- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Noaghea, Publimedia: N-o sa avem niciodata o redactie online separata de offline

17 Sep, 00:01 • andra.gheorghe
Despre evolutia industriei de publishing din Romania, dificultatile prin care va trece presa scrisa anul viitor, dezvoltarea online-ului, dar si planurile si produsele Publimedia, una dintre cele mai mari companii de publishing din Romania, a vorbit intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro, Cosmina Noaghea, director de publishing la Publimedia.
Noaghea, Publimedia: N-o sa avem niciodata o redactie online separata de offline

Publimedia International este compania de publishing a grupului de presa MediaPro, si editeaza, printre altele, publicatii ca Target, Business Magazin, Ziarul Financiar, Pro Motor sau Gandul.

DailyBusiness: Cum se prezinta piata de publishing in 2008 atat pe partea de print cat si de online, si care sunt schimbarile preconizate pentru 2009?
Cosmina Noaghea: Online-ul a crescut foarte mult, si sigur ca va creste si anul viitor, dar va evolua si print-ul, in conditiile in care piata de publicitate a crescut destul de mult per total presa. Pe print, cel mai mult au crescut ziarele de sport, ca investitii in publicitate. In schimb, pe tiraje si pe audiente, din datele noastre, comparativ cu anul anterior se inregistreaza o oarecare scadere. Daca ne gandim la faptul ca sunt si publicatii care nu sunt masurate, atunci s-ar putea ca situatie sa nu arate asa de grav, dar in principiu se inregistreaza o scadere pe circulatie.

DB: Puteti trasa, in linii mari, motivele acestei scaderi?
CN: Motivele sunt mai multe. Unul dintre ele este distributia, altul ar fi faptul ca cititorii isi schimba preferintele, si poate ca nu de fiecare data noi intelegem ce vor ei, si nu ne adaptam publicatiile la ceea ce asteapta si vor ei. Sigur ca isi schimba cumva si preferintele pentru modul in care isi doresc informatiile, apropo de cresterea online-ului. Dar eu nu cred ca presa scrisa are un viitor foarte limitat si ca va avea de suportat o scadere foarte mare noi.

DB: Ce anume va proteja printul de aceasta scadere?
CN: Aceasta cadere a print-ului, ca tendinta generala, se inregistreaza in special in Statele Unite, regiune in fata careia noi suntem cu destui ani in urma, deci mai avem loc de crestere. Pentru 2009, sigur ca piata de publicitate va creste mai putin decat anul asta, dar va exista o evolutie si pe presa. Am auzit estimari destul de pesimiste pentru publicitate pentru anul viitor, insa anul acesta se estimeaza ca advertisingul creste cu 24%, adica o crestere mare. Cu toate ca va continua pe un trend ascendent, anul 2009 va fi unul mult mai greu pentru presa scrisa.
[quote]Cu toate ca va continua pe un trend ascendent, anul 2009 va fi unul mult mai greu pentru presa scrisa[/quote]
DB: Si cum va suporta printul anul viitor ?
CN: Fiecare va incerca sa suporte in felul lui.

DB: Care sunt, in momentul de fata, produsele cele mai rentabile si cele mai putin rentabile ale industriei de print?
CN: Cele mai rentabile sunt produsele clar pozitionate, care au un brand puternic si bine construit, si pot da ca exemplu Ziarul Financiar si Libertatea. Se stie ca sunt niste produse rentabile. Cele mai putin rentabile sunt ziarele quality, insa asta se intampla si in strainatate. Nici acolo quality-ul nu castiga foarte multi bani. La noi fiind si foarte multe publicatii de acest gen, e cu atat mai greu.

DB: Dar cum vor reusi quality-urile sa supravietuiasca, lasand la o parte brandul si trusturile puternice pe care le au in spate?
CN: In afara de brand, unele au investitii foarte mari, sau altele isi taie din costuri. Dar nu cred ca exista o reteta generala.

