Liber la spagi? Statul pregateste parteneriate public-private fara licitatie

18 Dec, 00:07 • valentin.gros
Statul vrea sa construiasca autostrazi, scoli, gradinite, spitale, inchisori si alte utilitati de ordin public. In acest scop, guvernantii pregatesc, pentru parteneriatele public-private, o noua lege, prin care compania executanta sa poate fi inlocuita daca nu isi respecta angajamentele, iar noul contractant sa fie ales direct, fara licitatie. Liber la spagi?
Liber la spagi? Statul pregateste parteneriate public-private fara licitatie

Statul roman are mare nevoie de noi constructii, dar nu
sta foarte bine cu banii.

O solutie ar fi parteneriatul
public-privat. Autoritatea publica pune la dispozitie terenul si o companie
privata finanteaza lucrarile. Aceasta isi recupereaza banii prin
exploatarea comerciala a obiectivului (de exemplu, taxe pe
autostrazi), ori printr-o suma primita de la stat pe o perioada de
pana la 25 de ani, in cazurile constructiilor sociale.

Aceasta este ideea promovata de
ministrul delegat Dan Sova. El isi pune mari sperante intr-un proiect
de lege pe care deja l-a aprobat, luni, Camera Deputatilor.

Puteri sporite pentru partenerul-stat

Propunerea legislativa vine cu noutati
care acorda puteri sporite institutiei publice. Aceasta poate,
conform reglementarii, sa elimine din joc firma privata in cazul in
care constata nerespectarea contractului.

Ba mai mult, in anumite
conditii, statul poate alege un nou partener, [b]fara sa mai organizeze
licitatie[/b] (inlocuirea partenerului privat se poate face fara realizarea unei noi proceduri de atribuire).

Acesta pare sa fie avantajul principal
al noului act normativ, fata de cel anterior, Legea 178/2010, care
oricum functiona numai acolo unde nu se aplica Legea concesiunilor si
achizitiilor publice.

Legiuitorii incearca asadar sa scape de partenerii neseriosi, care te lasa cu lucrarea balta. Si creeaza conditii ca sa rezolve rapid astfel de situatii: a ramas autostrada la jumatate, numesc repede un nou constructor. Dar in acest caz, ca la orice contract incheiat fara concurs, apare suspiciunea ca investitorul desemnat a castigat oportunitatea mituind functionarii publici.

Cum va obtine Guvernul finantari?

Va reusi statul sa atraga, in sfarsit,
bani pentru tot ce trebuie sa construiasca? In acest scop, ar fi
nevoie de o legislatie stimulativa.

„Principala problema in acest
domeniu este finantarea. PPP este un mecanism creat tocmai pentru
acele proiecte de interes public pe care autoritatile responsabile nu
le pot sustine financiar, scop in care apeleaza la parteneri privati
care sa puna la dispozitie finantarea necesara implementarii
proiectelor”, a declarat Radu Ionescu, managing partner in
cadrul Casei de Avocatura Ionescu si Sava.

„Pe de alta parte, insa, in orice
economie de piata, investitiile actorilor privati se bazeaza in
primul rand pe finantari, si nu pe surse proprii. Asa stand
lucrurile, orice proiect de lege in acest domeniu ar trebui construit
luand in calcul in primul rand punctul de vedere al finantatorului
unui asemenea proiect”, a mai spus Ionescu.

Inca din 2001 avem conceptul

Romanii au un mare talent in a
imprumuta cuvinte noi, in terminologia de business si nu numai.
„Parteneriat public-privat” suna bine, trendy. Dificultatea
intervine in momentul cand incercam sa transformam vorbele in fapte.
Mai ales ca atunci nu trebuie sa uitam de ce am introdus conceptul:
ca sa obtinem bani, ca sa aducem investitori privati.

„Daca ne intoarcem in 2001, cand a
aparut prima ordonanta despre PPP – la vremea aia, cand se vorbea
despre PPP se vorbea la presiunea mediului privat, adica era un
lobby. Toata lumea facea lobby pentru a impune in Romania PPP-ul”,
spunea, in vara lui 2013, avocatul Daniel Stefanica, membru al casei
de avocatura Grigorescu Stefanica, potrivit Capital.

„In momentul asta, este un pic
invers. Autoritatile statului sunt nevoite sa apeleze la treaba asta.
E o mica schimbare de abordare. Lucrul acesta [b]nu se intampla
pentru ca faci o favoare mediului privat[/b], pentru ca vrei sa te
imprietenesti cu investitorii, ci este un must: trebuie sa il faci”,
a precizat avocatul.

4 PPP-uri demarate pana acum

Pana in prezent, avem demarate numai 4
proiecte de parteneriat public-privat, dupa cum informeaza
Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii
Straine (DPIIS), pe site-ul propriu. Unul vizeaza construirea unui spital in
Galati. Al doilea – realizarea unui tunel rutier de subtraversare a
Muntilor Gutai (cu o investitie de 92 milioane de euro). Al treilea –
un parc fotovoltaic la Blaj (investitie de pana la 4 milioane de
euro). Al patrulea proiect reprezinta dezvoltarea unei centrale
termice la Brad, printr-o investitie de de 18 milioane de euro.

DPIIS mai are insa si numeroase
intenti
i, printre care extinderea si modernizarea aeroportului din
Baia Mare (44 milioane de euro), pod peste raul Tisa in zona Sighetu
Marmatiei – Slatina (Slotvino) Ucraina (11 mil. euro), dezvoltarea
zonei de agrement din Cartierul Lacu Dulce si construirea unui pod
peste Dunare si realizarea unui spital regional la Braila,
modernizarea parcului auto de transport calatori din Tulcea,
amenajarea unei zone de agrement in padurea Vedea din Rosiorii de
Vede.

Parteneriatele public-private au fost luate in considerare ca sursa de finantare si pentru o parte dintre proiectele pentru autostrazi prezentate recent de Guvern.