Deputatul USR Cezar Drăgoescu și deputata PSD Silvia Claudia Mihalcea au inițiat o propunere legislativă prin care șoferii din România care au permis de conducere de mai puțin de doi ani să fie restricționați în ceea ce privește utilizarea mașinilor cu motoare foarte puternice.
Scopul principal al acestei propuneri este creșterea siguranței rutiere și reducerea riscului de accidente cauzate de lipsa experienței la volan. Proiectul de lege, susținut de aproximativ 60 de parlamentari din USR, PSD, PNL și AUR, a fost depus la Senat pentru dezbatere și urmărește modificarea Codului Rutier, introducând restricții bazate pe raportul putere/greutate al vehiculului.
Te-ar mai putea interesa și: Cresc impozitele pentru mașini. Câți bani vor scoate din buzunare șoferii pentru a-și plăti taxele
Conform detaliilor legislative, șoferii aflați în primii doi ani de la obținerea permisului nu vor putea conduce mașini al căror raport putere/greutate depășește 0,075 kW/kg. Calculul raportului se face prin împărțirea puterii motorului (în kilowați) la greutatea vehiculului (în kilograme), conform datelor înscrise în actele mașinii. Există, însă, anumite excepții: tinerii șoferi pot conduce vehicule mai puternice dacă sunt însoțiți de un șofer cu același tip de permis și cu minimum 10 ani de experiență sau dacă mașina este folosită exclusiv pentru activități profesionale, cu dovada necesității printr-un contract de muncă.
În 2024, Poliția Română a raportat 4.235 de accidente rutiere grave, soldate cu 1.478 de decese și 3.247 de răniți grav. Deși aceste cifre reprezintă o scădere comparativ cu 2023 (cu 291 de accidente mai puține, 67 decese mai puține și 289 răniți grav mai puțini), statisticile continuă să arate probleme majore în trafic. Principalele cauze ale accidentelor grave au fost viteza excesivă, indisciplina pietonilor și a bicicliștilor, cu un număr semnificativ de decese și răniți.
Pentru prevenirea accidentelor, poliția a intensificat acțiunile în trafic, desfășurând 65.214 controale și aplicând aproape 2 milioane de amenzi. În plus, au fost reținute peste 217.000 de permise, retrase aproape 92.000 de certificate de înmatriculare și 18.336 de plăcuțe. Totodată, 32.770 de șoferi au fost depistați conducând sub influența alcoolului, iar 12.183 de infracțiuni rutiere au fost comise sub influența alcoolului, respectiv 4.183 sub influența substanțelor psihoactive.
Te-ar mai putea interesa și: Ilie Bolojan le-a pus gând rău șoferilor. Premierul vrea legi mai dure pentru cei care nu respectă regulile de circulație