Finante-Banci

Cum a fost la intalnirea clientilor nemultumiti ai Volksbank: S-a mobilizat clasa de mijloc (vezi FOTO)

20 Sep, 15:30 • stefan.vlad
In zumzetul salii de conferinte a unui mare liceu bucurestean te-ai astepta sa intalnesti cel mult o adunare pestrita de elevi galagiosi si neatenti - in niciun caz peste 400 de barbati si femei trecuti de 30 de ani, ochi si urechi la ce se discuta pe podiumul din fata lor, inarmati cu dosare si luand notite pe carnetele, laptop-uri si iPad.
Cum a fost la intalnirea clientilor nemultumiti ai Volksbank: S-a mobilizat clasa de mijloc (vezi FOTO)

DailyBusiness.ro va introduce in atmosfera intalnirii de duminica a clientilor nemultumiti ai Volksbank, grupul care a pornit o „revolutie” fara precedent impotriva sistemului bancar capitalist romanesc.
[gallery:167]
In sala plutea un sentiment nelamurit. Ceva ciudat, dar abia dupa un timp realizai ce lipseste in acest grup de sute de clienti ai unei banci, toti aflati in acelasi loc. Daca intrati in orice sucursala de banca din Romania, la cozile din fata ghiseelor veti vedea acel ceva: diversitate – clienti cu varsta, educatie si prestanta total diferite; de la directori de companii imbracati la 4 ace, purtand serviete din piele, pana la oameni cu 4 clase care asteapta umili la ghiseu sa plateasca o factura. In aceasta sala, insa, asemanarile dintre oameni erau mari, iar deosebirile, cel putin la prima vedere, aproape inexistente. Sa vedem de ce.

Boom-ul economic din perioada 2006-2008 a avut efecte surprinzatoare. Toti romanii au luat credite: un frigider, un televizor, un apartament sau un teren. Bancile au avut strategii diferite si unele dintre ele au tintit anumite grupuri de clienti, mai „cu bani”, intr-o dorinta fireasca de a da credite mari si de a-si spori profitul.

Insa „mai cu bani” poate sa insemne, chiar si intr-o tara unde valorile morale sunt rasturnate, „mai cu educatie”. Orice companie isi doreste clienti educati, pentru ca le poate vinde servicii mai sofisticate si deci, mai scumpe. Insa in cazul Volksbank, cea mai performanta banca din Romania in perioada de boom a creditelor, dar care acum are cea mai mare pondere a creditelor neperformante (22% din total), acest lucru da nastere la complicatii neasteptate.
[quote=Adrian Paraschiv, liderul grupului de clienti nemultumiti Volksbank]La inceput Yahoo ne-a marcat ca „spam” pe motivul de „unusual activity”. Si intr-adevar, ce facem noi chiar este o activitate anormala in Romania[/quote]
„Avem (in grupul de clienti protestatari – n.r.) de la preoti si militari pana la procurori, judecatori, politisti si avocati”, spune pentru DailyBusiness.ro Adrian Paraschiv, liderul carismatic al „grupului de elita” – cum ii place sa numeasca miscarea pe care a creat-o cu doar 3 luni in urma. Pe atunci spera sa adune „50 de nebuni ca si mine”, dar grupul intre timp a explodat pana la 3.700 de membri, cu 200 de membri noi adaugandu-se in fiecare zi.

Liderul grupului are experienta de 14 ani in sistemul bancar

Paraschiv este un fost corporatist cu experienta indelungata in mediul bancar – a lucrat o perioada ca sef al diviziei de consultanta a Capgemini Consulting Romania, dar in CV a bifat si experienta ca om de vanzari in zona serviciilor financiare. Acum este antreprenor in business-ul de consultanta si isi cultiva pasiunea pentru leadership.
[img=883]Adrian Paraschiv spune ca cel mai mare castig al introducerii OUG 50 nu este continutul ei, ci faptul ca „oamenii si-au citit in sfarsit contractele”[/img]
O parte din tehnicile de motivare din arsenalul sau au fost vizibile si duminica, la sala de conferinte a liceului Mihai Viteazu din Bucuresti, unde 400 de maini s-au ridicat la unison cand Paraschiv, imbracat in rosu, ca 99% dintre ceilalti participanti, a urcat pe scena, a luat microfonul si a intrebat „Cine are credit la Volksbank?”.

La aplauzele care au urmat au asistat, din spatele salii, si un grup de reporteri insotiti de 5 cameramani.

De fapt, presa a inceput sa urmareasca cu atentie subiectul „banci vs. clienti” in ultimele doua-trei saptamani. Motivul este evident. Intr-o tara unde intalnesti la tot pasul expresiile „banca va castiga intotdeauna” si „nu poti sa te pui cu banca”, sa apara grupuri numeroase, bine organizate, de mii de clienti care lupta impotriva a cel putin 12 banci, in conditiile in care de pe margine privesc 4,5 milioane de oameni care au credite, este ceva interesant.

