- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Bortun, Millenium Communications: Publisherii puternici nu fac diferenta intre un festival de advertising si un bal al bobocilor

03 Jun, 00:01 • andra.gheorghe
Pana la finalul anului, Andrei Bortun vrea sa termine procesul de transformare a diviziilor din cadrul Millenium Communications, care vor fi reunite sub umbrela unui holding de comunicare. Aflati care sunt planurile managerului pentru compania pe care a fondat-o cu 12 ani in urma, care este "bucataria" celui mai important organizator de festivaluri din advertisingul local, cum isi pozitioneaza fiecare business in parte, plus o noua directie de afaceri care va vedea lumina zilei tot in 2010, intr-un interviu exclusiv cu Bortun, publicat de DailyBusiness.ro in 2 parti.
Bortun, Millenium Communications: Publisherii puternici nu fac diferenta intre un festival de advertising si un bal al bobocilor

Aflati in prima parte a interviului despre business-ul unui festival al industriei de marketing si comunicare: bugetele „inghitite”, veniturile atrase, participanti, nevoia de sponsori. Tot in prima parte a discutiei cu Andrei Bortun, aflati cum se va structura in curand business-ul Millenium, de ce s-a decis noua organizare si detalii despre fiecare nisa de piata pe care este activa compania

.

DailyBusiness.ro: Millenium face PR, branding si BTL si este organizator exclusiv al festivalurilor din advertising. Ce dificultati ati intampinat in organizarea lor anul trecut si anul acesta, in contextul crizei? Ati redus taxele de inscriere, a fost mai greu sa atrageti sponsori?
AB: A fost mai greu, dar nu a fost o ruptura imensa. Festivalurilor le-a luat foarte mult timp pana sa se aseze ca business. E adevarat ca undeva in 2007-2008 incepusem sa simtim ca in sfarsit se aseaza si nu mai investim atat de mult in ele. Se consolidase foarte mult bugetul si din inscrieri si din sponsorizari. Tot ce s-a intamplat in 2008-2009, si normal, si in 2010, ne-a tras in spate, aducandu-ne in zona lui 2007. Nu este o cadere, este doar o incetinire dramatica a evolutiei pe care in sfarsit o aveau din punct de vedere business.

DB: Interneticsul (festival organizat de Millenium – n.r.) cum se sustine, din ce traieste?
AB: In mod normal, un festival traieste in primul rand din taxa de participare. Iar discutia despre sponsori poate sa aiba o mica importanta. In cazul Internetics, discutia despre taxe nu are cum sa fie una foarte optimista.
[quote]In mod normal, un festival traieste din taxa de participare[/quote]
DB: De ce, e prea mica industria de online?
AB: Da. In Internet inca sunt structuri de business destul de mici, suntem obligati sa mergem cu taxele foarte jos. Ca sa dau un reper, pentru Internetics strangem intre 10.000-15.000 euro din taxe de participare. Si atunci, evenimentul asta trebuie, obligatoriu, sa traiasca din sponsori.

DB: AdPrintul cum se descurca?
AB: Au inceput sa vina aceleasi agentii cu campanii care iau premii la Cannes sau Eurobest. In 2008 incepuse sa creasca foarte mult si numarul agentiilor participante. Nu doar valoarea lor. Din momentul in care ne-am propus ca obiectiv sa urcam AdPrintul in Top 5 festivaluri europene, ne-am concentrat foarte mult pe agentiile de varf europene, ni s-a parut foarte important ca ele sa participe, ele sa castige. Astfel, sa adaugam plusvaloare trofeului.

Inceputul declinului: Europa nu mai are bani pentru festivaluri

DB: In 2009 nu au mai venit la fel de multe agentii. Din cauza crizei?
AB: Deja in 2008 si foarte mult in 2009, am simtit cum mergem in spate pentru ca in toata Europa s-au taiat bugete pentru participare la festivaluri. De cele mai multe ori, existau in bugete doar festivalul local si eventual Cannes, pentru agentiile care aveau asteptari mai mari. Totusi au intrat si la noi, cu 1-2-3 campanii.

DB: Ce venituri a atras AdPrint anul asta, comparativ cu anul trecut?
AB: Anul trecut deja era un an prost. Comparativ cu inca un an in urma, cred ca a fost undeva la 50% din incasari.

Millenium si criza: unde a crescut si unde a scazut

DB: Ce divizie a Millenium a mers cel mai bine in timpul crizei?
AB: Rusu + Bortun s-a nascut in mijlocul crizei si a fost o constructie adaptata foarte corect contextului. Probabil ca din punct de vedere profitabilitate si bifat asteptari, a stat cel mai bine dintre toate agentiile noastre. Ea a fost de la inceput construita separat, pentru ca planurile de a face din Millenium un grup de comunicare erau inca de atunci prezente.

DB: La ce nivel s-au ridicat veniturile pe grup in 2009 vs 2008?
AB: Anul trecut am facut o cifra de afaceri de 2,5 milioane euro. A fost o scadere cam de 50% fata de 2008. Asta deoarece contextul de piata ne-a dictat niste decizii pe care poate ca era bine sa le luam cu ceva timp in urma.

