- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Publicitatea online locala: Ce industrii au investit cel mai mult in reclama

16 Dec, 11:18 • adrian.mihaltianu
Valoarea pietei de publicitate online pe primul semestru al anului in curs a fost de 45,5 milioane de lei, cu 2% mai putin comparativ cu primul semestru al anului 2012, conform celei mai recente editii a studiului ROADS (Romanian Online Advertising Study). Vezi ce industrii au investit in publicitatea online.
Publicitatea online locala: Ce industrii au investit cel mai mult in reclama

Industria Telecom isi mentine
suprematia in ceea ce priveste sumele investite in publicitatea
online autohtona in prima jumatate a anului 2013, contribuind cu 7,3
milioane lei la o piata de 45,5 mil lei, valoarea totala raportata de
participantii la cel mai recent studiu ROADS.

Topul celor mai mari
industrii investitoare este completat la distanta de
sectorul
bancar
(4,4 milioane lei) si auto
(4,2 milioane lei).

In privinta
formatelor
, cele Embedded raman
de departe cele mai utilizate in publicitatea online in primul
semestru al anului 2013, urmate la o distanta considerabila de
Interruptive Formats, se arata intr-un comunicat transmis luni de IAB
Romania.

Legat de dinamica pietei masurate in
cadrul studiului, se observa o tendinta de scadere, atat fata de
semestrul similar (S1) al anului trecut (2%), cat si fata de cea de-a
doua jumatate a anului – S2 2012 (fata de care s-a inregistrat o
scadere de 12%). Tinand cont de valoarea raportata de grupul de
referinta, scaderea pietei este si mai abrupta – 23% fata de S2 2012
si 17% fata de S1 2012.

Anul
acesta, au fost incluse pentru prima data si o serie de agentii de
media, in scopul masurarii investitiilor si in retele externe, nu
doar la publisherii autohtoni. Au fost introduse 3 segmente noi:
search engines, social media
si foreign
networks. Astfel, numarul companiilor participante la studiu a ajuns
la 23, in conditiile excluderii a 2 companii care nu au furnizat
datele in timp util. Acest demers va continua si pentru editiile din
anii viitori.

„Publicitatea
online continua sa aiba un bun
potential
de crestere
pe termen mediu si lung,
iar rezultatele pe primul semestru al anului 2013 pot sa fie un
incident de etapa, in conditiile in care bugetele de marketing ale
companiilor au fost sub presiune in aceasta perioada. Este insa
nevoie de mai mult timp pentru ca marketerii sa se deprinda cu
posibilitatile oferite de mediul online, iar companiile de media si
advertiserii trebuie sa identifice noi modalitati de a livra
rezultate cuantificabile clientilor de publicitate online pentru a-i
determina sa investeasca in promovare, chiar si in conditiile
economice dificile actuale”, a declarat Bogdan Belciu, partener,
servicii de consultanta pentru management, PwC Romania, firma care
deruleaza studiul ROADS pentru IAB Romania.

Inceputul anului
a fost unul foarte prudent in ce priveste investitiile in
publicitatea online – asa cum ne dam seama din rezultatele primului
semestru, este un an de incercare pentru publisherii locali. Ne
asteptam, insa, la o
revigorare pentru a
doua jumatate a anului 2013
, o crestere
probabil generata si de perioadele de promotii si stimulare a
cumparaturilor. Anul acesta, am introdus in studiul ROADS si
agentiile media, iar cele trei segmente noi (search engines, social
media si foreign networks) cu siguranta ne vor ajuta sa identificam
mai clar structura investitiilor in publicitate online si sa sporim
relevanta studiului. Asteptam in editiile viitoare si mai multi
participanti din aceasta categorie”, a declarat Cristi Petriceanu,
presedinte, IAB Romania.

Realizat incepand cu
anul 2008, ROADS (Romanian Online Advertising Study) ofera date
relevante despre incasarile nete provenite din publicitate online si
contorizeaza atat datele furnizate de catre publisherii care vand
direct din propriul portofoliu de site-uri, cat pe si cele furnizate
de catre regii. Cel mai recent studiu ROADS a fost realizat pentru
primul semestru al anului 2013, pe un esantion de 23 de companii,
care reprezinta aproximativ 1.280 dintre site-urile existente in
Romania.

IAB Romania a fost
creata in anul 2006 si reuneste cele mai importante companii din
domeniul publicitatii pe internet: regii de media, agentii de
publicitate, furnizori de servicii in domeniul publicitatii online,
publisheri autohtoni si filiale internationale. Asociatia IAB Romania
este o asociatie profesionala, fara scop lucrativ, neguvernamentala,
apolitica si autonoma.


Citeste si:
Ritmul de crestere a
cheltuielilor globale cu publicitatea se va stabiliza in 2013

Publicitatea globala: America Latina si Asia-Pacific, cele mai mari
cresteri