Schimbările recente în legislație, odată cu intrarea în vigoare a ordonanței cunoscută sub numele de „ordonanța trenuleț”, au stârnit nemulțumiri în rândul angajaților Metrorex. Aceștia se plâng că măsurile impuse de autorități sunt defavorabile și că afectează semnificativ activitatea zilnică a metroului din București.
Una dintre principalele probleme semnalate de sindicaliști este deficitul de personal. În prezent, Metrorex se confruntă cu un deficit de aproape 1.000 de angajați, dintr-un total de peste 5.900 de posturi.
„În prezent, sunt ocupate mai puțin de 5.000 de posturi”, a declarat liderul sindical Marian Artimon. Din cauza acestui deficit de personal, trenurile vor circula din ce în ce mai rar pe traseu, iar timpul de așteptare va crește semnificativ, potrivit Bugetul.ro.
„În prima fază vor resimţi că e mai aglomerat trenul. N-o să mai am cu cine că nu mai am personal şi atunci va fi mai aglomerat, s-ar putea să se trezească că nu pleacă niciun tren din depou”, a explicat Artimon.
Un alt punct de nemulțumire este reprezentat de imposibilitatea de a face noi angajări la Metrorex, din cauza măsurilor impuse de ordonanța trenuleț. În plus, banii alocați pentru investiții au fost tăiați.
„Angajările făcute anul trecut au fost anulate prin ordonanţa trenuleţ, în consecinţă, unii angajaţi muncesc dincolo de fişa postului”, a adăugat liderul sindical.
Mai mult, angajații refuză să mai facă ore suplimentare neplătite.
„Orele suplimentare la Metrorex nu se plătesc”, a spus maistrul electrician Viorel Covrig, care a menționat și că există lipsuri majore în privința materialelor și echipamentelor necesare.
„Lipsesc multe. Începând de la materiale, piese de schimb, scule, echipamente, apa care e necesară”, a adăugat Covrig.
Sindicaliștii acuză, de asemenea, că le-au fost tăiate mărirea de salariu de 1.050 de lei, o majorare care urma să fie aplicată tuturor angajaților, indiferent de funcția ocupată.
„Odată cu noua ordonanţă, noul contract colectiv de muncă, negociat la finalul anului 2024, nu se mai poate aplica”, se arată într-o declarație a sindicatelor.
De asemenea, angajații care urmau să iasă la pensie nu vor mai beneficia de salariile compensatorii, care ar fi trebuit să fie de trei salarii, raportat la ultima lună de muncă.
Această situație a dus la o migrație a personalului, mulți mecanici alegând să părăsească Metrorex pentru a lucra în alte domenii.
„Au început să plece mecanici la CFR sau în mediul privat pentru că acolo li se plătesc orele suplimentare”, a avertizat Marian Artimon.
Pentru a-și exprima nemulțumirile, sindicaliștii de la Metrorex anunță proteste săptămâna viitoare, atât la Ministerul Finanțelor, cât și în fața Guvernului. Aceștia amenință că, în cazul în care revendicările lor nu vor fi soluționate, vor organiza o grevă generală care va bloca total transportul subteran din București, afectând sute de mii de călători.