DB: Cum ar fi?
AB: Cum ar fi reunirea furnizorilor folositi de fiecare divizie de business sub un unic contract, cum ar fi responsabilizarea de catre mine a mai multor oameni pe parte de management.

DB: Ati umblat la echipe, ati redus salarii?
AB: La un moment dat am ajuns si la salarii. Tarziu, foarte tarziu, dar am ajuns si la salarii.

DB; Cand?
AB: Cred ca acum 10 luni. Le-am redus. Acum, dupa 10 luni, am revenit la ce era inainte.

DB: Cu cat le-ati redus la momentul respectiv?
AB: Media a fost de 20%. Acum am revenit la ce era in 2008.

DB: In 2009 ati ajus la 50% din cifra de afaceri din 2008. Ce divizie a „atarnat” cel mai greu?
AB: BTL-ul. A atras cei mai putini bani.

DB: Iar BTL-ul este core business-ul Millenium?
AB: Ca cifra de afaceri, da.

DB: Iar ca profitabilitate?
AB: Profitabilitatea pe grup a fost dubla in 2009 fata de 2008.

DB: Ce profit ati raportat in 2009?
AB: Cam 20% din cifra de afaceri pe grup. Business-urile care au mers cel mai bine anul trecut au fost Rusu+Bortun si PR-ul.

DB: Cu ce venituri a terminat Rusu+Bortun 2009?
AB: In primul an a facut 500.000 euro. Brandingul si PR-ul au vandut foarte multa consultanta, si nu atat de mult implementare, iar procentele din buget alocate tertilor au fost aproape insesizabile in profit.

DB: Unde ati operat bugetele cu cele mai mari scaderi?
AB: La BTL si cele din jurul festivalurilor. Diferenta mare, la festivaluri, a facut-o AdPrintul, care a castigat mult mai putin din taxe de participare.

DB: Pe PR s-au simtit taieri de bugete considerabile?
AB: Nu. Pe PR a fost o crestere. E acelasi lucru daca vorbesc de fee-uri sau cifra de afaceri aici, pentru ca anul trecut, chiar daca PR-ul era implicat in proiecte mai ample care presupuneau BTL sau creatie, am luat in calcul doar partea de servicii aferenta. Am mai spus-o si o zic si acum, s-a produs un fel de nedreptate fata de colegii nostri de breasla din relatii publice. Noi aparem undeva pe locul 1 in topul agentiilor dupa cifra de afaceri, pentru ca se luau in calcul si bugetele mari din BTL. Asta nu inseamna ca alte agentii de PR nu fac si ele BTL si nu-si declara bugetele. S-ar putea sa am un acces de onestitate cand imi cer scuze in fata lor, dar le-am spus lucrul asta si celor carora le dadeam cifre, si in industrie. In PR au crescut fee-urile clientilor pe care ii aveam deja de multa vreme, la care s-au daugat si clienti noi castigati anul trecut.

DB: Cu cat au crescut veniturile din PR in 2009?
AB: Cred ca am avut o crestere de circa 20%, nu numai din fee-urile clientilor pe care ii aveam deja, ci cu tot cu clientii noi.

Un nou inceput: grupul de comunicare

DB: Cum vedeti anul 2010 pentru Millenium? Atat din punct devedere business cat si ca organizare.
AB; Ca organizare, pot sa spun de pe acum ca Millenium va fi un grup de comunicare.

DB: Veti renunta la brandul Millenium? In conditiile in care fiecare unitate de business a grupului care a fost relansata in calitate de companie separata are nume diferit?
AB: Millenium se va regasi in numele grupului de comunicare si fiecare agentie sau unitate de business din grup va anunta ca este parte a acestui grup.

DB: Veti lansa si noi agentii?
AB: Asta nu stim inca. Pentru ca suntem in mai multe discutii, pe de o parte interne – nu doar eu cu mine, ci eu cu noii mei parteneri, si e posibil sa lansam noi structuri de business.

DB: S-a schimbat structura actionariatului? Ati cedat actiuni noilor parteneri?
AB: Am cedat doar pentru agentiile care se desprind din grup. Rusu+Bortun a fost de la inceput agentie separata, din care eu am 30%, fratele meu Marc Bortun are 30% si Catalin Rusu are 40%. In Bortun Olteanu, eu am 60% si Bogdan Theodor Olteanu are 40%. Inca nu o sa declar nimic despre ce se va intampla cu restul agentiilor care vor fi parte a acestui grup, din punct de vedere al actionariatului.

DB: Restul agentiilor fiind?
AB: Fostele divizii ale Millenium. Fiecare se va transforma intr-o agentie de sine statatoare, toate parte ale unui singur grup.

DB: Toate acestea se vor intampla anul acesta?
AB: Da, repede. Pana in septembrie. Asadar, exista posibilitatea sa deschidem tot noi, fara alti oameni implicati, e posibil sa intram in parteneriate cu alte agentii care sa devina partenere ale grupului.

