- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Cum afecteaza criza petrolului liniile aeriene low-cost din Romania

07 Jul, 00:01 • elena.olteanu
Reprezentantii liniilor aeriene low-cost prezente in Romania au explicat, pentru DailyBusiness.ro, cum le afecteaza cresterea-record a pretului combustibililor afacerile si strategia de dezvoltare pe piata romaneasca.
Cum afecteaza criza petrolului liniile aeriene low-cost din Romania

In situatia in care pretul petrolului va continua sa urce intr-un ritm rapid, este posibil ca pretul biletelor sa inregistreze o crestere, de circa 5%, au spus reprezentantii Blue Air, completand ca vor fi nevoiti sa faca eforturi pentru ca „influenta sa fie minima”.

Aceasta majorare nu va acoperi complet costurile, insa va compensa o parte din eforturile financiare cauzate de scumpirile combustibililor, conform reprezentantilor Blue Air.

Ei considera ca scumpirea biletelor nu va avea un impact foarte mare asupra gradului de ocupare, deoarece tot mai multi calatori au inceput sa opteze pentru transportul cu avionul, in detrimentul altor mijloace de transport, in mod special pe distantele mari.

Cresterea pretului la combustibili va fi resimtita si la nivelul profitului, ceea ce reprezinta insa „un risc asumat pe o piata atat de concurentiala”, au precizat reprezentantii Blue Air.

Si alti operatori din piata low-cost se asteapta la scaderi de profit.

„Este putin probabil ca o crestere masiva si rapida a preturilor la combustibil sa poata fi atenuata pe termen scurt prin imbunatatirea veniturilor si prin actiuni legate de costuri si ca atare, profiturile anuale inainte de plata taxelor s-ar putea situa la un nivel mai scazut decat cel anticipat anterior”, a declarat Andy Harrison, CEO easyJet, facand referire atat la piata romaneasca cat si la cea globala.

„Rezultatele pentru prima jumatate a anului vor fi in linie cu cele anticipate, insa, pentru a doua parte a anului, din cauza cresterii semnificative a preturilor combustibililor, este posibil sa inregistram un profit mai mic decat cel anticipat”, a mai spus Harrison.

La randul lor, oficialii Wizz Air sunt de parere ca majorarea tarifelor de zbor depinde de raportul dintre cerere si oferta mai degraba decat de majorarea pretului combustibilului.

[quote=Natasa Kazmer, Wizz Air]Doar cresterea pretului petrolului, fara sa intervina lipsa cererii, nu va duce la o crestere directa a tarifelor de calatorie[/quote]
Compania mizeaza pe o consolidare a cresterii numarului de pasageri, pe fondul slabiciunilor concurentilor din piata. „Wizz Air va profita de slabiciunea altor companii aeriene si astfel isi va sustine cresterea”, este de parere Natasa Kazmer, director corporate communications&public affairs in cadrul companiei.

Oficialii Wizz Air au declarat la finalul anului trecut ca vor sa devina lideri de piata in Romania anul acesta, estimand un numar de 1 mil. de pasageri transportati pe intreg anul. Pe de alta parte, asteptarile Blue -Air sunt chiar mai mari, compania dorind sa atraga circa 1,15 mil. pasageri anul acesta. Duelul dintre cele doua linii aeriene se anunta interesant, mai ales ca Wizz Air a reusit sa micsoreze de 6 ori distanta care o desparte de liderul pietei locale, Blue Air, in primele patru luni ale acestui an.

Pretul combustibililor pentru avioane era estimat la 840 $ (aproximativ 530 euro) pe tona pentru vara lui 2008, insa in februarie atinsese deja 1.000 $ (circa 680 euro) pe tona.

In luna mai combustibilul pentru aeronave a ajuns la o medie de 160 de dolari pe baril, cu 87% mai mare fata de perioada similara a anului trecut, conform reprezentantilor Asociatiei Internationale a Transportatorilor Aerieni (IATA).

Industria aeriana ar putea inregistra pierderi de pana la 2,3 mld. $ (1,4 mld. euro) in 2008, in cazul in care pretul barilului de petrol se va mentine la un pret mediu de 107 $ (68 euro) pentru restul anului, a declarat Giovanni Bisignani, director general al (IATA).