- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Campaniile electorale vin degeaba? Publicitatea online va creste foarte putin in 2014

28 Jan, 00:07 • daniela.dimitriu
Anul 2014 aduce doua campanii electorale, pentru alegerile europarlamentare (in mai) si prezidentiale (in noiembrie). Mana cereasca pentru piata de publicitate? Poate, dar nu si pentru cea online, estimata sa inregistreze o crestere firava, sub 10%.
Campaniile electorale vin degeaba? Publicitatea online va creste foarte putin in 2014

Estimarile de crestere vin in contextul in care Romania inregistreaza cea mai mica valoare a pietei online din Europa, de doar 1,1 euro pe cap de locuitor.  

Totodata,  ultimele date oficiale referitoare la piata, respectiv studiul ROADS, facut public in decembrie anul trecut, arata ca in primul semestru al lui 2013 valoarea pietei  a fost de 45,5 milioane lei, in scadere cu 2% fata de perioada similara a lui 2012. Suma a fost insa raportata doar de 23 de publisheri romani, participanti la studiul ROADS , exceptand astfel vanzarile marilor retele internationale precum Google, Facebook sau Yahoo!

In acelasi timp, datele raportate de publisherii si regiile online autohtone, la Ministerul Finantelor pentru 2012, arata ca cei mai multi dintre ei au inregistrat pierderi sau profit in scadere fata de anul precedent.

IAB: O crestere de pana la 7%

Referitor la evolutia din acest an, Ioana Anescu,
director executiv al IAB Romania, a estimat pentru DailyBusiness.ro ca
publicitatea online va inregistra in 2014 o crestere, dar care nu va
depasi 7%, avand in vedere in ultimii doi ani, procentul de majorare 
nu a reusit sa atinga doua cifre. 

Cresterea este asteptata in
contextul anului electoral, in care vor avea loc campanii atat pentru
alegerea europarlamentarilor, cat si a noului presedinte.

“Experianta
anilor electorali anteriori a aratat ca diferentele nu sunt
spectaculoase. Ma astept ca alegerile prezidentiale sa influenteze mai
mult bugetele alocate in online decat cele cele europarlamentare. Nu pot
decat sa sper ca va fi o evolutie pozitiva”, a adaugat reprezentanta
IAB.

Bugete mai mari cu 6-8%

In ceea ce priveste evolutia bugetelor alocate pentru online in 2014 fata de 2013,
intr-un scenariu pozitiv,  Anescu estimeaza o crestere cuprinsa intre 6
si 8%.

“Avand in vedere ca nu mai exista strategie de marketing
care sa nu cuprinda  si mediul digital, cel mai probabil bugetele vor
creste sau vor ramane la acelasi nivel. Important este cat din aceste
bugete se vor aloca pietei locale de publicitate si cat va merge catre
furnizori internationali”, a explicat director executiv al IAB Romania.

Sanse de atingere a pragului de 100 milioane de lei

In ciuda scaderii inregistrata de piata de publicitate online, in primele sase luni ale lui 2013, per total, exista sanse ca anul sa fi fost incheiat cu rezultate pozitive, iar piata sa fi atins pentru prima data valoarea de 100 de milioane de lei, dupa cum a declarat Bogdan Belciu, partener Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania, pentru DailyBusiness.ro,

“Dupa 3 ani de crestere constanta, in perioada 2010-2012, la inceputul lui 2013 piata publicitatii online a incetinit vizibil. Speram insa ca vanzarile din semestrul al doilea din 2013 vor compensa scaderea din prima jumatate a anului, astfel incat pe intregul an 2013 valoarea pietei sa o depaseasca pe cea inregistrata in 2012, de 98,6 milioane lei, si sa treaca, pentru prima data, de pragul de 100 milioane lei”, a precizat Belciu.

In opinia reprezentantului PwC, pe termen mediu insa, piata are un potential clar de crestere.

Potrivit datelor IAB Europe, piata publicitatii online in alte state similare Romaniei este mult mai mare, atat in cifre absolute, cat si raportat la cheltuielile cu publicitatea online per capita.

