- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Bancile merg pe principiul \”cine n-are bogati, sa si-i creasca\”

15 Jul, 00:01 • gecad.net
Numarul mic de romani instariti pune in dificultate furnizorii de servicii de administrare a averii (private banking). Solutia la care recurg cele mai multe din bancile locale este sa-si indrepte serviciile catre romanii cu venituri medii, in speranta ca acestia vor deveni bogati, spune Laurentiu Mitrache (foto), presedintele executiv al Bank Leumi Romania.
Bancile merg pe principiul \cine n-are bogati, sa si-i creasca\

Mitrache considera piata de private banking destul de putin atractiva in prezent, nivelul activelor administrate, de doar 5 miliarde euro (evaluare din 2007), fiind foarte redus pentru numarul jucatorilor din sistem, respectiv circa 20 de banci.

Banca a atras pana in prezent 200 de clienti pe private banking, limita minima a lichiditatilor detinute de acestia fiind de 50.000 de euro.

Pentru a sustine dezvoltarea segmentului, Leumi a lansat recent un card de credit gold cu sigla Visa, adresat in special clientelei de private banking, care pune la dispozitia clientilor o limita de credit de 100.000 de euro.

Cele mai multe banci de pe piata se adreseaza cu cardurile gold clientilor cu venituri lunare de peste 1.000 de euro. Leumi accepta insa pentru acest produs inclusiv clientii cu venituri de 700-750 de euro. Potrivit lui Alin Alupei, managerul diviziei de retail a Bank Leumi, banca vrea sa atraga 1.000 de clienti pe cardul Gold in cateva luni.

Strategia Leumi de a targeta cu servicile premium inclusiv clientii din clasa medie este de altfel similara cu a mai multor jucatori de private banking.

Astfel, primele banci care au intrat pe acest segment in Romania au fixat pentru clienti, ca prag limita de lichiditati, sume in jurul a 100.000 de euro.

Lipsa de clienti care atingeau aceasta masa critica a determinat insa jucatorii care au intrat mai tarziu pe piata sa flexibilizeze baremele impuse. De exemplu, Raiffeisen, una din cele mai mari banci locale, a impus un prag de intrare de doar 40.000 de euro. De asemenea, Ctibank Romania a lansat un serviciu de wealth management pentru clientii cu conturi incepand de la 50.000 de euro.

La randul sau, RBS are pe serviciul de Royal Preffered Banking clienti cu conturi peste 50.000 de euro. Romexterra Bank a fixat pentru admiterea clientilor in sistem un nivel de 100.000 de euro dar accepta si clienti cu conturi sub acest nivel.

Nivelurile din Romania sunt mult sub cele practicate de gigantii bancari la nivel international. De exemplu, la RBS Bank sau Citi, clientii pe private banking detin active de cel putin cateva milioane de euro.

Cele mai mari portofolii administrate de bancile locale pentru un singur client ajung la cateva zeci de milioane de euro. Lipsa clientilor foarte bogati din portofoliile jucatorilor din Romania este cauzata si de ofertele reduse de plasamente ale actorilor locali, clientii cu fonduri foarte mari fiind trimisi de acestia spre administrare celor mai mari divizii de private banking ale grupurilor-mama.

Piata incepe insa sa se dezvolte. Spre exemplu, anul trecut s-a lansat in Romania Bank Gutmann, liderul pietei de private banking de pe piata austriaca, care are in administrare active de circa 11 miliarde euro, dublu fata de nivelul pietei locale de profil.