- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Anul in care romanii si-au permis sa mearga in croaziera. Din 2010, preturile redevin \”prohibitive\”

14 Nov, 00:01 • elena.olteanu
Tarifele croazierelor vor reveni anii urmatori "in matca lor reala", de dinaintea recesiunii si vor fi oarecum prohibitive pentru turistul roman cu venituri mici spre medii, fata de anul acesta cand au navigat persoane din toate categoriile sociale, spune Ioan Basea, director al agentiei croaziere.net din Cluj-Napoca.
Anul in care romanii si-au permis sa mearga in croaziera. Din 2010, preturile redevin \prohibitive\

Chiar daca anul acesta valoarea pietei locale a croazierelor se va dubla, aceasta crestere nu este una reala, sanatoasa, ci este „datorata” tarifelor scazute temporar de operatorii internationali, pe perioada recesiunii.

Totusi, in ciuda preturilor din acest an, accesibile pentru mai toate categoriile sociale, romanii care au plecat o singura data in croaziera nu s-au mai inghesuit sa o faca si pentru a doua oara.

„Anul acesta, pe fondul recesiunii si al tarifelor foarte accesibile, a crescut apetitul romanilor pentru croaziere, dar constatam ca o parte din acesti „first cruisers” nu s-au intors sa-si rezerve croaziera si pentru anul urmator, ceea ce denota ca au receptat croaziera ca pe o oportunitate financiara”, mai spune Basea, care coordoneaza divizia de specialitate croaziere.net a agentiei Office Travel.

„Companiile de croaziere nu au ramas indiferente fata de situatia economica actuala si au ajustat tarifele cu 10-15% fata de cele practicate anii anteriori”, a declarat Nicolae Demetriade, presedintele World Travel, care distribuie si promoveaza produsele companiilor Emirates Airlines, SAS Scandinavian Airlines, Cyprus Airways, Royal Caribbean, Celebrity Cruises si Azamara catre agentiile din Romania. Tot el estimeaza ca numarul romanilor care merg anul acesta in croaziera se ridica la circa 5.000, in crestere cu circa 20% fata de anul trecut.

Chiar daca piata din Romania este una emergenta din acest punct de vedere, si inca nu exista „clientul roman de croaziera”, ea nu este formata numai din „novici” ai acestui tip de calatorii, ci sunt si anumiti client fideli, aflati la a 4-a, a 5-a calatorie intr-o croaziera.

Pana in 10% din totalul turistilor romani care merg in strainatate aleg o croaziera

Desi anul acesta a fost unul imbucurator in ceea ce priveste numarul celor care au ales o vacanta intr-o croaziera, anul urmator trebuie pastrat un optimism prudent.

„Daca anul trecut in aceasta perioada aveam cel putin 80-90 cabine rezervate deja pentru 2009, anul acesta abia avem 22 cabine, ceea ce spune multe despre semnele lui 2010”, mai spune Basea.

Ofertele last-minute pentru croaziere incep sa dispara

„In croaziere, regula de baza pentru a obtine un tarif accesibil este early booking-ul, cu minim 5-6 luni inainte de navigare. Foarte rar sau aproape deloc se vorbeste in croaziere de last-minute, excluzand anul acesta, care este atipic.Ca volum de vanzari, anul acesta a fost unul nemaipomenit, insa ca efecte „a la long” nu mi l-as mai dori. Ne vom chinui din greu in urmatorii ani sa stergem din memoria turistilor nostri aceste last-minute-uri care au fost o solutie de criza pentru managementul liniilor de croaziera si care incep deja sa dispara”, a mai spus Basea.

Chiar daca turistii romani lipsesc, multe vase de croaziera pe Mediterana sunt pline, inchise pentru vara 2010, insa avand majoritatea turistilor din SUA.

Recent, s-a anuntat lansarea, de catre o companie americana, a unei croaziere in jurul lumiicare va dura aproximativ un an, iar pretul total va fi de peste 200.000 dolari. Achizitionata pe segmente de 9-18 zile, pretul coboara la circa 5.000 de dolari.

Chiar daca se estimeaza ca acest vas, cu o capacitate de 120 de locuri, va fi plin, Basea de la croaziere.net este mai mult decat sigur ca printre acesti turisti nu se vor numara si romani.

„Datorita faptului ca se poate achizitiona pe segmente, sigur va fi un succes aceasta croaziera. Practic, pentru piata americana nu costul unui astfel de voiaj este problema ci durata lui in cazul in care-l achizitionezi in totalitate, insa pot afirma sigur ca nu vom avea pasageri romani pe aceasta croaziera, prima cauza fiind aspectul financiar”, mai spune Basea.

Croaziere.net. lucreaza direct cu liniile de croaziera si are o retea de agentii revanzatoare alcatuita din peste 45 de agentii la nivel national. Compania Key Office, care detine croaziere.net, a inregistrat anul trecut afaceri de 1,5 mil. lei (400.00 euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finante.