DB: Sunt inserturile o solutie?
CN: Sigur ca au crescut foarte mult majoritatea publicatiilor si pe inserturi dar si pe schimbari de produs. Si dau ca exemplu ce s-a intamplat cu ziarele de sport, care au crescut foarte mult acum 2 ani pe fondul evenimetelor sportive. Ziarele de sport au demonstrat faptul ca atunci cand schimbi produsul, si comunici foarte bine asta, si investesti foarte mult in marketing, atunci se vede si-o crestere. Daca nu, e mai greu. Iar ziarele quality probabil ca vor continua, multe dintre ele, cu tot felul de inserturi, si alte metode de marketing. Vor mai schimba putin produsul, prin continut, grafica. In fiecare an vor fi diverse schimbari de genul asta.

DB: Apropo de quality, care este viitorul ziarului Gandul, in conditiile in care a avut una dintre cele mai mari pierderi anul trecut, estimata in piata la circa 2 mil. euro?
CN: Ziarul Gandul va continua sa existe. Nu inteleg de ce i s-a creat aceasta imagine. Am vazut pe Internet informatii de genul „pierde cel mai mult pe piata”. E departe de a se intampla chiar asa. Sunt sigura ca ziarul Gandul nu pierde cel mai mult din piata, si nici nu trebuie sa caut cifre la Ministerul Finantelor ca sa demonstram asta, pentru ca stim si noi ce inseamna sa faci un ziar. Gandul, avand in vedere ca e pe o piata unde competitorii investesc foarte mult in marketing si in numar de pagini, are niste vanzari la chioscuri si abonamente OK pe aceasta piata, pentru un brand lansat acum trei ani de zile. Gandul nu e ziarul quality care pierde cei mai multi bani, si cu siguranta nici cel care vinde cel mai putin in acest moment.

DB: Ce tranzactii si achizitii pregateste Publimedia anul acesta, respectiv anul viitor?
CN: In momentul de fata nu pot sa spun ceva sigur. Bineinteles ca avem niste planuri, dar nu e nimic final, ca sa pot anunta ceva concret. Dar in primul rand o sa dezvoltam produsele pe care le avem. In acest moment avem publicatii pe toate segmentele de piata. Si daca nu avem un anumit produs, avem produse conexe pe segmentul respectiv. Ceea ce trebuie sa facem este sa consolidam si sa dezvoltam portofoliul actual, si sa mai crestem site-urile. Sigur ca mai avem si alte planuri, insa nu pot sa vorbesc pana nu se finalizeazaa.
[quote]Gandul nu e ziarul quality care pierde cei mai multi bani, si cu siguranta nici cel care vinde cel mai putin in acest moment[/quote]
DB: Vor aparea in Publimedia redactii speciale pentru variantele online ale publicatiilor?
CN: Cei mai multi oameni care se ocupa exclusiv de online sunt la Prosport. In ordine ar fi Prosport, Gandul si Ziarul Financiar. La reviste sunt mai putini. Sigur, noi continuam sa angajam oameni care sa se ocupe de online, dar e foarte important sa colaboreze cu cei din print. Anul viitor o sa continuam sa recrutam oameni doar pentru Internet, dar n-o sa avem niciodata o redactie online separata de offline. Deocamdata, daca ne uitam si pe cifre, in topul celor mai vizitate site-uri se afla tot cele de presa, pentru ca au continut.

DB: Care este profilul publicatiilor din Romania care sunt cele mai afectate de avantul online-ului, si care risca sa treaca exclusiv pe online pentru a supravietui?
CN: Eu stiu ceea ce cauta oamenii online: in primul rand cauta stiri. Deci ziarele sunt cele mai expuse la a le scadea numarul de cititori pentru ca prefera sa caute informatii pe Internet. Urmeaza cele de pe domeniul IT, gadget-uri, revistele de lifestyle. Pe Internet vorbim de cresteri foarte mari, procentual, de la un an la altul, dar in valoare absoluta, veniturile din Internet comparativ cu cele din print sunt in continuare foarte mici. Online-ul trebuie sa mai creasca multi ani ca sa ajunga la o proportie decenta. In concluzie nu vorbim de o dezvoltare in care printul a cazut complet. Nu cred ca se poate vorbi de o publicatie care sa faca mai multi bani pe Internet decat pe print in Romania, sau presa scrisa sa inregistreze scaderi ale numarului de cititori din cauza online-ului. Nu e chiar asa dramatic.

