- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Garanti: Din 2011 incepem migrarea tuturor cardurilor spre tehnologia contactless

11 May, 00:01 • gecad.net
Garanti Bank se pregateste sa treaca in cativa ani cu toate cardurile la tehnologia contactless, ceea ce inseamna ca platile se vor putea realiza printr-o simpla apropiere de terminal, a declarat pentru DailyBusiness.ro Ilgaz Kaya, directorul directiei carduri, in cadrul unui interviu acordat DailyBusiness.ro. Vedeti ce spune el despre modul in care criza a influentat piata locala a cardurilor.
Garanti: Din 2011 incepem migrarea tuturor cardurilor spre tehnologia contactless

DailyBusiness.ro :

Care a fost evolutia numarului de carduri la Garanti Bank dupa primele patru luni?
Ilgaz Kaya : Suntem in target cu asteptarile. La finele primelor patru luni aveam circa 90.000 de carduri, fata de 46.000 de carduri in urma cu un an. Anul trecut estimam ca piata locala isi va reveni mai repede, dar efectele crizei sunt inca prezente.

DB: Ce evolutie ati inregistrat la nivelul creditelor aprobate pe carduri?
IK : Primele patru luni din 2010 au fost un pic mai dure decat in 2009, dar deja incepem sa vedem semne de revenire. Cererile de credite pe card au inceput sa creasca in ultimul timp, dar rata de aprobare a scazut putin. In prezent avem aprobate limite de credit care insumeaza 250 de milioane de lei.

DB: Spuneati ca a scazut rata de aprobare a creditelor. A fost o scadere determinata si de evolutia restantelor? Cum a fost aceasta evolutie?
IK : Am avut o crestere a restantelor de circa 2,5 puncte procentuale, ceea ce insa este o evolutie normala si se incadreaza in media pietei. In prezent avem o rata a creditelor neperformante de 12%, nivel acceptabil, luand in calcul rata somajului (8% la finele lui aprilie n.r.). Am observat insa ca romanii incearca din rasputeri sa plateasca imprumuturile. Acolo unde au fost dificultati la rambursarea creditelor am incercat sa restructuram. Pana acum, niciun client nu a venit insa sa isi restructureze a doua oara creditul, ceea ce inseamna ca am gasit solutii bune.

DB: Ce alte schimbari a mai adus criza pe piata cardurilor?
IK : Inainte de criza, cea mai mare problema a pietei era legata de sistemul de acceptare. Multi comercianti nu doreau sa monteze POS-uri. Insa, reticenta celor mai multi dintre ei a disparut. In 2010 am observat ca situatia s-a schimbat dramatic. Am instalat multe POS-uri, ca de altfel si competitorii nostri. Acum, la doi ani si jumatate de la lansarea sistemului, am ajuns la aproape 5.000 de POS-uri Garanti, iar pana la finalul anului am vrea sa avem 7.000 de POS-uri.

DB: De ce credeti ca au devenit mai putin reticenti?
IK : In criza, principala preocupare a comerciantilor a fost sa atraga cat mai multi clienti, deci inclusiv pe cei care prefera sa achite cu cardul. Schimbarea lor de mentalitate cred ca a facut posibila cresterea numarului de carduri in ultimul timp, in special a produselor de debit. Piata cardurilor de credit cred ca este inca prea putin dezvoltata in Romania, deci mai este inca spatiu de crestere. Numarul ar trebui sa fie cel putin triplu in circa 2-3 ani, fata de 1,5 milioane cate sunt in prezent.

In cativa ani, toate cardurile Garanti vor avea tehnologie contactless

DB : In 2008 ati lansat primul card contactless pe piata. Anul acesta, BRD a lansat un card similar, insa cu o retea mult mai larga de parteneri unde produsul poate fi utilizat. Cum estimati ca va evolua aceasta piata, care este fragila in prezent?
IK : Suntem inca in faza de pilot cu cardul pe care l-am lansat si ne bucuram ca sunt si alte banci care au intrat pe acest segment pentru ca astfel se mareste reteaua de acceptare. Retelele de acceptare sunt platforme deschise care pot fi folosite de orice utilizator de card pay-pass, cu conditia ca institutia care a instalat POS-ul sa nu limiteze folosirea lor doar la cardurile proprii. Pana acum, atat infrastructura BRD cat si a noastra este deschisa. Asta inseamna ca orice card cu tehnologie contactless poate fi folosit la POS-urile speciale, indiferent cine este emitentul.

DB : Cum estimati ca va evolua piata cardurilor contactless in 2010?
IK : Cred ca in 2010 vom vedea o evolutie importanta fata de 2009 si 2008. Stiu ca si alte banci sunt interesate sa intre pe aceasta piata. Dupa parerea mea, acestui produs i se poate da cea mai buna utilizare in cadrul mijloacelor de transport in comun. In Romania autoritatile de transport sunt foarte interesate in aceasta tehnologie.

Cand am lansat produsul in 2008 nu am fost doar primii in Romania, ci si in Europa. Asa ca si in Europa este ceva destul de nou. Prin urmare, Romania nu este foarte in urma din acest punct de vedere. Avem deocamdata 1000 de carduri contactless emise si date in special staff-ului nostru. Pana la finele anului avem un target de 5.000 de carduri. Atunci cand l-am fixat am presupus ca infrastructura va creste in acelasi ritm.

DB : Ce planuri aveti pe termen lung pe aceasta piata?
IK : Din 2011 vrem sa implementam aceasta tehnologie pentru toate cardurile noastre, dar nu pot fixa un orizont de timp pentru ca este foarte important si cum evolueaza piata. Nu am vrea sa facem trecerea dintr-o data, pentru ca este destul de costisitor.

DB : Cat de costisitor ?
IK : Un cititor de card contactless, care trebuie sa fie instalat langa POS, pentru a se putea citi datele de pe card, costa circa 100 – 150 de dolari. Recuperarea investitiei se face destul de greu din cauza ca exista doar putine carduri pe piata. Stiu insa o gramada de banci locale care sunt foarte interesate de aceasta piata. Odata ce vedem ca tot mai multe banci se implica pe acest segment, vom grabi si noi procesul de migrare cu cardurile catre noua tehnologie. Pana acum avem instalate cititoare in 38 de amplasamente.

DB : Cum vor arata noile carduri contactless?
IK : Vor avea cip, PIN si tehnologie contactless. Suportul va fi acela al unui card obisnuit. Produsul emis pana acum este emis si sub forma de breloc si ceasuri. Cardurile contactless sunt noul trend pe plan international si asta pentru ca incorporeaza ambele tehnologii, contactless si PIN, pe un singur plastic.

DB : Vizati si cresterea retelei de acceptare ?
IK : Acum suntem in discutie cu 3-4 parteneri noi pentru a creste reteaua. In 2-3 ani cred ca vom avea o piata destul de dezvoltata a contactless-ului, mai ales ca scad si costurile de productie.

Comerciantii au fost foarte reticenti in a accepta plata cu cardul

DB: Turcia, tara unde aveti sediul central, este considerata drept o piata exemplara pentru folosirea cardurilor. Prin ce difera modul in care romanii si turcii folosesc cardurile ?
IK : In Turcia aproape oriunde este acceptata plata cu cardul, in timp ce in Romania principala problema este ca nu exista destule puncte in care sa se poata face plata. In prezent in Turcia sunt 45 de milioane de carduri de credit si circa 65 de milioane de carduri de debit, la o populatie de 75 de milioane de persoane. (fata de 11-12 milioane de carduri in Romania, la o populatie de 20 de milioane de locuitori n.r.)
Un factor de crestere a fost si sistemul de rate si programele de bonusuri puse la dispozitie de partenerii bancilor pe aceste produse.

DB: Sunt mai mici reducerile si bonusurile de pe carduri in Romania decat in Turcia?
IK : Nu. Singura diferenta a fost aceasta: ca magazinele au fost mult mai deschise in a accepta plata cu cardul. Asa se face ca in Turcia cardul a devenit un adevarat mijloc de plata, iar in Romania a fost mai mult instrumentul de pe care romanii isi retrageau banii de la bancomat ca sa poata plati la magazin.

Insa, cum spuneam, numarul de magazine care au inceput sa accepte plata cu cardul a crescut mult in ultimul timp. Din pacate, unii dintre partenerii nostri comercianti au avut greutati in criza si au renuntat la activitate. Criza a afectat circa 10% dintre parteneri.

DB : Cum este piata contactless din Turcia ?
IK : Sunt aproximativ 4 milioane de carduri contactless, si circa 45 de milioane de carduri de credit. Aceasta rata de penetrare de circa 10 procente va creste pe masura ce se inlocuiesc cardurile expirate.