Bulgaria, peste Romania la incasari

Astfel, daca in Romania incasarile din publicitatea online sunt de aproximativ 23 milioane de euro, Bulgaria, tara care are aproape de trei ori mai putini locuitori, raporteaza incasari de 24 milioane de euro.

Totodata,  in Slovacia, veniturile din publicitatea online sunt de 65 milioane de euro, in Ungaria, de 120 de milioane de euro, Republica Ceha, 291 milioane de euro, iar in Polonia aproape jumatate de miliard de euro.

Publicitatea online pe cap de locuitor: 1,1 euro in Romania

Bogdan Belciu  a mai spus ca potentialul pe termen mediu si lung al pietei romanesti poate fi sustinut de faptul ca tara noastra se claseaza pe ultimul loc, din cele 26 de piete europene analizate, din punct de vedere al valorii pe cap de locuitor, al pietei, cu aproximativ 1,1 euro de persoana.

Clasamentul european este condus de Norvegia, cu 117 euro, Danemarca si Marea Britanie, cu cate 94 euro.

Valorile arata ca in tarile din Europa Centrala si de Est, Republica Ceha inregistreaza un buget de 23 euro pe cap de locuitor, Polonia, 12 euro, Ungaria, 10 euro, Slovacia, 9 euro, iar Slovenia, 8 euro.

Si asta in timp ce  Rusia inregistreaza 8 euro pe cap de locuitor, Croatia, 3,4 euro, Bulgaria, 2,6 euro, si Serbia, 1,7 euro.

“Prin urmare, piata locala este mult ramasa in urma fata de restul statelor din Europa Centrala si Est si este mult loc de crestere pe aceasta piata. Este posibil ca anul 2014 sa marcheze o revenire, atat prin prisma faptului ca este un an electoral cat si avand in vedere relativa stabilizare a mediului macro-economic din Romania”, a explicat reprezentantul PwC.

El a adaugat ca pe parcursul acestui an fata de 2013, si bugetele alocate de catre clientii de publicitate, in mediului online, “vor creste cu siguranta”.

“Bugetele vor continua sa creasca in urmatorii ani, in concordanta cu trendul vizibil la nivel european si global. Ramane insa de vazut cat din aceste bugete vor reusi sa fie atrase de catre publisherii romani si companiile online autohtone, in comparatie cu sumele pentru publicitate directionate catre gigantii mondiali ca Google, Facebook, Yahoo, etc. Este dificil de precizat o pondere exacta a celor doua segmente, mai ales ca bugetele alocate catre retelele internationale nu sunt masurate in totalitate, ci doar estimate”, a mai spus Bogdan Belciu.

O posibila scadere de 10%  in 2014

Pe de alta parte,  exista voci care sustin ca piata publicitatii online isi va continua scaderea pe parcursul lui 2014.

Parere este impartasita si de Calin Rotarus,  detinatorul Biroului de Comunicare Calin Rotarus (BCCR) care estimeaza “o scadere lina si constanta”, care va insuma un procent de 10% la nivelul intregului an.

“Tendintele remarcate anul trecut  vor continua sa se manifeste si in 2014,  in speta pentru publisherii romani, care vor inregistra o scadere  lina si constanta”, a adaugat Rotarus.

Referitor la evolutia tarifelor de publicitate online, in 2014 fata de 2013, Calin Rotarus a afirmat, pentru DailyBusiness.ro ca dupa scaderea “spectaculoasa” inregistrata in ultimii patru ani, “s-a ajuns la un oarecare punct de echilibru al tarifelor publicitatii online clasice”.

