Împrumutul contractat de Alexandru Nazare poate fi accesat în termen de trei ani de la semnarea contractului și poate fi utilizat în maximum zece tranșe, fiecare având o valoare minimă de 50 de milioane de euro, informează Ministerul Finanțelor.
Condițiile financiare pentru fiecare tranșă – inclusiv dobânda, fixă sau variabilă, și termenul de maturitate – vor fi stabilite la momentul tragerii, în conformitate cu regulile BEI. Perioada maximă de rambursare este de până la 27 de ani pentru rambursarea în mai multe rate sau 16 ani în cazul rambursării într-o singură tranșă.
Investiția urmărește, în principal, creșterea eficienței rețelei de transport, scurtarea timpilor de călătorie, îmbunătățirea siguranței rutiere și o mai bună conectare a regiunilor României la rețelele de transport europene.
Cu o lungime totală de 122 km, Autostrada Sibiu–Piteşti este împărţită în cinci secţiuni: Sibiu – Boiţa, Boiţa – Cornetu, Cornetu – Tigveni, Tigveni – Curtea de Argeş şi Curtea de Argeş – Piteşti.
”Astăzi, 8 octombrie 2025, Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare a semnat un contract de finanţare în valoare de 500 milioane de euro cu Banca Europeană de Investiţii (BEI). Împrumutul este destinat construcţiei Autostrăzii A1 Sibiu–Piteşti – cel mai important proiect de infrastructură rutieră al României şi prima autostradă care traversează Munţii Carpaţi”, anunţă Ministerul Finanţelor.
„Autostrada Sibiu–Piteşti este o prioritate strategică la nivel naţional şi un proiect de importanţă europeană, care va stimula investiţiile şi va genera noi locuri de muncă. Beneficiile se vor resimţi direct în economie şi în viaţa de zi cu zi a cetăţenilor, prin drumuri mai sigure şi conexiuni mai rapide”, a declarat Alexandru Nazare, ministrul Finanţelor.
Proiectul Autostrăzii Sibiu–Pitești are o valoare totală estimată de aproximativ 5,5 miliarde de euro, finanțarea fiind asigurată din mai multe surse: fonduri externe nerambursabile prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014–2020 și Programul Transport 2021–2027 (aproximativ 1,83 miliarde euro), bugetul de stat și împrumuturi de la Banca Europeană de Investiții (BEI). Conform estimărilor BEI, valoarea totală a proiectului, inclusiv TVA, se ridică la 6,716 miliarde euro.
Proiectul Autostrăzii Sibiu–Pitești a demarat în martie 2020 și este estimat să fie finalizat până în trimestrul IV al anului 2028. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii coordonează întregul proces, iar implementarea efectivă este asigurată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Cheltuielile proiectului, corespunzătoare sumelor împrumutului, vor fi înregistrate în bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii/CNAIR, respectând alocările anuale prevăzute în bugetul de stat. Ministerul Finanțelor va efectua tragerile din împrumutul acordat de BEI, conform contractului de finanțare, iar fondurile obținute vor fi utilizate pentru acoperirea deficitului bugetar și refinanțarea datoriei publice, în conformitate cu prevederile legale.
Acesta poate fi utilizat în maximum 10 tranşe, fiecare de cel puţin 50 milioane euro. Condiţiile financiare pentru fiecare tranşă (dobândă fixă sau variabilă, maturitate etc.) vor fi stabilite la momentul tragerii, respectând regulile BEI. Perioada maximă de rambursare este de până la 27 de ani pentru rambursarea în mai multe rate sau 16 ani dacă se rambursează într-o singură tranşă.
Anunţul împrumutului BEI a fost făcut în timpul vizitei în România a vicepreşedinţilor Ioannis Tsakiris şi Robert de Groot, care au discutat cu oficialii români priorităţile de finanţare pentru investiţii sustenabile şi creştere economică.
Premierul Ilie Bolojan a subliniat că sprijinul Băncii Europene de Investiții (BEI) este esențial pentru cofinanțarea proiectelor deja incluse în planificarea bugetară națională, în contextul angajamentelor privind traiectoria fiscal-bugetară, asigurând astfel continuarea și finalizarea investițiilor.
Un domeniu prioritar al cooperării îl reprezintă sectorul energetic, unde România vizează poziționarea ca hub regional. Pentru aceasta sunt necesare investiții în rețele inteligente, tehnologii de stocare și modernizarea infrastructurii de transport și distribuție a energiei. Consolidarea securității energetice și integrarea în rețelele europene presupun interconectări eficiente, proiecte transfrontaliere și alinierea la standarde comune.
Premierul României a propus, de asemenea, extinderea colaborării pentru susținerea proiectelor autorităților locale, care necesită cofinanțare pentru finalizarea investițiilor aflate în derulare, spun surse guvernamentale.
Reprezentanții BEI și-au exprimat disponibilitatea de a identifica instrumente suplimentare de sprijin, inclusiv pentru industria de apărare, și de a continua oferirea de asistență tehnică instituțiilor publice, mediului de afaceri și universităților.
Citește și: Datoria publică a depășit pragul de 1.040 miliarde lei în iunie 2025