Si nu doar interesant, ci si neobisnuit. „Membrii grupului nostru online trimit zilnic in jur de 500 de mesaje. Pentru ca fiecare mesaj sa ajunga la toata lumea, Yahoo (platforma unde e gazduita comunitatea – n.r.) trebuie sa trimita peste 1,5 milioane de e-mailuri zilnic. La inceput ne-au marcat ca „spam” pe motivul de „unusual activity”. Si intr-adevar, ce facem noi chiar este o activitate anormala in Romania”, spune Paraschiv.
[quote=Gheorghe Piperea, avocatul clientilor Volksbank]La ARB sunt cateva persoane anacronice, care cred ca mai suntem in anul 2004 cand bancile scoteau profit si din piatra seaca[/quote]
Impreuna cu o echipa de 5-6 specialisti voluntari din cadrul grupului, el a structurat intalnirea de duminica in mai multe capitole, menite sa explice care sunt reclamatiile impotriva bancii, de ce sunt gresite practicile acesteia si care sunt clauzele din contracte care vor fi atacate in instanta.

6 ore de „creier incins”, dar si momente vesele

Prezentarile in Powerpoint facute de specialistii in finante si juridic si proiectate pe un ecran de mari dimensiuni in fata salii au facut evenimentul sa semene mai mult cu o conferinta de business decat cu o intalnire de clienti nemultumiti, care au numeroase reclamatii la Protectia Consumatorului la activ si sunt gata sa mearga in tribunal.

Ce reclama clientii Volksbank este, in buna masura, deja cunoscut. Modul neclar de calcul al dobanzii, incercarea de trecere a clientilor de pe dobanda fixa pe variabila (cu mari sanse ca ratele sa creasca masiv in urmatorii ani), aplicarea in trecut a unui comision de risc considerat ilegal si redenumirea lui acum in comision de administrare credit, precum si alte clauze si practici considerate ilegale.

Intalnirea de duminica a fost plina de concentrare, dar deloc incrancenata. Momente amuzante s-au succedat in mai multe randuri. „La intrebarea mea daca am dobanda fixa sau variabila, stiti care este raspunsul Volksbank? DA!”, a glumit Adrian Paraschiv pe tema neclaritatii din contract, unde nu se specifica tipul dobanzii, ci doar valoarea ei, insotita de o referire ambigua la faptul ca banca o poate modifica unilateral in situatia in care pe piata monetara apar „schimbari semnificative”.

Un alt moment care a starnit ilaritate in sala a fost cand moderatorul a facut un mini-concurs in public, intreband cine are cel mai mare comision de risc. „- Are cineva mai mult de 0,27%?”. Castigatorul a fost un participant care a strigat „0,74%!”

[img=881]Gheorghe Piperea[/img]In ultima parte a unei intalniri care s-a dovedit epuizanta pentru multi participanti (peste 6 ore), avocatul Gheorghe Piperea a raspuns intrebarilor din sala si a dat detalii despre procesul national colectiv in care va reprezenta peste 500 de clienti ai bancii.

Conciliere? Mai degraba nu

Dupa o perioada in care casa de avocatura va incerca concilierea cu conducerea bancii, urmatorul pas, in caz de nereusita, va fi inceperea procesului. Acesta nu va viza doar armonizarea contractelor cu celebra OUG introdusa in iunie, ci si cu legislatia veche. De exemplu, clientii Volksbank acuza faptul ca inca din decembrie 2008 banca era obligata de lege sa precizeze o formula clara de calcul a dobanzii variabile, lucru care nu s-a intamplat pana in prezent.

Lista de participanti la proces a fost deocamdata inchisa, din motive administrative. Mai exact, orice caz cu peste 300 de participanti genereaza „un dosar-mamut”, greu de manevrat atat de catre avocati, cat si de catre judecator, a explicat Piperea. Iar in acest caz sunt deja peste 500 de reclamanti. Totusi, spune Adrian Paraschiv, ceilalti doritori care nu s-au incadrat pentru primul dosar vor porni ulterior alte procese in paralel.
[quote=Radu Ghetea, presedinte Asociatia Romana a Bancilor]Nu o ordonanta de urgenta da drepturi, ci numai legile[/quote]
Exista sanse ca grupul de reclamanti sa ajunga la o intelegere cu banca pentru a evita procesul? Adrian Paraschiv este mai degraba circumspect.

„Am avut pana acum doua intalniri cu managementul bancii”, povesteste el pentru DailyBusiness.ro. Principala concluzie? A existat o discrepanta intre ce s-a stabilit la discutii si ce s-a intamplat in realitate.

Desi la discutie, care a avut loc intr-o zi de vineri, managementul bancii a acceptat sa armonizeze contractele pentru a respecta atat legislatia veche, cat si OUG 50/2010, luni banca a inceput sa modifice sistemul informatic pentru a redenumi comisionul de risc in comision de administrare credit si pentru a modifica dobanda fixa in dobanda variabila, acuza Paraschiv. „De atunci le-am solicitat la fiecare doua zile o noua intalnire, insa nu am mai primit raspuns”. A doua si ultima intalnire a avut loc in urma cu doua saptamani.

