- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Consiliul Fiscal cere o taxă auto mai mare pentru maşinile vechi. Impozitul creşte cu 1.100 de lei în 2024

24 Oct, 10:30 • Dobran Viorel
Veste proastă pentru șoferi. Impozitul pe mașini crește și cu peste 1.100 de lei în 2024, dar Consiliul Fiscal merge şi mai departe şi cere o taxă auto suplimentară pentru maşinile vechi.
Consiliul Fiscal cere o taxă auto mai mare pentru maşinile vechi. Impozitul creşte cu 1.100 de lei în 2024

Taxă auto mai mare de anul viitor. Conform legii, taxele și impozitele locale se indexează anual cu rata inflației pentru anul fiscal anterior.

Iar cum rata inflației pentru anul 2022 are valoarea de 13,8%, conform Institutului Național de Statistică, dacă autoritățile locale nu decid altfel, în 2024 proprietarii de mașini vor trebuie să scoată din buzunar cu 13,8% mai mulți bani pentru impozitul auto.

Actualul sistem de impozitare a autovehiculelor este unul incorect, consideră Consiliul Fiscal, care cere trecerea la majorări de astfel de taxe în cazul mașinilor vechi, scăzându-se, în același timp, taxele pentru vehiculele cu capacitate cilindrică mare. Totodată, pentru creșterea veniturilor bugetare, Consiliul Fiscal solicită și schimbarea sistemului de taxare a proprietăților și anularea scutirilor la tranzacțiile imobiliare între rude.

Consiliul Fiscal cere o nouă taxă auto: impozit mai mare pentru autoturismele vechi

Impozitarea în funcție de capacitatea motorului în cazul autovehiculelor trebuie schimbată, astfel încât să fie taxate mai mult autovehiculele vechi, și nu cele care ard peste 15 litri de combustibili la suta de km, consideră Consiliul Fiscal. În fapt, instituția cere suprataxarea sărăciei și reducerea impozitelor pentru cei înstăriți, pentru că, evident, mașinile vechi sunt deținute de persoane cu venituri modeste, adică mai mult de jumătate din populația României.

Considerăm că refacerea designului acestui impozit, astfel încât să elimine actualele discrepanțe generate de impozitarea exclusiv în funcție de capacitatea motorului (impozite derizorii pentru autoturisme cu capacitate cilindrica mică vs. impozite exagerat de mari pentru autoturisme cu capacitate cilindrică mare), dar și să țină cont de vechime sau norma de poluare (cu creșterea graduală a impozitului pentru autoturismele vechi/poluante) ar asigura nu numai o îmbunătățire a veniturilor autorităților locale, ci ar servi și interesului public de înnoire a parcului auto și de reducere a poluării”, susține Consiliul Fiscal, într-o analiză a consolidării bugetare.

O nouă taxă auto pentru proprietarii de mașini. Cum va fi calculat impozitul pe autoturismele de lux. Zeci de mii de șoferi vor fi afectați

Potrivit acestuia, niciuna dintre politicile publice implementate anterior (taxa de primă înmatriculare, în diverse formule, toate declarate neconforme cu legislația UE de către CJUE, iar sumele colectate trebuind a fi returnate) sau, în prezent, (programul «Rabla»), toate mari consumatoare de resurse bugetare, nu au avut impactul sperat (înnoirea parcului auto), vârsta medie a acestuia crescând de la an la an după 2007. ”Acest eșec este cauzat inclusiv de faptul că România nu are implementată nicio măsură de descurajare a păstrării în proprietate a autoturismelor foarte vechi și poluante, ori pe cele abandonate pe spațiul public”, arată Consiliul Fiscal.

Consiliul Fiscal cere o taxă auto mai mare pentru maşinile vechi

Taxă auto 2024: Impozitul pe mașini crește și cu peste 1.100 de lei în 2024 (*)

