COMPANII

Generatia "Fast-living": Cum traiesc romanii dupa 20 de ani de capitalism salbatic

04 mai 2011, ora 00:00, autor(i): Adrian Negrescu   | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
12.jpg
Totul se intampla parca mai repede. Traim mai tot timpul la intensitate maxima, in tensiune, facem tot mai multe lucruri pe fuga, intr-un stres din ce in ce mai mare. Toate acestea ne transforma viata intr-o adevarata cursa. Obiceiurile s-au schimbat, ne distram, simtim, reactionam la bucurii si evenimentele triste parca la alta intensitate.
Romania anului 2011 arata, din multe puncte de vedere, complet diferit fata de acum 20 de ani si mai bine. Capitalismul, adoptat cu entuziasm, in decembrie 1989, ne-a adus si bune, dar si rele. Pentru multi, a insemnat indeplinerea unui vis, realizare profesionala, financiara, sociala. Pentru altii, s-a dovedit a fi un adevarat cosmar.

O radiografie, in linii mari, a societatii romanesti dupa mai mult de doua decenii de capitalism, arata ca indiferent din ce generatii facem parte, libertatea, economia de piata, stilul de viata importat din Occident ne-au transformat, spun psihologii, iremediabil.

Din generatiile anilor '50-60, multi au ajuns sa traiasca, in prezent, la limita supravietuirii. Interesanta este insa si evolutia generatiilor ce au urmat. Potrivit psihologilor, acestea pot fi reunite sub denumirea generica de Generatia "Fast-living".



Romanii si stres-ul social

Educati intr-o societate comunista in care valorile erau cu totul altele, romanii s-au trezit intr-o realitate de import, un mix haotic de obiceiuri occidentale, de conceptii si manifestari, din pacate, de cele mai multe ori deplasate. Nepregatiti sa traiasca schimbarile sociale care le-au marcat ultimii 20 si ceva de ani, ei s-au adaptat fiecare cum au fost capabili la noile realitati.

Psihologul Marius Mihulea spune ca multe dintre matricele comportamentale occidentale nu s-au potrivit pe mentalul colectiv romanesc. "Multi nu au stiut sa discearna intre valentele pozitive si negative ale acestui comportament de import si au adaptat totul la propriile convingeri. Iar rezultatul a fost, din pacate, nu foarte fericit", a spus psihologul.

"Ne-am transformat intr-o societate fara repere morale, cu un comportament de consum deplasat, in care reperele fundamentale s-au uitat, au fost inlocuite de cele importate din mass-media", a explicat Mihulea.

Romanii au invatat sa traiasca viata occidentala din ceea ce au vazut la televizorMarius Mihulea, psiholog

Romanii au invatat sa relationeze in "stil occidental", sa iubeasca la fel "ca in filme", sa creada si sa se conduca dupa "artificii" sociale considerate universal valabile, excesiv promovate de societatea occidentala. Desi comunicarea a devenit mai simpla, mai directa, odata cu adoptarea noilor tehnologii (Internet, telefonia mobila, messenger etc). Am devenit parca mai izolati, mai putin sociabili, mai reci, inchistati intr-o realitate sablonizata.

Am ajuns sa traim totul pe "repede inainte". Cum se vede asta prin ochii specialistilor? "In goana dupa bani, dupa succes, dupa fericire, am ajuns sa nu mai cantarim adevarata valoare a faptelor, evenimentelor, sa nu mai judecam la fel ca inainte", explica psihologul George Dumitrescu.

"In toti acesti ani, am vrut sa ardem etapele, sa avem mai mult din toate punctele de vedere, de la bani, la dragoste si distractie. Visam, in continuare, sa urcam mai repede in cariera, n-avem timp de scandaluri, de problemele celor din jur, nu ne trebuie decat ceea ce ne dorim. Am devenit mai egoisti, mai focusati pe targeturile noastre", a mai spus Dumitrescu.

De la entuziasmul anilor '90 la pesimismul din 2011

Anii '90 au insemnat perioada "TV addicted". Romanii erau atunci prizonierii propriilor apartamente, erau dependenti de televizor. Nu aveau destui bani sa iasa din casa, multi dintre ei isi tratau problemele cu povestile urmarite "pe sticla". O perioada care i-a marcat pe multi, stereotipurile prezentate de mass-media transformandu-se in adevarate modele comportamentale.

In momentul in care au inceput sa castige mai mult si au dat de "gustul" creditului, au invadat magazinele, devenind unii dintre cei mai mari cheltuitori din Europa. Si-au satisfacut nevoile reprimate in perioada "Epocii de Aur", umplandu-si la maxim carucioarele la supermarket.

Dupa 2000, romanii au inceput sa deschida ochii, sa calatoreasca masiv, in tara, dar mai ales in strainatate. Litoralul si statiunile de pe Valea Prahovei au devenit neincapatoare, iar turismul all-inclusive a facut ca milioane de romani sa isi schimbe perceptiile privind distractia. Economia a crescut spectaculos, speculativ. Viitorul, promovat de autoritati, se anunta unul idilic. Urma sa devenim a 7-a putere economica a UE.

