- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Profitul vine de la Rasarit! Romania vrea sa cucereasca fostul spatiu sovietic

12 Sep, 00:07 • razvan.codorean
S-au dus vremurile cand priveau Occidentul ca singura speranta. "Lumina de la Rasarit" revine in actualitate odata cu criza din Zona Euro. Tot mai multe firme romanesti isi adapteaza ofertele, fie ca vorbim de mobila, vinuri, imbracaminte sau incaltaminte, pentru a cuceri rusii, ucrainenii, uzbecii sau armenii.
Profitul vine de la Rasarit! Romania vrea sa cucereasca fostul spatiu sovietic

70% din exporturile Romaniei merg in prezent in Uniunea Europeana. O situatie care, in conditii “ideale”, adica de crestere economica, poate fi privita ca o performanta. Inseamna ca avem produse de calitate care pot face fata exigentelor din Occident.

Numai ca, odata cu criza puternica din Zona Euro, exporturile au inceput sa se tempereze. Germanii, austriecii, francezii si italienii si-au redus si ei cheltuielile asa ca cererea de produse ieftine si de calitate din Romania a scazut.  Iar perspectivele se anunta tot mai sumbre.

„Vor avea de suferit de la productia auto si echipamente auto pana la cea de electronice de la Nokia”, [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/norii-negri-din-vest-ameninta-exporturile-romanesti-ce-e-de-facut-66443/]a avertizat Cristian Ionescu[/url], country manager al agentiei de rating Coface Romania, precizand ca „se va repeta situatia din 2008, dar nu cu aceeasi violenta. Caderea nu va mai fi la fel de mare, pentru ca societatile sunt mai bine pregatite”, a mai spus expertul.

In aceste conditii, firmele romanesti cauta cu disperare noi piete de desfacere. Principala tinta o constituie tarile din fosta URSS, din Chisinau pana in Siberia.

„Ne indreptam, cum s-ar spune, direct spre zid”, spune Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR).

„Tot mai multe firme romanesti cauta, in prezent, sa reconstituie relatiile traditionale de export din anii comunismului, mai cu seama ca produsele noastre sunt in continuare apreciate in fostul spatiu sovietic”, a spus acesta.

Interesul exportatorilor pentru piata din fosta URSS se observa si in intentia autoritatilor de la Bucuresti de a constitui o comisie mixta romano-rusa, care sa gestioneze comertul dintre cele doua tari.

[url=http://www.minind.ro/presa_2011/septembrie/8_septembrie_2011_comunicat_amb_rusia_08092011.pdf]Anuntul a fost facut la finalul[/url] unei intalniri desfasurata joi intre Ion Ariton, ministrul roman al Economiei, si Alexander Churilin, ambasadorul Rusiei.

„Rusii si ucrainenii sunt interesati in special de mobilierul clasic, din lemn masiv, care la noi nu mai este atat de cautat. Este o oportunitate importanta pe care, cu ajutorul autoritatilor, speram ca o fructificam mai bine pe viitor”, a a declarat Aurel Rizea, presedintele APMR.

Potrivit Strategiei Nationale de Export 2010-2014, dincolo de mobila, vrem sa iesim agresiv in fostul spatiu sovietic cu produse agricole bio, imbracaminte de calitate, produse chimice, automobile ieftine si software.

„Marea noastra problema tine de marketing si promovare”, a mai spus Ionescu, pentru DailyBusiness.ro.

 “Nu avem inca branduri solide, cunoscute international, iar noua strategie de export a Romaniei (o puteti parcurge in documentul atasat – n.r.) asta isi propune. Sa facem produsele romanesti cunoscute peste tot in lume, fie ca vorbim de mobila, vinuri, masini sau imbracaminte. Vrem sa recastigam pietele pierdute dupa Revolutie, mai cu seama ca cererea in aceste tari a crescut, chiar si in aceasta perioada de criza”, a mai spus Ionescu.

[b]E mai bine in Congo?[/b]

O alta tinta de export pentru Romania o constituie Africa. Ionescu spune ca, dupa revolutiile din nordul Africii (Maroc, Algeria, Tunisia, Libia, Egipt, Sudan), aceste tari au devenit extrem de atractive nu numai pentru noi ci pentru exportatorii din intreaga lume.

“Companiile romanesti va trebui sa se lupte cu marile puteri pentru dezvoltarea afacerilor pe aceste piete, care vor deveni tot mai importante, odata cu inlaturarea vechilor regimuri. In prezent, nordul Africii este pentru Romania piata cu cel mai mare excedent comercial, cu exporturi de patru ori mai mari decat importurile, in 2010”, a spus Ionescu.

