea.

Totodata, cursantii si absolventii Asebuss detin functii de raspundere in toate domeniile de activitate, atat in companii multinationale cat si romanesti: banci si societati de asigurari romanesti si internationale, piete de capital, industia IT si telecomunicatii, FMCG, sectorul farmaceutic, food&beverage, publicitate, constructii sau avocatura etc, au aratat oficialii companiei.

„Daca la inceputul programului in 1993 numarul femeilor reprezenta in jur de 25% din totalul cursantilor EMBA in ultimii ani a crescut la 30% iar pe ultimele  serii  chiar 40%”, au mai spus reprezentantii Asebuss.

Conform acestora, un top 3 al industriilor in care activeaza manageri care au absolvit Asebuss arata astfel: 1. Financiar-bancar; 2. IT si Comunicatii; 3. Industria Farmaceutica.

Cursantii si absolventii programului romano-american de Executive MBA – Asebuss sunt atat economisti (50%) cat si ingineri (25%), urmand in ordinea ponderii medici (14%), avocati, precum si alte specializari.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Joi, 23 Mai 2019, 04:56
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter