- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Cesarom: Romanii, printre ultimii din Europa la consumul de gresie si faianta

27 May, 11:33 • Redactia DailyBusiness
Consumul mediu anual de placi ceramice in Romania se situeaza sub media majoritatii tarilor din Europa, la 1,2 metri patrati pe cap de locuitor, potrivit unui studiu al producatorului local de placi ceramice Cesarom.
Cesarom: Romanii, printre ultimii din Europa la consumul de gresie si faianta

Pe primele locuri in Europa in ceea ce priveste consumul mediu anual de placi ceramice pe cap de locuitor se afla Spania si Grecia, unde valorile se situeaza la 5,26 mp de placi ceramice si respectiv 4,7 mp. Criza economica a afectat insa si aceste doua tari, consumul de placi ceramice fiind in scadere.

In acelasi timp, italienii cumpara in medie anual aproximativ 3 mp de gresie si faianta pe cap de locuitor, in timp ce in Polonia consumul este de 2,8 mp.

„Romania, cu un consum mediu anual de 1,2 mp placi ceramice pe cap de locuitor, se situeaza in apropierea Germaniei, unde se achizitioneaza 1,35 mp de gresie si faianta anual per capita. Consumul scazut de placi ceramice de pe piata locala se justifica prin puterea scazuta de cumparare, prin lipsa infrastructurii si a utilitatilor in mediul rural”, a declarat Eduard Macarescu, directorul comercial al Cesarom.

Analiza Cesarom mai arata ca in ceea ce priveste achizitiile strict efectuate, romanii cumpara gresie si fainta in valoare medie de 750 de lei, fapt ce se traduce printr-o cantitate totala de 30 mp la un pret mediu de 25 lei pe metrul patrat.

Aceasta investitie are loc, potrivit estimarilor companiei o data la 20 de ani, interval de timp asemanator cu cel al majoritatii europenilor.

„In Germania de obicei se folosesc placi ceramice simple de culoare alba iar schimbarea lor are loc, in medie, o data la 30 de ani. Consumul scazut de gresie si fainta al germanilor se justifica prin conservatorismul acestora. In Italia oamenii obisnuiesc sa foloseasca modele de placi ceramice mai sofisticate iar in medie schimbarea placilor se realizeaza cel putin o data la 20 ani”, a mai spus Macarescu.

Conform studiului, in momentul achizitiei, 65% dintre romani opteaza pentru magazinele specializate si doar 35% se indreapta catre magazinele de bricolaj existente pe piata din Romania.

Analiza mai arata ca 24% dintre romanii care isi schimba gresia si faianta aleg placi de culoare bej, in timp ce 22% opteaza pentru nuante de albastru. Maro si verde sunt alte doua tonuri cu mare cautare pe piata locala, in proportie de 17%, respectiv 11%.

In ceea ce priveste profilul cumparatorilor de gresie si faianta de pe piata autohtona, oficialii Cesarom au declarat ca 70% dintre acestia sunt casatoriti. De asemenea, decizia de cumparare si alegerea placilor este luata, in peste 70% din cazuri, de catre femei cu varste cuprinse intre 30 si 50 ani, cu studii medii sau superioare si cu venituri medii.

„Decizia de cumparare se ia indeosebi in familie dar poate fi influentata de catre prieteni, cunostinte si personalul specializat din magazinele de profil”, a mai subliniat Eduard Macarescu.

Pentru alegerea placilor ceramice dorite, romanii se ghideaza in primul rand dupa criterii estetice, insa un alt factor deosebit de important este pretul pe metrul patrat.

In ceea ce priveste designul, romanii sunt influentati de tendintele pietei internationale de placi ceramice. Astfel, chiar daca, datorita pretului scazut pe metrul patrat, cele mai vandute placi ceramice sunt cele cu design marmorat, la nivelul pietei se constata o crestere a cererii pentru colectiile cu un design modern.

Conform estimarilor companiei, piata din Romania revine in proportie de 50% faiantei cu dimensiuni de 20×30 cm si gresiei de 30×30 cm. Cu toate acestea, potrivit oficialilor companiei, formatele mai mari castiga treptat teren, intre ele remarcandu-se faiantele cu dimensiuni de 25×40 cm sau 20×40 cm dar si gresiile de 45×45 cm.

Cesarom a devenit, incepand cu 2004, membra a grupului austriac Lasselsberger, unul dintre cei mai mari producatori europeni si mondiali de placi ceramice (gresie, faianta, decoruri).

O data cu intrarea in grupul Lasselsberger, compania si-a schimbat numele in Lasselsberger SA, dar a pastrat marca de produs Cesarom.

Conform companiei, in 2009, piata de placi ceramice a fost de 110 milioane euro, in scadere cu 40% fata de 2008.