Andreea Paul-Vass, consilier de stat al premierului Emil Boc [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/vass-romania-poate-deveni-o-zona-tampon-strategica-pentru-occident-56497/]a declarat[/url] ca in urma evenimentelor politice actuale din Egipt si Tunisia, Romania poate deveni o zona tampon strategica pentru Occident, deoarece ar putea substitui partial exporturile acestor tari catre industriile europene si americane.

Dacia este una dintre companiile foarte interesate de Africa. Constantin Stroe, vicepresedintele companiei, declara, pentru DailyBusiness.ro, ca odata cu incheierea programelor de tip Rabla in Europa, principala tinta devine continentul african.

Dacia isi vinde in prezent masinile in Maroc, Togo si Nigeria sub marca proprie, iar in Africa de Sud sub marca Renault. Tot in Africa de Sud, se vinde Dacia Logan Pick-up sub marca Nissan, rebotezat NP200. Tari cu potential sunt Reunion, Kenya si Senegal, acolo unde Renault are reprezentante, insa a evitat pana acum sa aduca si modelele Logan sau Sandero.

Dincolo de planurile Dacia, autoritatile isi pun mari sperante in planurile americanilor de la Ford care vor incepe productia, anul viitor, la Craiova, a unui nou model de autoturism de clasa mica, viitorul B-Max, dar si in Nokia, care produce telefoane la Cluj si in Arcelor Mittal, care vinde la export produse metalurgice.

Pe langa piata rusa si cea africana, vrem sa vindem produse software in SUA, Orientul Mijlociu si Japonia, imbracaminte si incaltaminte in Israel, Arabia Saudita si produse agricole in Singapore, Japonia, Canada, USA si tarile din Orientul Mijlociu.

[b]Exporturile, motorul iesirii din recesiune[/b]

Exporturile Romaniei au crescut pe ansamblul primelor 7 luni din acest an cu 26,3 la suta, iar importurile au avansat cu 19%, astfel ca deficitul comercial a scazut cu 303 milioane de euro, la 5,2 miliarde.

[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/exporturile-cresc-mai-repede-decat-importurile-deficitul-comercial-scadere-de-5-5-la-sapte-luni-67907/]Datele Institutului National de Statistica[/url] arata ca cele mai vandute au fost masinile si echipamentele de transport, care au reprezentat peste 40 la suta din exporturi, urmate de alte produse manufacturate 33 la suta si materii prime si materiale – 6,6%.

Anul trecut, Romania a exportat de 37,25 miliarde euro, nivel cu 28% mai mare comparativ cu 2009. Cifra din 2010 reprezinta un record al exporturilor Romaniei pentru ultimii 20 de ani.

„In acest an, ne asteptam ca exporturile sa depaseasca bariera de 40 miliarde de euro, in timp ce importurile vor atinge 50 de miliarde. Asta inseamna un deficit comercial in jur de 10 miliarde, ceea ce reprezinta un rezultat foarte bun in contextul crizei economice”, afirma [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/ionescu-aneir-in-2011-am-putea-depasi-recordul-istoric-la-exporturi-54825/]Mihai Ionescu[/url].

[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/min-economiei-exporturile-romaniei-ar-putea-creste-cu-50-pana-in-2015-60144/]Potrivit estimarilor lui Costin Lianu[/url], director in cadrul Directiei de Dezvoltare Export din Ministerul Economiei, exporturile romanesti ar putea creste anual, in medie, cu 12-15% pana in 2015, ajungand la un nivel de peste 50% comparativ cu prognoza pentru 2011, de 38 de mld. euro, principalele sectoare vizate fiind cele de materii prime, IT, turism, industria low-carbon si energii regenerabile.

Potrivit datelor ANEIR, in prezent cei mai importanti exportatori ai Romaniei sunt constructorii de masini (Dacia, in principal), cei din sectorul naval, producatorii de tehnologie (in special Nokia) si cei din industria farmaceutica. Lista celor mai importanti exportatori din Romania include Arcelor Mittal Galati, Rompetrol Rafinare SA, Nokia Romania, Renault Industrie Roumanie, Automobile Dacia, OMV Petrom, Petrotel LukOil SA Prahova, STX RO Offshore Tulcea, Holzindustrie Schweighofer, Azomures SA.