Cariere

Corporatist vs bugetar. Viata mai trepidanta sau la fel de anosta?

24 Dec, 00:07 • valentin.gros
Bugetarul are o viata plictisitoare, munceste mecanic, plafonat si de cele mai multe ori, ineficient. Mediul privat iti ofera multe provocari, nu iti da voie sa lancezesti. Cat adevar si cat mit contine aceasta teza, ce deosebiri dar si ce asemanari exista intre jobul la stat si cel la o mare corporatie, intr-un articol DailyBusiness.ro.
Corporatist vs bugetar. Viata mai trepidanta sau la fel de anosta?

Holul unui minister. O tanara imbracata
elegant paseste maiestuos pe tocurile inalte, cu o figura preocupata.
Ai zice ca duce la indeplinire o misiune de maxima importanta. A
iesit din birou si duce o ceasca de cafea la chiuveta, ca sa o spele.

Ghiseul unei institutii de stat. Coada.
Lent, meticulos, functionarul introduce in calculator datele unui
contribuabil. Acesta asteapta docil, nu vrea sa spuna ceva
care ar putea declansa un mic conflict si ar prelungi inutil
operatiunea. In spate, ceilalti se foiesc, dau semne de nervozitate. 

Functionarul aproape a terminat. Mai
zaboveste pret de cateva secunde, privind ecranul cu atentie, sa fie
sigur ca nu a gresit. Nu pare deloc stanjenit de nerabdarea
celorlalti. Tine un deget ridicat, analizand intens. In sfarsit se
decide. Apasa „enter”. Suspin colectiv de usurare. „Altul
la rand”.

Ne-am obisnuit cu ideea (cliseul?) ca
bugetarii sunt neproductivi, lipsiti de initiativa, si ca prin natura
meseriei, duc o existenta anosta. Potrivit aceleiasi idei, cei din
mediu privat au o viata mai activa, pentru ca trebuie sa genereze
profit, altfel isi pierd joburile sau afacerile. Si totusi, o anumita
inertie exista si aici.

Amalia P. lucreaza la o companie
multinationala. „Prea putin poti sa inovezi, sa vii cu ceva nou
in munca mea. Practic, seful iti da un set de lucrari de facut si
niste termene-limita pe care trebuie sa le respecti cu strictete”,
povesteste ea.

„La serviciu nu am voie sa intru
pe mess si pe niciun site fara legatura cu jobul. La telefon nu cumva
sa scap vreo informatie care nu trebuie sa transpara si nici sa
vorbesc cu un cunoscut despre ce se intampla in firma. Cand vine ora
mesei, toata lumea se buluceste la fast-food-ul de la parter. Mancam
la comun, toti angajatii. Privita din exterior, scena pare desprinsa
din filmul Marea Crapelnita, cu Marcellor Mastroianni. Nu poti sa
faci opinie separata de la mesele zilnice sau petrecerile de firma,
pentru ca te excluzi si asta repercuteaza asupra relatiilor de
serviciu”, mai spune Amelia.

Ce cred specialistii in resurse umane
despre asemanarile si deosebirile dintre munca de bugetar si cea de
corporatist? 

„Diferentele nu
mai sunt atat de evidente cum erau la inceputul anilor 2000, nu
neaparat datorita cresterii performantelor mediului de stat ci mai
degraba din cauza deteriorarii sau erodarii sistemului de lucru al
mediului corporate”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Mihaela Tudorancea, managing partner la Nefertiti Human Capital Consulting.

[quote=Mihaela Tudorancea, managing partner la Nefertiti Human Capital Consulting]Ambele sisteme
de lucru sunt caracterizate de birocratie, plafonare ierarhica si
supraspecializare a angajatului pe o arie profesionala limitativa[/quote]

Ea sustine ca „ambele
medii profesionale impun o ierarhie bine definita, centralizata, o
circulatie a informatiei preponderent de jos in sus si strict
limitata in sens invers, o informare limitata a angajatului vis-a-vis
de situatia generala reala a corporatiei sau institutiei respective, o
limitare inflexibila a responsabilitatilor si specializarii
postului”.

Unde se castiga mai
bine, la stat sau in mediul corporatist? Teoretic, la aceasta a doua categorie de institutii. „Studii salariale ne arata clar ca la
anumite niveluri salariile bugetarilor sunt cu mult mai mici decat
cele de la companiile de stat. De asemenea exista situatii in care
directori de banci, de exemplu, au salarii cu mult mai mari
comparativ cu directorii de companii de stat”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Corina Neagu, HR manager la compania de servicii de securitate Securitas Romania.

Dar de la teorie la
practica e drum lung, astfel ca unele diferente sunt anulate, sau cel putin atenuate, prin anumite metode. „Diferentele de pachet financiar, luate in
ansamblu si nu punctual, raman la nivelul de salariului de baza doar,
pentru ca romanul inventiv a stiut sa duca un salariu de baza de
1.500 lei la venituri lunare de peste 4.000 lei prin diverse sporuri,
bonusuri, diurne etc, astfel incat diferentele salariale nu mai sunt
la fel de mari”, a precizat Mihaela Tudorancea de la Nefertiti Human Capital Consulting.
[quote=Corina Neagu, HR manager Securitas Romania]Putini angajati care lucreaza la stat in relatii cu publicul stiu ce inseamna abilitatile de relationare cu clientul, puterea zambetului sau a unui comportament serviabil[/quote]
Aceasta afirma ca
exista insa si unele deosebiri intre cele doua tipuri de activitati.
„In mediul de stat programul de lucru e preponderent fix,
inflexibil, legat indestructibil de prezenta functionarului in birou
(chiar daca nu are le lucru in ziua respectiva). In mediul
corporatist programul este preponderent flexibil, cu ore
suplimentare, cu posibilitatea de a lucra si de acasa in unele
perioade, cu deplasari frecvente, program mulat pe sistemul de
proiecte al companiei respective”, a explicat specialistul HR.



O alta diferenta
consta in dificultatea de a-ti pastra locul de munca. „Detasarea
pe care o are bugetarul sigur pe postul sau (sigur ca doar o boacana
uriasa sau o infractiune grava poate duce la concediere sa) nu se
regaseste in domeniul privat, unde stresul provocat de nesiguranta
locului de munca influenteaza comportamentul angajatului in mod
definitoriu”, spune Tudorancea. In opinia sa, corporatistii „sunt mult mai atenti cu rezultatul muncii lor, nu neaparat din prea multa constiinta ci datorita sistemului de sanctiuni”.

Un aspect demn de luat in seama cand iti cauti de munca il reprezinta mediul in care iti vei face meseria. „Daca ar fi sa comparam mediul de lucru,
in majoritatea cazurilor companiile de stat au sedii vechi, birouri
inguste, sunt dotate cu echipamente invechite si greu de utilizat
care nu mai dau randamentul asteptat. De asemenea, daca faci un tur
al birourilor, nu-ti poti lua ochii de la vrafurile de hartii
aruncate care incotro, nici de la metodele istorice de lucru cu
oamenii”, afirma Corina Neagu.