Finante-Banci

Un’ te duci tu, PIB-ule? Asigurarile nu simt nimic din cresterea economica „record”

21 Feb, 15:55 • adrian.mihaltianu
Cresterea surprinzatoare de 3,5% a Produsului Intern Brut (PIB) in anul 2013 nu se reflecta si in industria asigurarilor, in conditiile in care acest avans a fost sustinut de agricultura si exporturi, a declarat vineri Mariana Diaconescu, presedintele companiei Asirom.
Un' te duci tu, PIB-ule? Asigurarile nu simt nimic din cresterea economica record

„PIB-ul a crescut anul trecut, dar datorita agriculturii
si exporturilor. Astfel, acest avans nu se reflecta in industria asigurarilor”,
a spus Diaconescu.
 

Ea a adaugat ca putem vedea totusi un usor interes mai
mare pentru asigurarile agricole in 2013.
„Daca dam la o parte asigurarile agricole, vedem o
stagnare a pietei de asigurari locale”, a adaugat aceasta.
 

Mariana Diaconescu a mai aratat ca in Romania, segmentul asigurarilor
agricole este destul de ingust, fiind putine companii de asigurari care incheie
astfel de polite.
 

”In asigurarile agricole nu sunt importante numai
asigurarea culturilor, a marilor suprafete, ci si apropierea fata de
agricultori, sa li se ofere si asigurari pentru gospodarii, cladiri – depozite,
pentru utilaje si altele”, a subliniat presedintele Asirom  in cadrul evenimentul „Un weekend cu
presa economica”, organizat de revista Piata Financiara si Finmedia, la Sinaia.

Piata asigurarilor
ramane subevaluata

 

Piata asigurarilor din Romania ramane inca subevaluata,
in conditiile in care la noi polita medie este de 89 euro per locuitor, fata de
333 euro cat este media tarilor din regiune. Acest fapt este cauzat si de lipsa
educatiei financiare, considera Mariana Diaconescu, presedintele companiei
Asirom.
 

Conform acesteia, gradul de incredere in industria
financiara din Romania si in special in institutiile de asigurari este foarte
scazut. Potrivit unui studiu, 46% dintre respondenti nu au incredere in asigurari, fie din cauza unor lacune in educatia privind asigurarile, dar si
din cauza increderii scazute in companiile din domeniu.
 

De asemenea, rata de penetrare a asigurarilor in PIB este foarte mica, de 1,4%,  fata de o medie regionala de 3% din PIB.
 
Ea a
aratat ca romanii isi indreapta cheltuielile cu precadere catre mancare,
imbracaminte, copii si apoi se gandesc si la asigurari, in special la cele auto
si mai putin la cele de viata.
 

Intrebata de efectele scandalurilor de pe piata (legate
de Carpatica Asig, Astra Asigurari si ASF- n.r.), Diaconescu este de parere ca „vom
depasi acest moment pentru ca sunt jucatori cu respectabilitate in Europa, prezente
in Romania, si care vor mentine echilibrul in piata. Furtuna va trece”.
 

Conform acesteia, este posibil sa vedem o reasezare a
pietei asigurarilor.

Autoritatea de Supraveghere Financiara a decis, marti, deschiderea procedurii de redresare financiara prin administrare speciala la compania Astra, cea mai mare societate de asigurari de pe piata romaneasca, a anuntat presedintele ASF, Dan Radu Rusanu. Daca redresarea esueaza, Astra intra in faliment.

Totodata, DNA ancheteaza un caz de coruptie in care sunt implicati functionari ASF si conducatori/actionari de la Carpatica Asig. In acest caz, omul de afaceri Ilie Carabulea si Marian Mirzac, membru neexecutiv in Consiliul de conducere al Autoritatii de Supraveghere Financiara, sunt cercetati in stare de arest preventivin dosarul ASF-Carpatica. 

Aproape 200 de
dosare de daune auto pe zi

 

Mariana Diaconescu a mentionat ca Asirom primeste peste
180 de dosare de dauna pe asigurarile auto. Dintre acestea, 100 sunt pentru
politele Casco, iar circa 80 pentru RCA. Rata de respingere a dosarelor de
dauna se situeaza in general la 7-8%.
 

Astfel, sunt cerute daune si de 5 milioane de euro, suma
maxima in ceea ce priveste daunele morale si pentru vatamari corporale.
 

Conform sefului Asirom, dauna medie la nivelul pietei pe
despagubiri materiale ajunge la 4.500 euro, in timp ce pentru daune morale la
60.000 de euro.
 

Ea a subliniat ca vede foarte multe „dosare de daune
ingrozitoare”, adaugand ca alcoolul la volan, substantele interzise sau
vitezomania sunt lucruri care ar trebui pedepsite aspru, fiind de acord cu
amenzi mai usturatoare.
 

Diaconescu este de parere ca daca ar creste gradul de
responsabilitate al soferilor, ar fi mai putine daune, iar pretul asigurarilor ar scadea.
 

Aceasta
a mai spus ca este un grad de risc mare pe sosele din tara. Totusi, nu sunt
responsabili doar soferii, ci si statul are obligatii – sa asigure
infrastructura, sa faca educatie in randul copiilor, sa supravegheze cum se iau
permisele, sa supravegheze soselele, cum se circula.

Citeste si:
Romania a avut cea mai mare crestere
economica din UE in T4
Surpriza: Economia a crescut cu 3,5% in
2013
2014, un an greu pentru firmele de asigurari. Vom plati mai mult la incheierea politelor?
Amenzi usturatoare in asigurari. Ce directori si companii a sanctionat ASF in 2013