- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Online-ul ca un puzzle: Cum arata principalele piese care compun peisajul publicitatii pe Internet

19 Jul, 00:03 • andra.gheorghe
Pe cat de mic, pe atat de fragmentat este Internetul romanesc. Regii, agentii de media, agentii de comunicare digitala full service, branding digital, e-mail marketing, fiecare au partea lor de buget si un rol mai mult sau mai putin important. DailyBusiness.ro va propune o scurta trecere in revista a jucatorilor si a rolului pe care il joaca fiecare categorie in online-ul romanesc.
Online-ul ca un puzzle: Cum arata principalele piese care compun peisajul publicitatii pe Internet

Categorii importante in online si exemple de companii reprezentative:

Agentii de media

: Mindshare, Mediaedge:cia, OMD, Zenith, Initiative Media

Regii: Arbo Interactive, AdEvolution, Splendid Interactive, Httpool

Publisheri cu activitate de tip regie: Apropo Media, Internet Corp, F5 X-media, Adevarul

Agentii de comunicare full service: iLeo, Hyper Active, Webstyler, MRM Worldwide

E-mail marketing: White Image

Branding digital: Community BrandTailors, Cyber Growers

Jucatorilor clasici, care invart grosul banilor – regiile si agentiile de media – li se alatura o multitudine de agentii care pun la bataie resurse si inventivitate pentru a livra creativitatea si eficienta ceruta de clienti.

Insa agentiile de media si regiile sunt cele care isi iau partea leului. Regiile vin cu site-urile pe care le au in portofoliu, agentiile vin cu banii de la client. Fiecare din agentiile de media importante, fie ca se numeste Mindshare, OMD, Mediaedge:cia, Universal McCann sau Zenith, are cate o divizie sau un om specializat pe online, care negociaza cu regiile in numele clientilor.

Printre companiile cele mai importante din online care opereaza in zona regiilor se numara Arbo Interactive, AdEvolution, Splendid Interactive, Httpool (furnizor principal – Facebook), Media Cafe (furnizor principal – Yahoo), sau Thinkdigital.

Pe piata exista si publisheri mari care activeaza pe modelul regiilor, insa in principal doar pentru site-urile din portofoliul propriu, printre care Apropo Media, F5 X-media, IBU Pro TV, Intact Interactiv, Adevarul, Inform Media, Internet Corp.

Agentiile de comunicare digitala full-service par a fi, cu exceptiile unor companii cu traditie cum este Kondiment, terenul marilor grupuri de comunicare. Acestea deservesc, in principal, clientii grupurilor-mama.

Sunt business-uri care acopera un spectru larg de servicii: de la creatie si strategie digitala, la mobile marketing, viral marketing, proiecte speciale interactive, dezvoltare si management de platforme web, online PR, hosting, advertising pe motoare de cautare, e-mail marketing, unele chiar si media buying&planning online, cum este MEC Interaction (agentie full service operata de agentia clasica de media Mediaedge:cia)

In aceasta categorie, suprematia, cel putin ca numar, pare a-i apartine grupului Leo Burnett, care are nu mai putin de 3 agentii interactive: iLeo (full service, cu o divizie de media proprie, iLeoBuzz), Digital Star (full service, include servicii de media digital) si, cea mai „tanara” dintre ele, lansata in urma cu circa 2 luni, The Geeks, care spune ca face brand strategy, campanii de comunicare, web design, social media marketing si customer relationship marketing.

Webstyler (GMP) este pozitionata tot ca agentie de comunicare interactiva full service, la fel si MRM Worldwide Romania (McCann Erickson), Frank Digital (parte a Frank Group, companie intrata destul de recent in business-ul romanesc, care gestioneaza, printre altele, comunicarea online a Romtelecom), HyperActive (business fondat de Alex Visa, cumparat de Initiative, care si-a lansat in urma cu cateva zile si divizie de creatie digitala), Ogilvy Interactive (divizia de comunicare interactiva a Ogilvy Group Romania, gestioneaza, in mare, sub conducerea lui Andy Lita, clientii castigati full service de grup).

Kondiment activeaza pe mai multe arii, de la creatie, strategie online, web developement, e-mail marketing, mobile marketing, mai putin media, si se lauda in portofoliu cu clienti ca Vodafone sau CEC Bank.

Syscom Digital se pozitioneaza ca agentie interactiva full service, insa s-a impus cu precadere pe segmentul de mobile marketing, serviciu pe care il presteaza pentru clienti ca P&G, Unilever sau Coca-Cola.

White Image se ocupa in exclusivitate de e-mail marketing. Lansat in 2003, business-ul condus de Andrei Georgescu se prezinta in calitate de prima agentie care a facut e-mail marketing in Romania.

Printre clientii White Image se numara companii ca ING, Avon, Porsche Romania, Dacia, Altex, dar si publicatii ca Gandul, Jurnalul National, DailyBusiness.ro sau Ziarul Financiar.

Si furnizorii de servicii clasice de branding au inceput sa vada online-ul ca pe un atu important intr-un proiect complet de brand. BrandTailors este agentia care a lansat, in 2009, Community BrandTailors, agentie care ofera servicii de branding digital si continut digital de brand.

Acelasi lucru l-a facut si trio-ul Catalin Rusu, Andrei si Marc Bortun, fondatorii agentiei de branding Rusu+Bortun Brand Growers, care au lansat Cyber Growers, prin care ofera servicii de digital branding, SEO (search engine optimization), marketing pe motoare de cautare si social media marketing.