- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Criza si ieftinirea petrolului strica planurile OMV-Petrom si Rompetrol

18 Dec, 00:05 • razvan.codorean
OMV-Petrom, Rompetrol si Lukoil, principalii jucatori din industria petrolului din Romania, se pregatesc de criza reducand investitiile si salariile si disponibilizand o parte din personal, pe fondul scaderii preturilor carburantilor.
Criza si ieftinirea petrolului strica planurile OMV-Petrom si Rompetrol

Pretul benzinei a coborat in aceste zile, la Petrom, sub pragul de 3 lei/litru. Pentru oamenii de afaceri ale caror costuri includ si carburantii, dar si pentru automobilisti, scaderea preturilor este salutara. Pentru producatori si distribuitori, scaderea preturilor inseamna afaceri si profituri in scadere.

Situatia a determinat marii jucatori din piata sa isi recalculeze cifrele de afaceri si sa isi redimensioneze investitiile.

Rompetrol taie salariile cu 20%

Rompetrol a declansat un amplu program de restructurare ce prevede printre altele concedierea a 2.000 de angajati, numarul salariatilor grupului urmand sa scada astfel la 7.000.

In aceste zile, managementul a luat o alta masura, aceea de a propune salariatilor o reducere voluntara a salariilor cu 20%, de la 1 ianuarie 2009, timp de 6 luni, masura menita sa sprijine compania in prima parte a anului 2009. Dinu Patriciu, directorul executiv al Rompetrol, a vrut sa dea exemplu si si-a redus la randul sau venitul salarial, tot cu 20%.

Conducerea grupului a facut apel la responsabilitatea angajatilor si sustine ca semnarea sau nu a actului aditional la contractul de munca nu va influenta viitorul relatiilor de munca ale salariatilor. Dan Ionescu, director operatiuni in cadrul Rompetrol, a declarat ca veniturile salariale urmeaza sa fie recuperate in a doua parte a anului.

„Acest proces de restructurare, respectiv de eficientizare a activitatii, este un proces care a inceput in 2006, pe care l-am anuntat deja in mod public si care isi continua si isi gaseste efecte pana in 2010, urmarind strategia pe care ne-am fixat-o inca de acum doi ani”, a spus Dan Ionescu.

Patriciu se asteapta ca anul viitor consumul de carburanti sa stagneze sau sa creasca modest, iar marjele de profit ale companiilor sa scada puternic.

[quote=Dinu Patriciu, directorul executiv Rompetrol]Piata romaneasca de distributie de carburanti va creste anul viitor cu doar 2-3%, fata de un avans de 8% in 2008, iar marja de profit va putea scadea chiar pana la sub 0%, din cauza crizei financiare[/quote]
Decizia conducerii Rompetrol vine sa confirme estimarile privind situatia nu tocmai roza a companiei, lansate recent de catre expertii de la agentia de evaluare financiara Fitch.

Acestia au coborat de la ‘stabila’ la ‘negativa’ perspectiva ratingului The Rompetrol Group, controlat de firma KazMunaiGaz din Kazahstan, argumentand decizia prin lichiditatea slaba generata de activitatea de baza si profitabilitatea scazuta din primele 9 luni. Fitch se asteapta ca fluxul de lichiditati sa fie la un nivel negativ in 2008, date fiind fondurile mici generate de operatiuni si cheltuielile semnificative de capital.

Inainte de aparitia crizei, Rompetrol isi propusese sa majoreze cheltuielile de capital in perioada 2009-2013 pana la 1 miliard de dolari pentru a moderniza rafinaria Petromidia, pentru a creste productia anuala de la 4 la 5 milioane de tone pana in 2010 si a extinde operatiunile de distributie in Romania si tarile vecine.

Rompetrol incearca acum sa-si refinanteze o parte importanta din datoria pe termen scurt cu un imprumut sindicalizat in valoare de 1 miliard de dolari (circa 700 mil. euro), ce ar urma sa fie contractat in prima parte din 2009.

OMV reduce investitiile pe fondul scaderii veniturilor

Wolfgang Ruttensdorfer, directorul executiv al OMV, companie ce controleaza Petrom, estimeaza ca anul 2009 va fi unul extrem de dificil si ca scaderea pretului petrolului va afecta nivelul investitiilor si profitabilitatea companiei.

„Fiecare scadere sau crestere de 1 dolar in pretul petrolului influenteaza profitul cu 50 milioane de dolari” a declarat oficialul OMV.

Grupul petrolier austriac estimeaza astfel o scadere a veniturilor anul viitor comparativ cu 2009. El a adaugat ca nici dividendele aferente lui 2008, acordate investitorilor nu vor creste fata de 2007.