10 ani mai tarziu, odata cu criza economica, romanii s-au trezit, din nou, in "Epoca Privatiunilor". Nu le-a spus nimeni ca binele nu dureaza la nesfarsit.

"Romanii nu erau pregatiti pentru criza, nimeni nu ii invatase ca in capitalism exista astfel de perioade. Le-a fost inoculata ideea ca bunastarea este fara de sfarsit, pentru a-i convinge sa imprumute, sa cheltuie, sa consume. A venit, apoi, nota de plata a capitalismului", a spus George Dumitrescu.

Din cei mai optimisti, romanii au devenit cei mai pesimisti europeni. Au ajuns sa fie mai atenti la cheltuieli, la valoarea banului, la ce conteaza, cu adevarat in viata.

Potrivit psihologilor, criza nu a eliminat, insa, din organismul societatii romanesti, "microbul" inoculat in anii de dezmat financiar. "Daca ar avea bani, romanii si-ar relua din nou obiceiurile. Poate nu vor mai face risipa ca in trecut, insa vor continua sa consume pe datorie, optimisti fiind ca iesirea din recesiune le va aduce venituri mai mari in viitor", afirma Marius Mihulea .

De altfel, daca te uiti in statistici, vezi ca la nivel de consum, scaderile nu sunt semnificative. Cheltuim cu mai multa atentie, insa continuam sa fim prizonierii "consumului".

Prizonierii unei realitati induse

Psihologul Marius Mihulea spune ca, in absenta unei educatii financiare sanatoase, romanii vor continua, si pe viitor, sa reprezinte "prizonierii" unei realitati induse.

"Suntem ghidati de sabloane comportamentale, de interesele firmelor implicate in viata noastra. Ne distram la mall pentru ca nu stim alternative, mergem la acel club, pentru ca nu credem ca are sens sa cautam altul, ne cumparam numai anumite produse, pentru ca stim cu siguranta ca sunt cele mai bune", a declarat Mihula.

"Ne ducem prietenii la restaurant, pentru ca e mai simplu decat sa facem o petrecere acasa, iesim cu iubitul, iubita la film, pentru ca ne e mai la indemana decat sa ne gandim la altceva. Aceste sunt doar cateva exemple. Practic, preferam solutiile simple initiativei, evadarii din cotidian", a adaugat acesta.

Realitatea se desfasoara in fata noastra cu o viteza parca tot mai mare. Anotimpurile se succed parca mai repede ca oricand, sarbatorile, zilele de nastere, petrecerile vin si trec prin viata noastra ca intr-un film dat pe "fast forward". In iuresul general, parca si modul in care vedem viata, familia, in care ii percepem pe cei din jur, s-a modificat, iubim si traim la alta intensitate.

"Putin sunt cei care pot vedea substanta, dincolo de aparente. Cei capabili sa treaca dincolo de evidente, sa iubeasca intens, sa il doreasca pe celalalt indiferent de conditia sa sociala, indiferent de statutul sau", explica psihologul.

Privindu-i pe cei din jur, observam ca, din pacate, judecam oamenii mai mult dupa aspect decat dupa interior. Ii cautam pe cei cu "succes" financiar, ii admiram pe cei care au iesit invingatori din lupta cu jungla in care traim. Ne lasam atrasi de imagine, de aparenta si trecem cu vederea mentalul, sperand ca vom reusi sa corijam in timp.

Preocupati sa ardem etapele, sa traim in prezent, ne trezim ca nu prea avem de ce sa ne aducem aminte din trecut George Dumitrescu, psiholog

"Uitati-va la tineri. Multi dintre ei isi traiesc relatiile dupa cum vad in filme. Aplica stereotipurile pe care le vad la televizor, se inspira din filme in amor, prefera sa aplice sabloane decat sa improvizeze, sa se lase dusi de val. Iar atunci cind solutiile nu isi gasesc succesul, nu inteleg ce se intampla si in loc sa isi dea seama ca trebuie sa fie ei insisi, devin tot mai artificiali, incearca sa imite, sa fie altfel decat sunt", a explicat psihologul Marius Mihulea.

Psihologii spun ca lucrurile se pot schimba. Romanii pot iesi din "chingile" unei realitati guvernate de consum si stereotipuri. Totul tine insa de vointa si de dorinta de a trai altfel, de a judeca lucrurile in profunzime, de a vedea dincolo de aparente, de cotidianul trait intr-un ritm galopant.

"Totul e sa stii sa gusti cate putin din fiecare, sa stii sa alegi si sa iei decizii, sa fii tu insuti, sa nu incerci sa fi altfel decat esti cu adevarat. Societatea de consum iti ofera oportunitati. Nimic altceva", considera psihologul George Dumitrescu.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
gigix a spus:
04/05/2011 13:20
in fapt, o evolutie emergenta normala ...
 
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 04 Iulie 2022, 03:59
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter