- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Institutul de Prognoza: Criza va \”arde\” in 2009 si se va \”stinge\” la anul

11 Mar, 14:17 • gecad.net
Anul acesta economia nationala va fi in criza, aceasta urmand sa se stinga anul viitor, deoarece conform modelelor de prognoza bazate pe ciclicitatea business-ului, perioada de criza dureaza mai putin decat perioada de avant economic, a declarat miercuri Lucian Albu, director general al Institutului de Prognoza Economica, in cadrul unui seminar economic.
Institutul de Prognoza: Criza va \arde\ in 2009 si se va \stinge\ la anul

Acesta a mentionat ca ultimul ciclu de avant economic a tinut 4 ani, iar primele semne ale crizei s-au observat in 2007.

Albu nu a definit termenul „criza”. Alti participanti la seminarul organizat de Finmedia au indicat insa ca aceasta s-a manifestat in Romania sub forma scaderii volumelor de afaceri si a accesului la finantare.

Albu a declarat ca pe fondul crizei economice, frecventa realizarii prognozelor economice a crescut, pentru a observa mult mai prompt schimbarile produse la nivelul mediului economic. Unul din motivele pentru care criza nu putut fi anticipata de analisti a fost, in opinia acestuia, faptul ca anterior aparitiei crizei se apela la prognoze anuale.

E nevoie de prognoze pe perioade mai scurte

„Toate tarile din Uniunea Europeana au inceput sa se bazeze pe prognoze realizate pe modele macroeconomice de cate 3 luni, si nu pe cate un an, cum era anterior aparitiei crizei”, a declarat Albu.

Conform directorului Institutului de Prognoza, in prezent se lucreaza la realizarea de prognoze emise lunar la nivel macroeconomic, ale caror previziuni se vor putea intinde pe o perioada de 3-6 luni.

Trei sferturi dintre companiile locale considera ca starea economiei se va inrautati in viitor, 60% fiind de parere ca aceasta nu va intra pe o panta ascendenta mai devreme de 2 ani, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanta Roland Berger, si prezentat miercuri de Codrut Pascu, managing partner in cadrul companiei.

86% din companiile chestionate au declarat ca pe fondul crizei, au inregistrat probleme pe partea de vanzari, 83% au intampinat greutati pe partea de incasari, 56% au raportat probleme de finantare pe care nu le anticipasera, un procent similar indicand ca au semnale ca unii dintre clienti ar putea falimenta.