Internet/New Media

Aeroportul monopolurilor: Orange, „dictator” pe piata taxi-urilor de la Otopeni?

07 May, 17:06 • Redactia DailyBusiness
Taximetristii bucuresteni acuza compania Orange Romania de monopol in cadrul Aeroportului Otopeni. Ei spun ca prin aplicatia de comandat taxi, sustinuta de operatorul telecom, li se fura clienti.
Aeroportul monopolurilor: Orange, dictator pe piata taxi-urilor de la Otopeni?

Asociatia Profesionala a
Transportatorilor in Regim de Taxi si Inchiriere (APTTI)  sustine ca in cadrul Aeroportului Henri Coanda „se
instaleaza din nou un monopol, un monopol ce este gestionat de catre Orange Romania si Clever Taxi”.

„Societatea comerciala Clever Tech, proprietara softului Clever Taxi, societate ce nu detine
autorizatie de dispecerat Taxi, si-a instalat in interiorul
terminalului sosiri 2 aparate digitale cu ajutorul carora clientii
pot comanda prin intermediu unui soft taxiuri de la companiile
partenere ale societatii mai sus amintite”, se arata intr-un comunicat al Asociatiei.

Reprezentantii Asociatiei adauga ca respectiva
societate a facut „multe presiuni” la adresa dispeceratelor de taxi
autorizate in Bucuresti si judetul Ilfov pentru a folosi softul sau.

Furt de comenzi si clienti?

„Numai ca acele dispecerate ulterior si-au dat seama ca respectiva
firma nu face altceva decat sa ‘fure’ prin intermediul softului
comenzile si clientii acelor dispecerate, prin simplul fapt ca
aplicatia foloseste serverul societatii, si odata ce clientii sau
soferii de taxi si-au instalat aplicatia, acestia devin dependenti de
societatea si softul respectiv in cazul comenzilor facute de catre
clientii ce folosesc acele terminale”, mai spun taximetristii.

Acestia atrag atentia ministrului Transporturilor ca masura
initiala – prin care clientii erau informati de tarifele practicate de
catre societatile de taxi si modul prin care se comanda taxiul in mod
telefonic – era o masura echidistanta ce permitea clientului sa
isi aleaga operatorul dintr-un total de 60 de dispecerate taxi, in
timp ce aplicatia in cauza restrange deja drepturile majoritatii
dispeceratelor, lasand clientul sa aleaga doar dintr-un numar
restrans, adica dispeceratele ce sunt afiliate softului.

„Daca acest
soft era achizitionat de catre administratia aeroportului sau daca
exista o licitatie in acest sens, se puteau gasi solutii echitabile
pentru toti operatorii, dar dupa cum stiti aeroportul Henri
Coanda a fost vizat intotdeauna de ‘baietii destepti’ din
taximetrie, ca o sursa de venit sigura prin prisma monopolurilor
create in zona anumitor servicii”, continua taximetristii.

6.000 de taximetre vor un sistem propriu

Acestia ii solicita ministrului ca societatilor ce
nu doresc sa colaboreze cu Clever Taxi sa li se permita instalarea
unui sistem similar
, care sa asigure orice flux de comenzi venit de la aeroport cu ajutorul
parcului societatilor respective, parc ce poate depasi 6.000
autoturisme.

„Discutam de peste 50% din numarul total de autorizatii
pe Bucuresti si Ilfov, autorizatii ce sunt detinute de catre
operatori ce opereaza sub sigla dispeceratelor Meridian Taxi, Taxi
Pelicanul, Taxi Mondial, Taxi Leone si lista continua, dispecerate ce
nu doresc subjugarea activitatii lor de catre detinatoarea softului Clever Taxi”, subliniaza taximetristii.

Ei mai spun ca nu vor ca firmele lor sa fie
integrate intr-un soft operat si conceput de o firma
care nu este de profil (taxi) si tot atrag atentia ca exista riscul sa apara probleme de ordin tehnic
pentru faptul ca operatorul (Clever Taxi) nu are autoritate asupra
dispeceratelor colaboratoare, adica nu poate opera ca si entitate in
rezolvarea problemelor care apar in transportul de
persoane.

