Finante-Banci

Companiile nu iau in serios tinta de inflatie a BNR: \”Oricum plusam la salarii si preturi\”

04 Nov, 00:02 • gecad.net
Tintele ambitioase stabilite de BNR pentru inflatie, ratate an de an in ultima perioada, dau dureri de cap directorilor financiari si de marketing din companii, care au nevoie de un reper cand stabilesc preturile sau salariile angajatilor. Pentru ca nu se pot baza pe banca centrala, ei apeleaza la tot felul de subterfugii si calcule complicate ca sa-si mentina business-urile viabile.
Companiile nu iau in serios tinta de inflatie a BNR: \Oricum plusam la salarii si preturi\

Luni, BNR a anuntat noi tinte scazute pentru viitor: 3% plus minus 1 punct procentual pentru 2012, iar din 2013 si-a propus o tinta anuala de doar 2,5%. De ce stabileste Banca Nationala a Romaniei (BNR) tinte care par de multe ori prea ambitioase? Mugur Isarescu a spus in mai multe randuri ca tintele fixate de banca functioneza ca un „wishful thinking”, adica un soi de ideal.

Cu alte cuvinte, oficialii BNR considera ca e bine sa fixeze o tinta ambitioasa. Ei merg pe ideea ca firmele iau ca reper aceasta tinta, atunci cand calculeaza preturile sau cresterile salariale.

Pe de alta parte, oficialii bancii centrale spera sa ne conformam criteriilor de la Maastricht, pe care trebuie sa le indeplinim pentru adoptarea euro. Printre acestea, figureaza si o inflatie cat mai mica.

In realitate insa, lipsa de predictibilitate a BNR afecteaza mult companiile, spun managerii. Ratarile tintelor din ultimii ani determina firmele sa faca eforturi mari cand isi stabilesc tinte de profit si vanzari, sau cand calculeaza preturile si salariile din anul viitor.

Lucian Mandrican, de la departamentul de trezorerie al producatorului de electrocasnice Arctic Gaesti, spune ca in ultimii ani, firma a luat ca reper tinta BNR la stabilirea bugetului, dar de fiecare data a trebuit sa opereze modificari din cauza ca obiectivele bancii centrale s-au dovedit inexacte.

„De exemplu, pentru anul acesta am luat in calcul o inflatie de 3,5% pe an, cat este tinta BNR. In primul trimestru insa, probabil ca vom ajusta inca o data preturile, in functie de evolutiile pe care le observam”, a spus Mandrican.

Robert Peloiu, director financiar al lantului de farmacii Remedia, se orienteaza in functie de tintele guvernantilor sau ale BNR, dar de regula le ajusteaza in urcare, avand o viziune mai pesimista decat autoritatile, care sau dovedit prea optimiste in ultimii ani.

In lipsa unui reper pe care sa te poti baza, companiile trebuie sa depuna eforturi imense cand stabilesc preturile la produse, asa incat sa se asigure ca business-ul le ramane profitabil. Andrei Dumitrescu, sales&marketing manager al Henkel Romania, spune ca foloseste tintele de inflatie in special atunci cand fixeaza cresterile salariale pentru anul viitor.

Andrei Dumitrescu, sales&marketing manager al Henkel Romania, spune ca pentru o companie listata, cum este Henkel, „ar fi extrem de folositor un reper obiectiv privind cresterea preturilor, in special cand fixeaza tintele de profit sau de vanzari. In lipsa lor, apelam la studii din piata, ne consultam cu clientii sau observam ce face concurenta. Facem un mix in functie de care fixam reperele pentru anul viitor”, a spus Dumitrescu.

Pentru companii, inflatia targetata de banca centrala si-a pierdut demult rolul de reper.

„BNR ar trebui sa uite insa de inflatie in perioada de criza, cand stabilitatea companiilor si cresterea economica ar trebui sa fie principala prioritate”, declara recent Matei Paun, seful BAC Investment Banking.

Tinte ratate in ultimii trei ani

Ultimii ani au fost pentru BNR o perioada nefasta. Tintele de inflatie au fost ratate cu mult, de abia in 2009 banca reusind sa se apropie cat de cat de intervalul propus, in conditiile in care inflatia la final de an a fost de 4,57%, mai mare cu doar 0,2 puncte procentuale fata de intervalul maxim al tintei, de 4,5%.

In 2007 tinta BNR a fost de 4% plus minus un punct procentual, iar preturile au crescut cu 6,57%. In 2008 tinta a fost de 3,8% plus minus un punct procentual, insa cresterea preturilor a ajuns la 6,3%.

2010 va fi din nou un an ratat, pentru ca majorarea TVA de la 19% la 24% va conduce la o inflatie de circa 8% la final de an, mult peste cea anticipata de BNR, de 3,5% plus minus un punct procentual.

Cu toate acestea, BNR nu isi schimba practicile si anunta la final de 2010 noi tinte ambitioase pentru viitor. Banca a stabilit pentru 2012 o tinta de 3% plus minus 1 punct procent, iar din 2013 si-a propus o tinta anuala de doar 2,5%. Pentru anul viitor, tinta este la fel ca in 2010, respectiv de 3,5% pe an.

Specialistii ING au calificat targeturile BNR prea ambitioase si sustin ca excesul de optimism dauneaza economiei. In acelasi timp, specialistii PricewaterhouseCooper’s sustin ca o tinta de 3,5% plus minus un punct procentual la anul, si estimeaza o inflatie cu cel putin un punct mai mare, de 5,4%, la final de an.

Exista si opinii, destul de putine, care inca sustin estimarile BNR si cred ca la anul inflatia se va incadra in tinta. Unii dintre acestia sunt specialistii Raiffeisen Bank.