Un nou raport (Starea Igienei Orale), realizat pe un eșantion de 1.002 respondenți, reprezentativ național, de către rețeaua de clinici de stomatologie și impantologie Prodent Dr.Gruia, arată că mai puțin de 10% din oameni alocă între 1000 și 1500 de lei pe an pentru vizite la stomatolog.
Citește și: Românii din diaspora vin la stomatolog tot în România: „În Italia ar costa cam de trei ori mai mult”
„Continuăm demersul nostru de educație – Starea Igienei Orale – și, prin noua etapă a cercetării, datele colectate ne arată că serviciile stomatologice sunt percepute drept scumpe și foarte scumpe pentru nu mai puțin de 7 din 10 români. Mai mult, dacă nivelul ridicat al costurilor este o barieră pentru 62% dintre români, următoarele obstacole pe care aceștia le menționează sunt lipsa timpului (24,36%) și frica de durere (24,04%). În acest context, misiunea noastră este de a educa populația despre cât de importantă este prevenția, dar și de a demonstra eficiența unei clinici multidisciplinare, nu doar ca timp și cost, cât și ca impact pozitiv în sănătatea pe termen lung a românilor”, a declarat dr. Dan Gruia, fondator Prodent Dr Gruia.
Costurile pentru un control stomatologic sunt văzute scumpe de români: 48,08% plătesc între 200 și 400 de lei, 18,70% sub 200 lei, iar 14,53% între 400 și 600 lei. În același timp, aproximativ 7,16% ajung să plătească peste 600 de lei, iar 11,54% nu știu costurile, pentru simplul fapt că nu au fost niciodată la un control.
42,53% din participanții la studiu consideră vizitele costisitoare, doar 18,05% apreciindu-le drept accesibile sau neutre.
Cât despre gradul de informare despre igiena orală și problemele asociate, 9,94% dintre participanții la cercetare se consideră foarte bine informați, 29,85% bine informați, iar 35,90% au doar cunoștință de bază, notează Mediafax.
Mai mult, poate fi identificat și un segment vulnerabil: 9,51% sunt foarte puțin informați și 4,81% nu sunt deloc informați despre serviciile stomatologice și impactul acestora.
Pentru români, sursele principale de informare sunt stomatologul personal (54,81%) și internetul, inclusiv platformele de social media și instrumentele AI (49,15%). Prietenii și familia (17,84%) și presa tradițională (17,31%) joacă un rol secundar în propagarea informațiilor, iar 11% nu se informează deloc despre serviciile stomatologice.
Motivele pentru care românii ajung la stomatolog sunt rezolvarea unei dureri sau probleme (52,24%), în timp ce prevenția și menținerea sănătății dentare reprezintă motivul principal pentru 41,88% dintre respondenți. Aspectul estetic este invocat de doar 2,35% dintre aceștia.
Costurile ridicate sunt principala barieră pentru controale mai frecvente, menționată de 62,29% dintre participanți. Lipsa timpului este invocată de 24,36%, iar frica de durere sau de stomatolog de 24,04%.
Preferințele pentru tipul de clinică variază: 10,47% aleg exclusiv clinicile multidisciplinare, 14,32% le preferă, dar nu exclusiv, 25,32% aleg în funcție de comoditate sau preț, 33,65% merg de obicei la medicul lor obișnuit, dar sunt deschiși și la alte opțiuni, iar 16,24% merg doar la medicul de încredere.
Atunci când vine vorba de urgențe și tratamente, 18,06% aleg să le rezolve imediat, iar 28,95% decid în funcție de situație între intervenție punctuală și plan complet.
Doar 17,74% optează, din start, pentru un diagnostic detaliat, urmat de un plan complex de tratament.