DB: V-ati gandit la o afiliere?
AB: Sloganul noii agentii de PR este „Independence is beautiful”. Eu chiar cred foarte mult in chestia asta. Si de fapt, e vorba si despre cat de mult credem in independenta, dar si despre cat de mult ni se potriveste. Eu am un caracter profund antreprenorial. Nu il consider neaparat o calitate, are si defectele lui. In schimb, e foarte probabil ca AdPrint sa capete niste parteneri straini.

DB: Veti vinde o parte din AdPrint?
AB: E foarte probabil, sunt in niste discutii. Care au inceput in 2008 dar care, dupa aceea, au trecut pe plan secund.

DB; Se vor concretiza anul acesta?
AB: Nu stiu. La sfarsitul anului o sa pot spune daca s-au finalizat sau inca suntem in discutii. PR-ul e posibil sa se afilieze. Dar sa vedem in ce conditii.

DB: Nu v-ati gandit sa afiliati agentia de PR?
AB: Ba da. Am putea deveni parte a unei retele independente.

DB: Locale?
AB: Nu. Globale. Imi propun sa afiliez PR-ul insa la o retea de agentii independente, care inseamna mult mai putine angajamente cu alte parti. Inseamna doar ca ne centram pe know-how si new business, dar nu inseamna actionariat schimbat.

DB: Dar inseamna si clienti de retea?
AB: Da. Pe aceasta retea de agentii independente.

DB: Nu ati primit oferte si din partea unor grupuri mai mari de comunicare?
AB: Ba da, dar nu suntem foarte curiosi sa facem asta acum. S-ar putea sa o facem atunci cand o sa putem spune ca suntem agentia de PR numarul 1 din Romania, din mai multe puncte de vedere.

DB: Inclusiv din punct de vedere business?
AB: Da. Acum, poate cu ceva lipsa de modestie, as spune ca suntem intr-un Top 3 al agentiilor de PR din Romania in functie de filtrul pe care il pui in evaluarea asta. Doar ca ar fi important sa ne incadram in topul asta din toate punctele de vedere si, ca putere a echipei, ca portofoliu de clienti, si sigur ca da, din punct de vedere business.

DB: Ce are mai multa greutate cand va plasati in topul acesta, business-ul sau profitul?
AB: Pentru noi ar conta profitul. Dar e cam acelasi lucru, pentru ca intentia noastra este sa vindem cat mai mult consultanta si cat mai putin implementare din punct de vedere pondere.

DB: Revenind la AdPrint, cat v-ati propus sa vindeti din festival?
AB: Un pachet minoritar. Pana in 20%.

DB: Cui?
AB: Nu spun.

DB: Ce profil are cumparatorul, e publisher, advertiser?
AB: E publisher. De fapt, pe AdPrint, si din punct de vedere brand, si business, criza, care a urgentat niste schimbari in industrie, l-a ajutat. AdPrint a operat si la inceputurile lui, cand era doar un festival local, dar si cand a devenit european, pe o nisa incerta. Printul nu era o nisa. Era o mare parte a media. Se discuta, in schimb, despre faptul ca „TV-ul e sensibil mai sexy decat printul”, despre faptul ca „Internetul e viitorul, printul moare”. Drept pentru care printul nici macar nu era o nisa, era o parte mai putin sexy a media, in viziunea multora, decat celelalte parti. In momentul asta, in care, ok, Internetul in continuare este viitorul, si criza a facut sa se inchida foarte multe titluri din print, acum are sansa de a fi, intr-adevar o nisa. Iar nisa aia probabil va fi una mai degraba premium si foarte atragatoare, decat una cu iz de verisor din provincie.

DB: Acest publisher care ar putea prelua o parte din AdPrint, este din Romania, are operatiuni in Romania?
AB: Nu. Din Europa Centrala.

DB: Ati incercat sa discutati si cu publisheri romani?
AB: Uite, o sa exemplific cu o intamplare de acum cativa ani. Cred ca deja sunt 5 ani. AdPrintul ajuta business-ul din punct de vedere al reputatiei. Acum 5 ani de zile, directorul de comunicare al Sanoma Europa a aflat, prieten fiind cu presedintele juriului AdPrint, de acest festival. Si ne-a intrebat „noi, Sanoma, de ce nu suntem acolo? De ce nu e festivalul nostru in Romania? De ce Romania nu ne propune ca la nivel european sa ne implicam?” Si, la vremea respectiva nu a reactionat in niciun fel Sanoma Romania, chiar daca au aparut intrebarile astea si din partea mea si din partea lor. Daca am discutat cu publisheri mari, romani, despre un parteneriat mai strans cu AdPrintul, da, am discutat cu toti. Si nu a vibrat nimeni in mod deosebit. Mai degraba abordarea este, in continuare, si aici nu o sa vorbesc despre partenerii nostri media, care sunt nisati, o sa vorbesc de business-uri mari de publishing, aceeasi pe care o au care cand discuta cu organizatorii unui bal al bobocilor. „Iti dau atatea machete si as vrea sa apar si eu pe outdoor”. Tare.