Impozit auto cu motor sub 1.000 cmc

2023: 40 lei

2024: 45,5 lei

Impozit auto cu motor între 1.001 și 1.200 cmc

2023: 48 de lei

2024: 54,6 lei

Impozit auto cu motor între 1.201 și 1.400 cmc

2023:  56 lei

Impozit auto cu motor între 1.401 și 1.600 cmc

2023: 64 lei

2024: 72,8 lei

Impozit auto cu motor între 1.601 și 1.800 cmc

2023: 189  lei

2024: 215 lei

Impozit auto cu motor între 1.801 și 2.000 cmc

2023: 220 lei

2024: 250 lei

Impozit auto cu motor între 2.001 și 2.200 cmc

2023: 935 lei

2024: 1.064 lei

Impozit auto cu motor între 2.201 și 2.400 cmc

2023: 1.057 lei

2024: 1.202,8 lei

Impozit auto cu motor între 2.401 și 2.600 cmc

2023: 1.138 lei

2024: 1.295 lei

Impozit auto cu motor între 2.601 și 2.800 cmc

2023: 2.265 lei

2024: 2.577 lei

Impozit auto cu motor între 2.801 și 3.000 cmc

2023: 2.433 lei

2024: 2769 lei

Impozit auto cu motor peste 3.001 cmc

3.200 cmc

2023: 5.404 lei

2024: 6.150 lei

4.000 cmc

2023: 6.755 lei

2024: 7.687 lei

5.000 cmc

2023: 8.444 lei

2024: 9.609 lei (+1.165 lei)

(*) Calculele sunt valabile pentru impozitul auto achitat în București. Impozitul auto poate diferi de la o localitate la alta, în funcție de decizia autorităților locale.

În anul 2023, impozitul auto este calculat pentru fiecare 200 cmc pe care-i însumează motorul:

– capacitatea cilindrică până la 1.600 cmc – 9 lei pentru fiecare 200 cmc
– capacitatea cilindrică între 1.601 cmc şi 2.000 cmc – 20 lei pentru fiecare 200 cmc
– capacitatea cilindrică între 2.001 cmc şi 2.600 cmc – 79 lei pentru fiecare 200 cmc
– capacitatea cilindrică între 2.601 cmc şi 3.000 cmc – 159 lei pentru fiecare 200 cmc
– capacitatea cilindrică peste 3.001 cmc – 320 lei pentru fiecare 200 cmc

Nu doar taxă auto majorată! Modificări și la impozitarea proprietății

În ceea ce privește impozitele pe proprietăți imobiliare, România cumulează, în medie, 0,5% din PIB, mai mult decât Ungaria (0,45% din PIB), Bulgaria (0,3% din PIB) și Cehia (0,2% din PIB). Peste România se situează Polonia, cu 1,1% din PIB din impozite pe proprietățile imobiliare, în principal din cele cu destinație economică non-rezidențială (0,8% din PIB), clasificate drept impozite indirecte. În ceea ce privește alte impozite pe proprietate, România iese în evidență cu încasări reduse, în speță doar 0,1% din PIB, în condițiile în care Bulgaria are 0,5% din PIB,  Cehia 0,2% din PIB, Polonia 0,6% din PIB, iar Ungaria 0,7% din PIB.

Consiliul Fiscal cere impozit mai mare pe case şi o taxă auto majoratăpentru maşinile vechi

”Parte din diferență este explicată de existența în unele țări a unor taxe speciale asupra activelor bancare/instituțiilor financiare (Ungaria și Polonia, cu încasări de circa 0,2% din PIB), precum și de cuantumul mai ridicat al contribuțiilor la fonduri de garantare/rezoluție bancară (diferențele sunt explicabile în condițiile în care baza de active a sistemului bancar din România este semnificativ mai redusă).

Vești bune pentru șoferi! ANAF restituie taxa auto. Care este perioada disponibilă în care românii pot depune actele necesare

Dar cea mai mare diferență provine din impozitele asupra transferului proprietăților, de unde România obține 0,02% din PIB, iar Bulgaria 0,26% din PIB, Cehia 0,2% din PIB, Ungaria 0,35% din PIB, iar Polonia 0,13% din PIB”, se subliniază în analiza Consiliului Fiscal. Acesta arată că România este atipică nu prin cota de impozitare aplicată (3%), ci prin faptul că deduce din valoarea tranzacției 450.000 de lei (90.000 de euro), când acest lucru ar trebui să se întâmple doar la prima casă achiziționată, și nu taxează deloc donațiile între soți, rude și afini până la gradul III.

Pentru că România încasează din taxa de drum doar 0,1% din PIB, acestea ar trebui majorate până la generarea de venituri de 0,25% din PIB, propune Consiliul Fiscal. Totodată, în contextul în care țara noastră nu încasează aproape nimic din taxe de mediu, trebuie majorate taxele pe recipientele de plastic (pungi, sticle, cutii etc), taxele de incinerare a gunoaielor, taxele de depozitare a materialelor de construcții, precum și taxele de depozitare a deșeurilor provenite de la construcții, susține Consiliul Fiscal.