Anul trecut, OMV a platit dividende in valoare de 1,25 de euro pe actiune.

[quote=Wolfgang Ruttensdorfer, director executiv OMV]OMV nu va mai face achizitii importante in 2009 si probabil nici in 2010, din cauza conditiilor dificile din piata si a incertitudinilor. Grupul va adopta doar masurile pe care i le permite cash-flow-ul.[/quote]
Potrivit conducerii OMV, vanzarile de carburanti de pe piata romaneasca vor urca anul viitor cu 3-5%, fata de 10% in 2008.

„Vanzarile companiei vor fi in crestere, insa nu la fel de mult precum anuntasem cu un an in urma. Si asta din cauza situatiei economice mondiale, din cauza crizei. Ca masura de siguranta, noi ne vom concentra pe calitatea serviciilor, vom introduce servicii noi”, a precizat Rainer Schlang, directorul general al OMV Romania.

OMV si Petrom, spune Schlang, au o situatie mult mai buna decat filialele din alte tari. Daca in Austria, de exemplu, vanzarile de carburanti au scazut cu 2% in T3, in Romania, acestea au avansat cu 12%. Pe de alta parte, potrivit datelor companiei, vanzarile Petrom au crescut, in luna octombrie, cu un ritm de 25%, pe fondul ieftinirii carburantilor.

Decizia OMV va afecta, in 2009, si afacerile filialei Petrom, chiar daca aceasta are un nivel bun de profitabilitate. Compania va amana astfel forarea unor noi puturi de exploatare, o serie de lucrari de modernizare si va prelungi termenul de finalizare a constructiei termocentralei de la Brazi.

OMV isi propune ca pe ansamblu, sa scada cheltuielile operationale ale grupului cu 300 milioane de euro, pana in 2010.

Lukoil reduce de aproape 10 ori nivelul investitiilor

Compania cu capital rusesc Lukoil Romania a trecut, la randul sau, la un regim de austeritate. Constantin Tampiza, directorul societatii, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca in 2009, bugetul alocat investitiilor a scazut de aproape 10 ori.

„Pentru 2009, am avut prevazute investitii de 10 milioane de dolari (7 mil. euro – n.r.). Pe fondul crizei insa, mi-a fost comunicata o cifra de numai 1,5 milioane de dolari (1 mil. euro) pentru 2009. Nu exclud nici disponibilizari de personal”, a declarat Tampiza.

„Scaderea pretului petrolului este cauzata de un efect indirect al crizei globale si anume diminuarea consumului. Cred ca in urmatorul an ne vom mentine la cotatii scazute, asa ca bugetul de investitii va fi unul minim”, a mai spus acesta.

LukOil Romania administreaza in prezent un lant de circa 300 de benzinarii pe piata romaneasca.

Ce se intampla cu petrolul in 2009

OPEC (organizatia tarilor exportatoare de petrol) a decis sa reduca productia, astfel ca anul 2009 ar putea aduce o crestere a pretului carburantilor. Prin urmare, petrolul ar urma sa revina la o cotatie medie de 50-60 de dolari/baril, considera unii specialisti.

Altii insa, printre care si Wolfgang Ruttenstorfer, directorul executiv al OMV, cred ca pretul titeiului va continua sa scada, pe fondul recesiunii mondiale, al carei principal efect este scaderea cererii.

„Nu cred ca pretul petrolului se va schimba semnificativ peste noapte”, a spus Ruttenstorfer.

Pe piata romaneasca, o posibila scadere in continuare a pretului petrolului nu va mai aduce aceleasi ieftiniri in cascada, ca in acest sfarsit de an.

Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari, a explicat ca pretul va trebui sa includa, de la 1 ianuarie, o acciza mai mare la carburanti.

„De la 1 ianuarie, noul nivel al accizelor va fi astfel de 335,72 euro/1.000 litri la benzina fara plumb si la 283,92 euro/1.000 litri la motorina, in conditiile in care cursul de schimb, la care se calculeaza acestea, a crescut de la 3,35 lei/euro la 3,73 lei/euro. In pretul carburantilor, asta va insemna o scumpire cu peste 10% la sortimentele de benzina si in jur de 15% in cazul motorinelor”, a declarat Tache.

Scaderea pretului petrolului, de la cotatia record de 147 dolari/baril inregistrata in iulie, la 43 de dolari in prezent, a dus la o ieftinire puternica a carburantilor. Pe piata romaneasca, pretul benzinei a coborat astfel de la 4,2 lei/litru la o medie de 3 lei/litru, in prezent.