In acest context,  bugetele clientilor alocate in online ar urma sa creasca anul acesta fata de 2013. Potrivit lui Rotarus, cresterea va fi data insa de majorarea  sau chiar dublarea volumelor bugetelor cheltuite de clientii mici, si cativa medii, in timp ce bugetul clientilor mari va ramane la fel.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Trucul dezvăluit de Lidia Fecioru care poate încetini îmbătrânirea cu 25%. „În fiecare zi să bem câte o cană”
Trucul dezvăluit de Lidia Fecioru care poate încetini îmbătrânirea cu 25%. „În fiecare zi ...
Marcel Boloș aruncă bomba. De ce nu e posibilă intrarea în vigoare a legii salarizării unice: „Doar atunci când deficitul bugetar al României este sub 5% din PIB”
Marcel Boloș aruncă bomba. De ce nu e posibilă intrarea în vigoare a legii salarizării unice: „Doar ...
Ozana Barabancea, dezvăluiri după plecarea Andreei Bălan de la „Te cunosc de undeva”: „Nu ne călcăm pe cap, nu ne călcăm pe coadă”
Ozana Barabancea, dezvăluiri după plecarea Andreei Bălan de la „Te cunosc de undeva”: ...
Cum să te ferești de înșelătoria Călin Georgescu, care lasă românii fără bani. Un bărbat a pierdut peste 8.000 de lei
Cum să te ferești de înșelătoria Călin Georgescu, care lasă românii fără bani. Un bărbat a ...
Centralele electrice de balcon, conectate direct la priză, pe care românii nu au voie să le instaleze, au ajuns un trend în Europa. Singura metodă prin care poți deveni prosumator la bloc
Centralele electrice de balcon, conectate direct la priză, pe care românii nu au voie să le instaleze, ...
Vladimir Putin, de acord cu pacea propusă de Donald Trump. Discuția telefonică purtată de cei doi lideri
Vladimir Putin, de acord cu pacea propusă de Donald Trump. Discuția telefonică purtată de cei doi ...
Sondaj: 37% dintre români nu reuşesc să economisească niciodată
Sondaj: 37% dintre români nu reuşesc să economisească niciodată
Anunț important pentru fermieri! Ce trebuie să facă cei care nu au primit ajutorul național tranzitoriu (ANT)
Anunț important pentru fermieri! Ce trebuie să facă cei care nu au primit ajutorul național tranzitoriu ...
Ursula von der Leyen: Dacă Europa vrea să evite războiul, Europa trebuie să se pregătească pentru război
Ursula von der Leyen: Dacă Europa vrea să evite războiul, Europa trebuie să se pregătească pentru ...
Cum să te ferești de țepe când pleci în vacanță. Escrocii au păcălit sute de turiști și s-au ales cu 600.000 de euro
Cum să te ferești de țepe când pleci în vacanță. Escrocii au păcălit sute de turiști și s-au ...
Crin Antonescu: „Nu e prioritatea mea să schimb Constituția. Tema prioritară e să repunem România în funcțiune, e un pic scoasă din priză”
Crin Antonescu: „Nu e prioritatea mea să schimb Constituția. Tema prioritară e să repunem România ...
Cum să-ți protejezi pomii fructiferi contra înghețului de primăvară. Metodele gospodarilor pentru protejarea grădinii
Cum să-ți protejezi pomii fructiferi contra înghețului de primăvară. Metodele gospodarilor pentru ...
Testul de inteligență pentru persoane cu IQ ridicat. Tu poți observa pisica din imagine în 15 secunde?
Testul de inteligență pentru persoane cu IQ ridicat. Tu poți observa pisica din imagine în 15 secunde?
Prognoza meteo 19 martie 2025. Temepraturi ridicate dimineața și noaptea
Prognoza meteo 19 martie 2025. Temepraturi ridicate dimineața și noaptea
Ilie Bolojan l-a numit pe Dacian Cioloș consilier onorific. Ce planuri au cei doi
Ilie Bolojan l-a numit pe Dacian Cioloș consilier onorific. Ce planuri au cei doi
Banii cash devin tot mai greu de accesat. Dispar bancomatele, ce pregătesc marile bănci din lume
Banii cash devin tot mai greu de accesat. Dispar bancomatele, ce pregătesc marile bănci din lume
Rețetă de post. Leguma asemănătoare la gust cu carnea. Este perfectă și pentru cei care vor să slăbească
Rețetă de post. Leguma asemănătoare la gust cu carnea. Este perfectă și pentru cei care vor să ...
Lovitură de teatru în AUR! Călin Georgescu a fost trădat. Gigi Becali dezvăluie intențiile lui George Simion
Lovitură de teatru în AUR! Călin Georgescu a fost trădat. Gigi Becali dezvăluie intențiile lui ...