- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Antreprenor roman in Italia: Legislatia de aici nu prea imi permite sa dau afara un angajat nici daca este incompetent

14 May, 00:15 • cristina.mihai
O romanca face afaceri in Italia si se izbeste de o problema antreprenoriala: trebuie sa fie foarte atenta atunci cand isi alege personalul, pentru ca legislatia, excesiv de protectoare cu angajatii, nu ii permite sa recurga prea usor la concedieri, chiar si in cazul in care acestia nu sunt productivi.
Antreprenor roman in Italia: Legislatia de aici nu prea imi permite sa dau afara un angajat nici daca este incompetent

A realizat un brand cultural al Romaniei in Italia, are mai multe business-uri mici la inceput de drum in Sardinia si daca ar fi sa intre din nou in afaceri pe plan local, ar alege agroturismul.

Gabriella Pascaru Bisifemeia de afaceri care a creat brandul Romania Mon Amour, povesteste cum este sa faci afaceri in Italia si explica ce trebuie sa stii inainte de a incepe un business in strainatate.

Dupa o vreme in care a locuit in Zurich, a ajuns in Italia in septembrie 2009 impreuna cu sotul sau, care este cetatean italian. In 2010, demara primele afaceri in afara Romaniei, o agentie de comunicare, una de planificare de nunti si o companie de turism tailor made, toate sub brandul Tycoon. Gabriella Pascaru Bisi a detinut pana in 2006 firma Tycoon Media din Romania, o agentie mica de publicitate si evenimente, care a avut clienti ca Oriflame, Kia Motors sau Ambasada Braziliei si cea a Peru. Business-urile din Italia nu merg inca asa cum isi doreste antreprenoarea.

„Luand in considerare criza mondiala, care a afectat Italia mai mult decat se doreste a recunoaste, suntem la nivel mediu. Inca nu merg asa cum imi doresc, insa iau in considerare ca din punct de vedere al investitiei, atat agentia de publicitate, cat si wedding planner-ul, au doar un an de viata”, povesteste femeia de afaceri. 

Chiar daca business-ul nu este inca mare, Tycoon Communication a realizat deja o campanie electorala, un rebranding al unei case de bijuterii si lucreaza pentru 3 institutii de stat. Echipa afacerilor din Italia este formata doar din 4 persoane si colaboratori externi pe proiecte. Gabriella Pascaru Bisi explica insa ca nu isi mareste foarte mult echipa acum si pentru ca legislatia muncii din Italia este extrem de dura.

„Din cauza legislatiei italiene, care [b]nu prea imi permite sa dau afara pe cineva nici macar daca este incompetent[/b] si a faptului ca nu vreau sa fac ceea ce fac alti intreprinzatori, si anume in ziua angajarii sa ii pun pe angajati sa semneze o demisie in alb, am luat decizia de a creste pas cu pas”, spune Gabriella Pascaru. 

Ea mentioneaza ca in plus, in Sardinia este  foarte greu sa gaseasca angajati care „sa aiba un minimum de 2 ani de experienta in industriile noastre si mai ales sa vorbeasca fluent o limba straina”. 

De ce si-a diversificat liniile de business? „Am luat decizia sa largesc un pic sfera afacerilor si anume sa creez si o agentie de wedding planner profesional, avand experienta in evenimente. Astazi sunt una dintre putinele agentii membre al American Wedding Professionals”, spune Gabriella Pascaru.

In zona de turism a intrat ca urmare a faptului ca Sardinia este o destinatie fosrte iubita. „De aici s-a nascut a treia idee, aceea de a crea o agentie de turism taylor made specializata pe tururi enogastronomice sarde, culturale si istorice. Vom lansa peste doua luni, aceasta activitate, ce are ca target majoritar pietele din China, Rusia, India, Romania, SUA si Brazilia”, a afirmat Pascaru Bisi.

„Una dintre cele mai mari provocari in ceea ce priveste infiintarea unei agentii de turism in Sardinia a fost gasirea unui cod CAEN potrivit. In Italia sunt doar trei coduri pentru activitatea de turism, in care noi nu ne incadram. [b]Un alt mare challenge zilnic este birocratia italiana, care nu prea vrea sa se modernizeze[/b], si mai exista si lipsa de creativitate”, a mai spus antreprenorea romana.

Prin aceasta companie, Gabriella Pascaru Bisi a creat un brand de promovare culturala a Romaniei in Italia, brand aflat in concurs la Gala Societatii Civile din acest an.

„Am realizatun proiect mai amplu intre Romania si Sardinia. In cadrul acestuia, am creat Romania Mon Amour si ‘Sardegna in su coro’ (ceea ce in limba sarda inseamna ‘Sardinia in inima’). Cu aceasta din urma am fost prezenti la Bucuresti intre 2-5 decembrie la Muzeul Satului, la primul eveniment de promovare a Sardiniei in Romania. Acelasi proiect mai contine Universitatea Internationala a Copiilor, care se va desfasura partial in Ogliastra, o frumoasa provincie a Italiei si partial in Delta Dunarii, un proiect care se adreseaza copiilor intre 8-14 ani. Un alt segment din proiect este obtinerea de burse de studii in licee agrare din insula pentru tineri romani, cu singura conditie de a vorbi limba italiana. Proiectul va demara in anul scolastic 2012-2013”, povesteste Pascaru Bisi.  

Aceasta sa inceapa un nou business pe plan local. „Probabil ca va fi un agroturism cu produse bio in Ardeal, unde detin o proprietate care permite acest lucru. In rest, cu agentiile pe care le detin, am dreptul sa lucrez oriunde in Europa, asadar ar fi doar necesitatea deschiderii unei filiale”, spune Pascaru Bisi.