„Va solicitam sa reveniti asupra
deciziei ce a fost luata sau sa permiteti in mod echitabil si
concurential instalarea propriilor instalatii de acest gen pentru
dispeceratele ce nu doresc colaborare cu Clever Taxi”, mentioneaza taximetristii.

12 firme de taxi, afiliate Clever Taxi

Incepand din 30 aprilie, pasagerii
care doresc sa comande un taxi in zona Sosiri din cadrul
Aeroportului International Henri Coanda din Bucuresti pot folosi sistemul Clever Taxi.

Astfel, Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti, in colaborare cu Clever Tech si avand
sprijinul Orange, pune la dispozitia pasagerilor doua chioscuri cu
afisaj digital touch screen ce folosesc sistemul Clever Taxi.

Cu
ajutorul acestora, calatorii romani si cei straini vor putea
comanda un taxi si vor fi preluati de acesta din zona Sosiri,
taxiurile comandate avand acces in aceasta zona. Chioscurile cu
afisaj digital permit comandarea unui taxi în mai multe limbi de
circulatie internationala si tiparirea unui bon cu detaliile
privind compania de taxi comandata, numarul de indicativ al
masinii, intervalul de timp estimat pana la sosirea taxiului,
numarul de telefon al dispeceratului si adresa de e-mail pentru
sugestii si sesizari.

Comenzile transmise prin sistemul
Clever Taxi vor fi preluate cu prioritate de soferii taximetristi
din Bucuresti afiliasi celor 12 companii de taximetrie care
participa in program. Oferta este in permanenta extinsa si
catre alte companii de taxi din Bucuresti.
De la lansarea, in octombrie, a
aplicatiei mobile Clever Taxi au fost preluate si confirmate peste 1
milion de comenzi de taxi.

Cum functioneaza aplicatia

Orange Romania a lansat aplicatia pentru mobil Clever Taxi in 4 octombrie 2012. Prin intermediul acesteia, poti comanda cel
mai apropiat taxi din doar cateva clickuri, dupa cum se arata pe site-ul operatorului telecom.
Tot ce trebuie sa faci este sa
instalezi aplicatia.

In plus, nu este nevoie sa stii unde
te afli deoarece aplicatia detecteaza adresa exacta si numarul
strazii pentru a asigura un raspuns cat mai bun din partea
soferilor.

De asemenea, poti alege numele companiei
preferate, nivelul de tarifare si modalitatea de plata, iar in
functie de optiunile alese incepe procesul de cautare automata.

In
doar cateva secunde aplicatia detecteaza cel mai apropiat taxi, iar
dupa ce confirmi comanda poti urmari in timp real pe harta unde se
afla taxiul comandat, precum si timpul ramas pana la sosirea
acestuia.

In plus, esti notificat cu 1 minut inainte de sosire si in
momentul in care masina a ajuns la destinatie.
Aplicatia iti salveaza un istoric al
comenzilor si poti chiar sa dai o nota soferului dupa terminarea
cursei.

Comenzile sunt preluate de peste 7000 de
taximetristi din Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi, Ploiesti
si Galati, ce vor confirma cu prioritate cererile venite prin
intermediul acestei aplicatii. Pe viitor vor fi adaugate firme de
taxi noi din orasele existente cat si din alte orase noi din Romania.

Pentru a comanda taxi, utilizatorii de smartphone au la dispozitie si alte aplicatii, precum Star Taxi.

Orange este
partener
al companiei Clever Tech, dezvoltatorul aplicatiei Clever
Taxi. Aceasta, alaturi de alte aplicatii mobile de acest gen de pe
piata romaneasca,  faciliteaza un acces rapid si confortabil la
serviciile de taximetrie oricarui detinator de smartphone”, au declarat pentru DailyBusiness.ro reprezentantii Orange Romania.

„Acest
gen de initiative face parte din strategia Orange Romania de a
dezvolta parteneriate si de a promova aplicatii mobile ce fac viata
mai usoara utilizatorilor”, au adaugat reprezentantii companiei.