- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

La ei se poate, la noi de ce nu? Bulgaria a inghetat pretul carburantilor

24 Mar, 17:05 • razvan.codorean
Compania Lukoil Bulgaria, care detine singura rafinarie din tara, va ingheta pretul benzinei timp de o luna, in urma negocierilor cu autoritatile de la Sofia. Autoritatile au amanat cu un an si introducerea obligativitatii introducerii biocarburantilor.
La ei se poate, la noi de ce nu? Bulgaria a inghetat pretul carburantilor

Daca la noi, autoritatile n-au reusit sa stopeze scumpirea benzinei, in ciuda amenintarilor si controalelor fiscale, bulgarii au gasit calea spre temperarea cresterii preturilor la carburanti.

Ministrul bulgar al Finantelor, Simeon Djankov, fostul economist sef al Bancii Mondiale, i-a chemat pe petrolisti la discutii si, in urma acestora, a obtinut un rezultat concret. Lukoil, principalul jucator din piata, echivalent ca forta cu Petrom-ul din Romania, a acceptat sa inghete pretul carburantilor timp de o luna.
[img=1330][/img]

Masura este menita sa protejeze economia de fluctuatiile pretului petrolului. Simeon Djankov a declarat, potrivit Reuters, ca si celelalte companii agreaza aceasta solutie, fara insa a prezenta detalii.

Ministrul Finantelor a mai anuntat ca, pe langa inghetarea preturilor, masura care ar putea fi extinsa ulterior, in functie de conditiile pietei, Guvernul de la Sofia a amanat cu un an si introducerea obligativitatii amestecarii motorinei cu cei biodiesel.

Masura ar fi dus la scumpirea cu peste 2% a motorinei. In plus, cabinetul de la Sofia a anuntat ca va reduce rezervele obligatorii de benzina pentru distribuitori, decizie care va ajuta firmele sa isi reduca costurile.

Deciziile luate de autoritati vin pe fondul protestelor de strada fata de pretul carburantilor. Zeci de mii de bulgari au protestat la Sofia, dar si in alte orase, fata de scumpirea carburantilor. Un alt protest este programat pe 27 martie.

Interesant este ca bulgarii platesc cei mai ieftini carburanti din Uniunea Europeana. Fata de Romania, pretul celui mai ieftin sortiment de benzina, Super 95, a crescut in Bulgaria cu 20%, iar in Romania cu 21%.

Anchete fara rezultat

Daca in Bulgaria, problema preturilor la carburanti pare sa se fi rezolvat, cel putin temporar, in Romania, autoritatile n-au reusit inca sa gaseasca o solutie pentru a stopa scumpirea benzinei si motorinei. Mai mult chiar, au provocat cresterea pretului, odata cu eliminarea facilitatii taxarii pe biocarburanti. Detalii puteti citi aici.

Desi Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a anuntat inca de acum doua luni ca jucatorii din piata au crescut anul trecut preturile in mod nejustificat, nu s-a luat inca nicio masura.

Premierul Boc a acuzat voalat faptul ca producatorii si comerciantii de carburanti ar face evaziune, insa pana acum nu s-a descoperit nimic ilegal.

Relevanta este, din acest punct de vedere, declaratia presedintelui Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, care afirma, recent, faptul ca „pana nu avem probe, nu putem face nimic. Vorba zicalei – Hotul neprins este negustor cinstit „. Consiliul Concurentei ancheteaza situatia de pe piata carburantilor din 2005. Mai mult chiar, a cerut recent extinderea perioadei de ancheta.

De ce nu au chemat benzinarii la negocieri, ca in Bulgaria?„, se intreaba Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri. Tot el raspunde. „Pentru ca statul are interes sa castige cat mai mult de pe urma carburantilor. Cu cat pretul creste, cu atat aduna mai mult din taxe si accize”.

Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari acuza de multa vreme faptul ca intre benzinari si stat exista o intelegere tacita.

„De aia nici nu o sa vedeti vreo masura, de niciun fel. Dimpotriva. Statul protejeaza producatorii, inchide ochii la modul in care acestia se inteleg sa modifice preturile dupa bunul lor plac, pentru ca are numai de castigat de pe urma lor. La fel e si in sistemul bancar”, a mai spus acesta.

Daca autoritatile nu par sa aiba solutii pentru a stopa cresterea preturilor la carburanti, expertii spun ca singura solutie ar fi reducerea accizelor.

Andrei Chirilescu, specialist in domeniu, a declarat, spre exemplu, pentru „Adevarul”, ca „nimeni nu poate tine in frau cotatia barilului de petrol, dar Guvernul poate reduce acciza. Este singura solutie”.

Potrivit acestuia, este suficient ca masura sa fie luata provizoriu, pentru cateva luni, pana la stabilizarea pietei. „Este drept ca reducerea accizei ar insemna mai putine venituri la buget. Insa, daca nu va fi diminuata aceasta taxa, vor creste preturile pe tot lantul economic, afaceristii vor avea pierderi si in final tot vor scadea veniturile bugetare”, considera Chirilescu.

Dan Lazar, secretar de stat in Ministerul Finantelor Publice (MFP), spune ca o reducere a accizei nu ar rezolva in esenta nimic. „La momentul aderarii la UE, Romania si-a asumat un calendar de aliniere la pretul minim al accizei pana in 2013. Noi putem opera o reducere in acest an, dar ar insemna sa o majoram ulterior peste nivelul prevazut initial, pentru a putea, in final, sa respectam acest calendar. Ar insemna, practic, sa ne furam singuri caciula”, a declarat Lazar.
[img=1331][/img]

Transportatorii propun o alta solutie. Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) a propus, de exemplu, ca toti distribuitorilor de carburanti din Romania sa afiseze defalcat toate taxele suportate de cumparatori la un litru de carburant, intr-un loc cat mai vizibil, la intrarea in statiile de alimentare sau la casa de marcat.

„Atat timp cat Guvernul refuza prezentarea in mod transparent a componentelor (taxe, accize, redevente, etc.) din pretul carburantilor, furnizorii au ocazia astfel sa demonstreze buna credinta in raport cu consumatorul”, se arata intr-un comunicat al FORT, citat de Mediafax.

Si parlamentarii au venit cu o solutie. Biroul Permanent al Camerei Deputatilor a aprobat luni infiintarea unei comisii de ancheta pentru verificarea respectarii prevederilor contractului de privatizare a Societatii Nationale a Petrolului Petrom SA de grupul austriac OMV.

Transportatorii se tem ca ii paste falimentul si au amenintat cu proteste ca in Grecia, daca guvernul nu va lua masuri.

De la inceputul anului, companiile petroliere au scumpit carburantii de sase ori, iar preturile au urcat cu 3-4%. Carburantii s-au scumpit anul trecut cu peste 15%, dupa ce in 2009 pretul a avansat cu 13%.