- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Teama de cozi la ghiseu creste Internet banking-ul cu 20% anul acesta

11 Mar, 00:01 • gecad.net
Atuurile tranzactiilor prin Internet, constand in comisioane mai mici decat cele practicate de banci pentru trazactiile efectuate la ghisee si economia de timp, au determinat romanii sa isi puna banii in miscare pe Internet in 2007.
Teama de cozi la ghiseu creste Internet banking-ul cu 20% anul acesta

Unele banci au estimat o crestere a pietei de internet banking cu 15-20% in 2008, pana la aproape 80 mld. euro.

Internet bankingul este unul din instrumentele de plata la distanta puse la dispozitie de banci alaturi de home banking si mobile banking. In cazul home banking-ului, clientul primeste de la banca un soft ce este instalat pe calculatorul personal, prin care clientul va face toate operatiunile.

Optand pentru o solutie de plata internet banking, clientul deruleaza toate operatiunile chiar de pe site-ul bancii, avand astfel posibilitatea de a face trasferuri, plati si verificari de conturi de la orice terminal cu conexiune internet. Cei care apeleaza la mobile banking pot realiza operatiunile prin intermediul unui echipament mobil, de tipul telefon mobil sau PDA (Personal Digital Assistant) folosindu-se de servicii oferite de operatorii de telecomunicatii.

Piata de internet banking s-a situat anul trecut la 64,49 miliarde euro, cei 865.000 de romani care au apelat la acest serviciu efectuand 11,87 milioane de tranzactii, conform datelor furnizate de reprezentantii Ministerului Comunicatiei si Tehnologiei Informatiei.

Clientii de internet banking dispun de un cont curent din care pot face transferuri de bani catre alte conturi, plati catre stat sau catre furnizorii de utilitati, constituire sau desfiintare de depozite, schimburi valutare si altele. Unele banci pun la dispozitia clientilor servicii mai sofisticate, cum ar fi posibilitatea de achizitionare de certificate cu discount sau posibilitatea de preplata a facturilor.

Cresteri exponentiale in 2007 pentru unii jucatori

Comisioanele scazute practicate de banci la plati online dar si timpul scurt necesar pentru efectuarea transferurilor au determinat romanii sa apeleze tot mai mult la acest serviciu.

In raport cu 2006, BRD SocGen si-a dublat anul trecut volumul afacerii pe acest segment. Banca are peste 100.000 de clienti persoane fizice pe internet banking. Serviciul poate fi accesat de persoanele juridice din 2007, banca ajungand pana acum la peste 4.000 de clienti corporate.

Pentru OTP Bank, volumul tranzactiilor prin serviciul OTPdirekt, care permite accesarea conturilor clientilor atat prin internet cat si prin telefon, a crescut de 9 ori in 2007, in raport cu 2006.

La Libra Bank, numarul aproximativ al tranzactiilor efectuate prin Internet Banking a fost de 99.200, volumul tranzactionat fiind de 19,5 miliarde de lei. „Filialele noastre se afla in marile centre din Romania, iar internet bankingul se adreseaza populatiei din mediul urban. Am reusit sa atragem multi clienti pe acest segment oferindu-le posibilitatea de a se abona gratuit la acest serviciu”, au spus pentru DailyBusiness reprezentantii bancii.

La Raiffeisen Bank, valoarea totala a trazactiilor prin internet banking a fost de 433 milioane lei, operatiunile in euro insumand 4,5 milioane euro. Numarul de clienti ai bancii s-a triplat pe acest segment in 2007, de la 21.000, la finele lui 2006, la 67.000, la sfarsitul anului trecut, iar volumul de tranzactii a crescut la 433.000.

2008 vine cu noi actori pe piata de internet banking si diversificarea serviciilor

Platile de facturi si transferul de fonduri catre beneficiari detin cea mai mare pondere in totalul afacerilor de internet banking ale BRD SocGen, OTP Bank si Libra Bank. La Piraeus Bank, care a lansat serviciul Online Banking anul trecut, transferurile interbancare au detinut cea mai mare pondere in totalul operatiunilor de internet banking. In cazul UniCredit Tiriac, cea mai mare pondere pe segmentul internet banking au detinut-o transferurile bancare intre companii.