DB: Dar cele mai slabe si cele mai puternice produse Publimedia?
CN: La fiecare publicatie am o lista de lucruri bune si mai putin bune. Facem SWOT-uri (analiza strengths, weaknesses, opportunities, threats – n.r.) de nu stiu cate ori pe an. Nu pot sa indic o publicatie buna sau mai putin buna. Eu le prefer pe toate, si ma ocup de ele in masura in care e nevoie, fara sa ma gandesc ca una-mi place si alta nu.
[quote]Pe Internet vorbim de cresteri foarte mari, procentual, de la un an la altul, dar in valoare absoluta, veniturile din Internet comparativ cu cele din print sunt in continuare foarte mici. Online-ul trebuie sa mai creasca multi ani ca sa ajunga la o proportie decenta[/quote]
DB: Cum ati descrie industria de publishing din Romania, comparativ cu ce se intampla in publishing-ul international, cu economii mai dezvoltate in spate?
CN: Unul dintre punctele bune este ca s-a dezvoltat foarte mult in ultimii ani. Toata concurenta si toate publicatiile noi cresc cumva si calitatea produselor, si, speram noi, si numarul de cititori. Cel putin pe anumite segmente de piata. Iar comparativ cu pietele din afara, daca ne gandim la Polonia, sigur ca suntem mai putin dezvoltati decat ei, dar pana la urma tendintele sunt aceleasi. Atata timp cat urmarim ce se intampla pe alte piete, putem sa invatam din greselile lor si sa nu le repetam. Insa, cum am zis si mai devreme, una din problemele noastre este distributia.

DB: Cati publisheri buni sunt in Romania? Exista un deficit de profesionisti in industrie?
CN: Deficitul exista, cu atat mai mult cu cat job-ul de publisher nu este bine inteles pe intreaga piata. Fiecare intelege cam ce vrea prin ce ar trebui sa faca un publisher. Dar pana la urma ne uitam si noi ce inseamna publishing in strainatate si ce ar trebui sa facem. Insa per total, se intampla si lucruri bune: Mai vin consultanti straini, mergem pe la congrese, vedem ce fac altii. Dar publisheri buni, da, sunt cativa. Eu am topul meu de publisheri preferati, dar n-o sa-l fac public.

DB: Ce e de preferat, un publisher cu sau fara experienta de ziarist?
CN: Un publisher trebuie sa inteleaga produsul, in primul rand. Sigur, daca un ziarist bun isi doreste sa faca publishing, pentru ca este diferit de cee ce face in mod obisnuit, este foarte bine. Dar daca un ziarist este foarte bun, in schimb, nu are uneori atitudinea, alteori disponibilitatea de a face lucruri care tin de publishing. Nu cred ca este cel mai important ce a facut un publisher in trecut, ca vine din zona comerciala sau din zona ziaristicii. Important e sa aiba atitudine de publisher si sa inteleaga produsul si tot ce tine de el.

Daca tot vorbim de publisheri buni, pana la urma cei mai multi dintre ei s-au format in ultimii ani fara scoli inalte, ci din experienta si stand in diverse grupuri de presa, invatand.

DB: Ati lucrat la Ringier. Cum ati descrie, intr-un cuvant experienta Publimedia fata de Ringier?
CN: In Ringier accentul cade pe proceduri si pe ce inseamna mecanism de publishing. In Publimedia, accentul cade pe continut.