Contactati de catre DailyBusiness.ro, reprezentantii Volksbank Romania nu au facut niciun comentariu pana la publicarea articolului.

Miza urmatoarelor zile: modificarea OUG 50

Dorinta bancilor ca Guvernul sa modifice OUG 50 (una din schimbari fiind neaplicarea ei in cazul creditelor ipotecare – n.r.) ar putea sa primeasca un raspuns chiar in aceasta saptamana.

Desi admite ca lobby-ul bancilor este foarte puternic – „au reusit sa blocheze in Parlament legea falimentului personal” – Piperea nu crede ca OUG 50 va fi modificata. Nu toate bancile sunt impotriva ordonantei, spune el. Intrebat unde se localizeaza sursa presiunilor asupra modificarii ordonantei, el nu a dat detalii, mentionand doar ca „la nivelul conducerii ARB (Asociatia Romana a Bancilor – n.r.) sunt cateva persoane anacronice, care cred ca mai suntem in anul 2004 cand bancile scoteau profit si din piatra seaca”.
[quote=Vlad Selaru, consultant financiar]Daca Euribor creste, si probabil va creste, clientii se pot trezi cu dobanzi de 10%[/quote]
Radu Ghetea, presedintele ARB, are la randul lui o pozitie dura in aceasta lupta. El are in spate aproape toate bancile din Romania – la adunarea generala unde s-a stabilit ca se va solicita modificarea OUG au fost prezente 36 din cele 42 de banci active pe plan local, iar votul a fost unanim, spune Ghetea. In plus, el se bazeaza si pe opiniile favorabile bancilor exprimate de FMI si BNR.

Intrebat de catre DailyBusiness.ro cum comenteaza opiniile taberei adverse (una dintre ele fiind faptul ca un drept castigat nu poate fi retras, principiu conform caruia si scaderea pensiilor a fost respinsa la Curtea Constitutionala), Ghetea este sec: „Nu ma intereseaza (aceste opinii – n.r.). Dreptul castigat a fost cand s-a acordat creditul. Nu o ordonanta de urgenta da drepturi, ci numai legile”.
[img=880]Radu Ghetea, Asociatia Romana a Bancilor[/img]
El spune ca problema este nu spiritul ordonantei, ci formularile din ea, care dau impresii gresite si creeaza sperante inutile. OUG ar trebui revizuita pentru a se clarifica modul de calcul al dobanzii, mai spune Ghetea.

Intrebat daca exista ingrijorare in randul bancilor in privinta proceselor colective care sunt pregatite de clienti, Ghetea spune ca „nu exista ingrijorare” si ca ARB se consulta cu avocati pentru a-si proteja drepturile.

Care pot fi urmarile unei serii de procese in lant, chiar si in cazul in care bancile vor castiga? „Doar pierdere de timp si tensiuni fara rost”, conchide presedintele ARB.

Care sunt de fapt costurile bancilor?

Atunci cand imprumuta bani din alte parti, bancile au, pe langa Euribor, si alte costuri, printre care costul riscului de tara sau faptul ca trebuie sa constituie un sfert din suma la BNR sub forma de rezerva minima obligatorie. Sunt toate aceste costuri insa suficient de mari ca sa justifice marjele pe care bancile vor sa si le fixeze prin noile acte aditionale la contractele de credit?

„Adevarul este ca e foarte de greu de spus, nici BNR-ul nu stie costurile la care se imprumuta bancile comerciale”, explica pentru DailyBusiness.ro Vlad Selaru, consultant financiar, fost director general adjunct Bank of Cyprus. „O marja de 5% probabil nu este foarte mare acum, adica este justificata de conditiile de piata la care se imprumuta bancile. Insa daca Euribor creste, si probabil va creste, clientii se pot trezi cu dobanzi de 10%”, admite el.

O solutie de compromis, echitabila pe termen lung pentru ambele tabere, ar putea fi stabilirea unei formule de calcul a dobanzii variabile compusa din Euribor + marja fixa a bancii, „dar totalul sa fie limitat la maxim o anumita valoare, un 6-7% de exemplu”, considera Selaru.

Mai rezista „casnicia” dintre clasa medie si banci?

Adrian Paraschiv, liderul grupului clientilor nemultumiti ai Volksbank, crede ca ordonanta 50 nu va fi modificata. „O eventuala modificare a OUG ar insemna ca guvernantii valideaza practicile abuzive din trecut ale bancilor si permit perpetuarea lor in viitor. E ca si cum ar spune clar ca permit in continuare imbogatirea bancilor, in paralel cu saracirea populatiei”. Iar una dintre consecinte ar fi ca reprezentantii clasei medii, „care acum trag tare”, vor deveni un „oponent serios” al sistemului bancar, mai spune Paraschiv.

„E ca spargerea increderii intr-o casnicie. Poate nu divortezi, dar relatia nu mai e la fel”.