- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Comerciantii declanseaza batalia pentru Pasti. Cine castiga, pretul sau calitatea?

29 Mar, 00:01 • razvan.codorean
Dupa ce Craciunul a adus vanzari in scadere fata de 2008, producatorii de alimente si bauturi au intrat in febra vanzarilor de Paste. Vor castiga cei care vand ieftin, sau romanii vor alege in primul rand calitatea? Vor reusi vinurile, cozonacii si ouale din import sa atraga mai multi clienti decat produsele autohtone?
Comerciantii declanseaza batalia pentru Pasti. Cine castiga, pretul sau calitatea?

Pastele si Craciunul. Sunt cele mai importante sarbatori in fiecare an. Romanii le respecta cu sfintenie, dovada ca vanzarile de produse alimentare si bauturi alcoolice si racoritoare cresc, in aceste perioade, cu cel putin 50% fata de restul anului.

In ultimii 10 ani, producatorii lansau in preajma sarbatorilor sute de promotii, in speranta unor castiguri spectaculoase. Pana in 2008, afacerile le-au mers de minune. Carrefour, cel mai important retailer din Romania, incheia anul cu cea mai mare crestere de vanzari dintre toate cele 35 de piete pe care este prezent la nivel international.

In 2008 insa, odata ce bancile au inchis robinetul creditelor, cresterea vanzarilor s-a temperat, iar Craciunul a adus primele semnale negative. Pastele de anul trecut a continuat curba descendenta, vanzarile de carne, oua, alte produse agroalimentare si bauturi comprimandu-se pe fondul scaderii puterii de cumparare.

In 2010, producatorii spun ca batalia va fi si mai acerba. Si asta mai cu seama ca, pe fondul dificultatilor financiare cu care se confrunta majoritatea producatorilor romani, piata a fost invadata de produse din import, multe dintre ele la preturi sub cele ale marfurilor autohtone.

Marile magazine au ajuns sa vanda oua din Bulgaria, Polonia, Lituania si Ungaria, carne de pui din Polonia, Ungaria si Germania, cozonaci in special din Italia, rosii din Turcia, Bulgaria, Siria si Italia, ceapa din Austria, Olanda, Germania sau Italia, morcovi din Turcia, Austria, Polonia sau Olanda si usturoi din Olanda sau China.

Singurul produs cu preponderenta autohton a ramas mielul, simbolul Pastelui, si asta pentru ca suntem a treia tara din Europa la capitolul efectivelor de ovine, dupa Anglia si Spania.
[quote=Mihai Visan, directorul executiv al Asociatiei Romane a Carnii]Vanzarile de Paste vor fi afectate de scaderea puterii de cumparare[/quote]
”Daca vom vinde la nivelul din 2009, va fi o performanta buna”, a declarat Mihai Visan, pentru DailyBusiness.ro. Pretul mediu pentru carnea de miel este estimat la 12-13 lei/kilogram in viu si 20-25 lei/kg in magazine.

Ministerul Agriculturii a estimat ca in acest an, de Paste, vor fi sacrificati circa 3,5 milioane miei, fata de 2,9 milioane sacrificati anul trecut. Totusi, Mihai Visan, directorul executiv al Asociatiei Romane a Carnii, crede ca vanzarile de carne de miel vor pierde cel mai mult in aceasta perioada.

„Desi carnea de miel este produsul simbolic al sarbatorilor, ma astept ca vanzarile sa fie mai mici, in cantitate, ca anul trecut. Pe de o parte pentru ca multi consumatori vor alege carnea de pui, care este mai ieftina, iar pe de alta, faptul ca Pastele se sarbatoreste mai devreme in acest an face ca mieii sa fie mai mici ca anul trecut cu 2-3 kilograme”, a declarat Visan.

”Batalia va fi castigata, cu siguranta, de cei care vor oferi preturile cele mai mici. De aceea cred ca vom asista la o crestere a vanzarilor de carne bruta, in timp ce mezelurile vor stagna la valorile obisnuite. Pe segmentul de produse procesate, romanii se indreapta tot mai mult spre calitate, in dauna cantitatii, iar acest lucru inseamna un plus pentru producatorii romani in fata marfurilor importate la preturi mai mici”, a mai spus seful ARC.