Bancile incearca sa atraga clientii spre aceste forme de plata prin reduceri de comisioane in raport cu cele practicate la ghisee. La OTP Bank, spre exemplu, comisioanele pentru plati prin internet banking sunt cu 50% mai mici decat cele de la ghisee, iar la Libra Bank discountul e de 25%.

Reducerile au transferat o parte importanta a afacerii bancii de la front office spre net. In cazul OTP Bank, circa 50% din trasferurile interbancare efectuate la banca sunt realizate prin internet banking, iar la Libra Internet Banking-ul este utilizat de circa 30% dintre clienti.

Bancile se implica tot mai puternic pe acest segment, oferind servicii tot mai sofisticate. UniCredit ofera prin serviciul sau Online B@nking posibilitatea crearii de solutii personalizate, iar Banca Comerciala Romana (BCR) ofera prin solutia MultiCash, adresata IMM-urilor si marilor corporatii posibilitatea de a cumpara certificate cu discount.

BCR va lansa la sfarsitul primului trimestru o noua solutie de Internet Banking, integrata in portalul BCR. Serviciul va oferi posibilitatea crearii online de plati programate de tip Standing Order si Direct Debit.

In 2008, Piraeus va introduce posibilitatea constituirii/lichidarii de depozite in serviciul Online Banking. Raffeisen are in vedere introducerea posibilitatii efectuarii de plati externe si de plati in valuta.

Pentru acest an, bancile estimeaza cresteri substantiale pe segmentul de internet banking. Raiffeisen Bank anticipeaza ca numarul clientilor bancii care vor utiliza in 2008 internet banking se va dubla.

„Aproximativ 5.000 de clienti adera lunar la serviciul Raiffeisen Online. In ultimul timp insa, ritmul de crestere este mult accelerat. In context, este foarte posibila o dublare a numarului de clienti cat si a volumului de tranzactii procesate prin intermediul serviciului internet banking”, au spus pentru DailyBusiness reprezentantii bancii.

In 2008, Libra se asteapta ca numarul trazactiilor prin internet banking sa inregistreze o crestere cu circa 20%, in special la platile in lei si in valuta, fie ca e vorba de transferuri bancare, de plati de facturi sau alte servicii. Pentru 2008, OTP se asteapta la o evolutie similara aceleia din 2007.

La randul sau, Casa de Economii si Consemnatiuni are in vedere implementarea sistemului de internet banking in acest an.

Cresterea consistenta a volumului de tranzactii precum si patrunderea de noi actori pe acest segment este de asteptat sa conduca la o majorare consistenta a pietei in 2008, pentru care reprezentantii OTP Bank anticipeaza o crestere de 15-25%.

138 de miliarde de euro, piata de e-banking in 2007

In 2007, serviciile de plata la distanta prin banci (incluzand tranzactiile prin home banking, internet banking si mobile banking) au fost folosite de peste 1,5 milioane de utilizatori, in conditiile in care la finele primelor trei trimestre din 2006 numarul clientilor pe acest segment fusese de 455.000, conform MCTI. Cumulata, valoarea trazactiilor pe cele trei segmente de e-banking a fost la finele lui 2007 de 138,54 mld. euro, fata de 44,5 miliarde euro in primele noua luni ale anului anterior.

Valorea tranzactiilor prin home baking a fost de 73,25 mld. euro in 2007, numarul total de utilizatori pe acest segment fiind de 281.733, acestia efectuand 9,5 milioane de tranzactii.

Anul trecut, 355.733 de utilizatori au apelat la serviciul mobile banking, numarul total al tranzactiilor fiind de 501.543. Valoarea totala a operatiunilor efectuate prin mobile banking a fost de 23,74 miliarde euro.