- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Cum schimba 2009 piata mall-urilor din Capitala

25 May, 00:01 • cristina.mihai
Anul acesta marcheaza finalul dezvoltarilor de centre comerciale demarate in perioada de boom a pietei, astfel ca de anul viitor inaugurarile de noi mall-uri vor aparea doar izolat. Finalul acestui an va aduce pe piata cateva modificari importante, atat la nivel de concurenta, cat si la nivel de concepte.
Cum schimba 2009 piata mall-urilor din Capitala

In Capitala s-au inaugurat anul acesta Mall-ul Grand Arena, Militari Shopping Center si extinderea Plaza Romania, iar Cotroceni Park, Sun Plaza si Mega Designers Outlet urmeaza sa fie deschise. In total, mall-urile care au fost sau sunt programate sa fie deschise in 2009 presupun investitii de circa 700 milioane de euro.

„Dupa numarul mare de noi deschideri in Bucuresti in 2009, va urma cel putin un an de pauza, ca urmare a crizei, in care doar izolat vor aparea noi inaugurari de proiecte”, este de parere Andrei Vacaru, consultant imobiliar al Jones Lang LaSalle.

Ce noutati va aduce 2009? In primul rand finalul lui 2009 va aduce aglomerarea zonei de sud. Dupa inaugurarea Grand Arena, tot in sud urmeaza sa se inaugureze Sun Plaza, ceea ce va determina o concurenta mare in aceasta zona, in care exista si retail parcul Vitantis, dar si City Mall.

De asemenea, se va intensifica si concurenta de pe segmentul de centre outlet, odata cu inaugurarea Mega Designer Outlets, in apropiere de Fashion House (amplasat pe autostrada Bucuresti-Pitesti), primul centru outlet deschis in Romania, la finalul anului trecut.

Cresterea concurentei determina si modificari ale conceptelor centrelor comerciale, anul acesta urmand sa fie inaugurat si primul mall „tematic” din Capitala, dar si primul mall cu pasaj de legatura cu statia de metrou.

[img=213][/img]
Cotroceni Park – Primul mall de „a III-a generatie” din Capitala

Desi generatiile de mall-uri nu pot fi diferentiate foarte clar, se pot identifica cateva elemente care diferentiaza aceste constructii in functie de momentul aparitiei lor pe piata. In acest sens, Cotroceni Park va fi primul mall de pe piata locala in care accentul se pune pe atmosfera, ca element de diferentiere.

Prima generatie de mall-uri, Bucuresti Mall Vitan, Plaza Romania si City Mall, au dimensiuni mai reduse si un mix similar de chiriasi. A doua generatie, mall-urile inaugurate in 2008 si 2009, au suprafete mai mari si au inceput sa puna accent pe diferentiere.

Cotroceni Park, dezvoltat de AFI Europe, poate fi incadrat in urmatoarea generatie, mall-urile cu concepte mai clar definite. Mall-ul va cuprinde o pista de karting, cascada si lacuri, spatii de distractie vor fi amenajate in „grote” si va avea un perete de catarat. Mall-ul va fi inaugurat la finalul lunii septembrie.

In plus, mall-ul va cuprinde un patinoar si un complex cinematografic si va avea cea mai mare cupola din Europa, de 4.300 mp, realizata din sticla si construita la 26 de metri inaltime.
[img=214][/img]
Sun Plaza – mall-ul legat de metrou

Suprafata de retail inchiriabila a Sun Plaza este de peste 80.000 mp, iar suprafata construita depaseste 200.000 mp.

Ancora mall-ului este un hipermarket Cora de 23.000 mp, spatiu care va fi livrat in iunie, un magazin Mobexpert, dar si magazine mai mici ale unor branduri nou intrate pe piata romaneasca, Deichmann sau C&A. La nivel de entertainment, mall-ul va cuprinde un cazino, dar si un complex cinematografic Cinema City cu 15 sali de proiectie si 3.000 de locuri.

Proiectul va oferi si o sala de sport si o gradinita, iar investitorii vor finaliza in cateva luni si pasajul subteran care va face legatura intre metrou si mall, o investitie de ordinul milioanelor de euro.

Constructia proiectului a demarat la sfarsitul lui 2007. Initial, termenul de livrare a fost programat pentru prima parte din 2008. Constructia a fost insa intarziata, iar noul termen de predare este luna octombrie a acestui an. Reprogramarea termenului de deschidere a fost determinata de lipsa fortei de munca, dar si de anumite probleme tehnice pe care constructorii le-au intampinat.
[img=215][/img]
Grand Arena- cel mai sudic mall

Grand Arena a fost dezvoltat de compania belgiana EuroInvest Intermed si reprezinta o investitie totala de 187 milioane de euro.

Grand Arena are o suprafata de circa 50.000 metri patrati inchiriabili (dintre care 35.000 mp galeria comerciala).

Printre chiriasii mall-ului se numara Carrefour, Flanco, Deichmann, cel mai mare retailer de incaltaminte din Europa, Motivi, marca italiana de accesorii si imbracaminte pentru femei, si magazinul Sephora, cu produse cosmetice si parfumuri.
[img=216][/img]
Militari Shopping Center

Militari Shopping Center reprezinta o investitie de 75 mil. euro. Proiectul este dezvoltat de Land Development Proiect, companie detinuta de Atrium European Real Estate Limited.

Proiectul cuprinde cel mai mare magazin de articole sportive din Romania, cu o suprafata de 4.300 mp, inaugurat de Decathlon printr-o investitie de 4 mil. euro.

Prima faza a extinderii parcului, care a cuprins initial un magazin Praktiker si un Domo, a fost inaugurata in decembrie 2008 si a inclus un hipermarket Auchan de peste 14.700 mp. Pe 2 aprilie, a fost inaugurata a doua faza a extinderii, un centru comercial cu 63 de chiriasi printre care Deichmann, Decathlon si C&A.
[img=217][/img]
Mega Designer Outlets

Prima faza a proiectului Mega Designer Outlets, cel de-al doilea centru outlet din Romania, va fi inaugurat in septembrie 2009, cu aproape un an mai tarziu decat termenul prevazut initial.

Proiectul reprezinta o investitie de 80 milioane euro.

La finalul anului trecut a fost inaugurat, tot pe autostrada A1, centrul comercial outlet Fashion House.

Anul acesta s-a inaugurat si extinderea Plaza Romania, o investitie de 10 mil. euro.

Anul acesta vor fi finalizate, in total, pe piata romaneasca peste 20 de centre comerciale, dintre care majoritatea in provincie. Aceste proiecte au fost demarate in anii trecuti, asa ca pentru 2010, analistii se asteapta la un numar mult mai mic de inaugurari pe acest segment.