Ouale de Paste, o afacere de aproape 20 milioane de euro

O alta batalie de vanzari se va duce, in aceste zile, pe piata oualor. Romanii consuma in medie, de Paste, in jur de 150 milioane de oua, cu aproape 50% mai mult decat in restul anului. Ilie Van, presedintele Uniunii Nationale a Crescatorilor de Pasari, a declarat ca se asteapta ca in acest an pretul oualor sa nu creasca, iar pretul mediu de vanzare sa fie undeva la 0,5 lei.

”Concurenta se va duce in principal pe calitate. Preturile vor ramane la acelasi nivel, cel putin in marile magazine”, a declarat Ilie Van. ”Este posibil ca in piata libera, vanzarile de oua din productia casnica sa inregistreze usoare fluctuatii, insa nesemnificative”, a mai spus presedintele UNCP, pentru DailyBusiness.ro.
[quote=Ilie Van, presedintele Uniunii Nationale a Crescatorilor de Pasari]Nu cred ca mai exista producatori care sa isi permita sa traga de pret in sus, avand in vedere scaderea puterii de cumparare[/quote]
Principala temere pentru producatorii de oua o prezinta piata neagra, contrabanda fiind in crestere. Autoritatile sanitar-veterinare (ANSVSA) au descoperit, de altfel, zilele trecute, peste 1,3 milioane oua, transportate in 4 autocamioane. In plus, au fost gasite intr-un depozit peste 500.000 de oua nestampilate, ce urmau sa fie vandute in perioada de Paste. ”Sfatul meu pentru clienti este sa verifice termenul de garantie a oualor si sa nu cumpere produse nestampilate”, a declarat Van.

Cozonacul romanesc, invingator in fata panetone-lui italian

Daca in privinta carnii si oualor, producatorii se tem de concurenta produselor din import, pe segmentul cozonacilor de Paste, firmele autohtone n-au nicio teama. Batalia pare castigata din start, preferinta romanilor pentru cozonacul traditional fiind demonstrata de vanzarile din anii trecuti.

”Anul trecut, s-au consumat in jur de 7 milioane de cozonaci. Studiile de consum arata ca peste 80% dintre romani prefera cozonacul romanesc. Restul de 20% ori nu mananca, ori mai cumpara acel cozonac din import cu termen de valabilitate foarte mare”, ne-a declarat Aurel Popescu, presedinte Rompan.

Importurile de cozonaci se realizeaza in special din Italia, panetonele fiind vandut, in principal, in marile orase, in hypermarketuri. Se estimeaza ca romanii vor cumpara, de Paste, in jur de 500.000 de cozonaci de import.

”Competitia pe aceasta piata se da intre producatorii romani, iar cel mai important aspect ce este luat in calcul in selectarea produsului este calitatea”, a declarat Popescu.
[quote=Aurel Popescu, presedinte Rompan]Pretul conteaza, insa romanii cauta in principal produse proaspete, de calitate[/quote]
Romanii vor consuma de Paste in jur de 125.000 hectolitri de vin, la fel ca anul trecut, estimeaza Ovidiu Gheorghe, presedintele Patronatului National al Viei si Vinului. Cel mai mult se va vinde vinul rosu, la sticlele de 0,75 litri.

”Vanzarile de vin nu cred ca vor creste in acest an, fata de restul anului. Motivele tin in principal de scaderea puterii de cumparare”, a declarat Gheorghe, pentru DailyBusiness.ro.

Conducerea patronatului este rezervata in privinta evolutiei vanzarilor in aceasta perioada, iar producatorii par a fi ceva mai optimisti.

Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar, cel mai important jucator din piata autohtona, estimeaza ca va vinde 3,1 milioane de litri de vin, in valoare de peste 18 milioane de lei. In aprilie 2009, Murfatlar a vandut aproximativ 2 milioane de litri de vin. Angelli estimeaza vanzari in crestere cu 10%, Cramele Halewood cu 7%, in timp ce Tohani prevede afaceri similare cu cele din 2009.
[quote=Ovidiu Gheorghe, presedintele Patronatului National al Viei si Vinului]Marea problema in piata vinului o reprezinta productia nefiscalizata[/quote]
”Vinul produs in gospodarie si vandut la marginea drumului, precum si cel adus fara acte din Republica Moldova pot conduce la o scadere a vanzarilor. Pentru multi romani, din pacate, argumentul principal in alegerea vinului il reprezinta pretul”, a declarat presedintele PNVV.

Piata de vin a scazut anul trecut cu circa 10%, la 400 milioane de euro. Un roman consuma aproximativ patru sticle de vin la 0,75 l pe an, ceea ce reprezinta 3 litri de vin pe an.